• studenten

Mår dåligt av sund kost och viktnedgång-Varför?

Hej!

Jag har ett problem som på de senare åren har blivit mer och mer jobbigt. Jag har ungefär 8-10 kg övervikt som jag försökt att bli av med av och till i snart två år. Mitt problem är att så fort jag börjar äta sundare (Mer frukt och grönt, lite kött, inte så mycket mjölk- och mjölprodukter, tre huvudmål om dagen och två mellanmål) så mår jag också sämre fysiskt; ont i huvudet och i kroppen, trött, min mage blir uppblåst och jag får ganska ofta magknip som håller mig vaken om nätterna, svullen och röd kring ögonen och mer oroligt och nervöst beteende. Detta är så påfrestande att det verkligen tar emot varje gång som jag bestämmer för att gå ner i vikt igen.
    Jag ska träffa en läkare snart för att försöka reda ut vad detta kan bero på men finns det någon här som har haft liknande problem eller som vet vad det kan bero på? Skriv gärna!

• Svar på tråden Mår dåligt av sund kost och viktnedgång-Varför?
  • Teskedsmamman

Många mår så där i början när de går ner i vikt, särskilt om man t ex går in på GI eller LCHF.

Jag upplevde det som abstinens... kroppen ville ha sin vanliga mat men det fick den inte, efter en vecka mådee jag bättre igen.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • studenten
    Teskedsmamman skrev 2010-02-19 13:42:01 följande:
    Många mår så där i början när de går ner i vikt, särskilt om man t ex går in på GI eller LCHF. Jag upplevde det som abstinens... kroppen ville ha sin vanliga mat men det fick den inte, efter en vecka mådee jag bättre igen.
    Ok, men jag följer ingen speciell diet förutom att jag äter lite mindre kolhydrater. Jag har hållt på i två veckor snart och jag mår fortfarande pyton så jag hoppas att det är som du säger att det släpper :)
  • studenten
    Teskedsmamman skrev 2010-02-19 13:42:01 följande:
    Många mår så där i början när de går ner i vikt, särskilt om man t ex går in på GI eller LCHF. Jag upplevde det som abstinens... kroppen ville ha sin vanliga mat men det fick den inte, efter en vecka mådee jag bättre igen.
    Vad gick du på för slags diet förresten?
  • Teskedsmamman
    studenten skrev 2010-02-19 14:28:15 följande:
    Vad gick du på för slags diet förresten?
    GI... och jag går fortfarande, 2½ år senare på GI, men just nu är det en paus när gravidnojorna kryper på
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • uniMog

det låter som en kombination av sockerabstinens och en mage som är ovan vid fibrer.

I can Cum Lauder
  • studenten
    Pejgan skrev 2010-02-19 16:55:00 följande:
    det låter som en kombination av sockerabstinens och en mage som är ovan vid fibrer.
    Ok, då hoppas jag att min kropp vänjer sig vid det sockerfria livet och vid fibrerna snart för jag mår verkligen kasst. Hur lång tid brukar det ta innan det går över? Fast det kanske är individuellt?
  • uniMog
    studenten skrev 2010-02-19 17:00:57 följande:
    Ok, då hoppas jag att min kropp vänjer sig vid det sockerfria livet och vid fibrerna snart för jag mår verkligen kasst. Hur lång tid brukar det ta innan det går över? Fast det kanske är individuellt?
    Det är säkert jätteolika jag brukar vara knasig i magen i 1-2 veckor. Inte så illa som det låter på dig men lite knip och väldigt uppsvälld
    I can Cum Lauder
  • Teskedsmamman
    studenten skrev 2010-02-19 17:00:57 följande:
    Efter 1 vecka hade sötsuget lagt sig och efter 2 veckor var kroppen som vanligt igen...
    3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
Svar på tråden Mår dåligt av sund kost och viktnedgång-Varför?