• Amber1975

Göra egen mandelmassa

Är det någon här som provat göra egen mandelmassa?

Jag bor i England och här finns inte mandelmassa att köpa, så jag tänkte testa att göra egen. Har googlat runt lite och det står överallt att man ska ha mandel och socker. Borde det inte bli väldigt torrt? Känns som att det skulle behövas nåt flytande oxå?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 19:51
    Av nån anledning funkar det inte för mig att svara i tråden, så jag skriver här istället. Tack för era tips.

Vi har bara ett litet Tesco Express, men jag ska fråga på Sainsburys och Morrisons igen. Vore ju perfekt om det gick att få tag på här.

• Svar på tråden Göra egen mandelmassa
  • Amber1975

Aha, ja det är det ju förstås. Då ska jag testa det, är så himla sugen. Tack snälla för svaret

• Amber1975

Vet inte vad jag gjorde för fel, men det blev inte alls kladdigt. Bara smuligt som jag var rädd för.

• Haraaz
    Amber1975 skrev 2010-02-20 10:41:57 följande:
    Vet inte vad jag gjorde för fel, men det blev inte alls kladdigt. Bara smuligt som jag var rädd för.
    Då mixade du inte särskilt länge, du måste mixa minst 10 minuter!
  • 4mirakel

Jag brukar mixa länge och sen tillsätta några droppar vatten eller grädde om det är torrt och smuligt.

• Amber1975

Ja jag kanske inte gjorde nog länge. Gav upp efter några minuter då det inte blev nån skillnad alls.

• Amber1975

En fråga till förresten, vad använder ni när ni mixar? Min mixer blev alldeles överhettad och började lukta bränt efter ett tag. Kanske man inte ska använda mixer?

• Förtjust
    200 g sötmandel 200 g socker 1 äggvita 1-2 msk kallt vatten Skålla och skala mandeln. Mixa mandlarna fint med mixern. Tillsätt socker och se till att allt mixas. Tillsätt äggvitan och vatten och kör till en hård smet.
  • Kulta17

Då min pappa är allergisk mot mandel brukar jag göra på valnötter - lika gott. Du kan göra samma med mandel

Mixa mandeln så den blir fin fördelad
    Mixa i äggvita och florsocker.

Du kan själv bestämma konsistens med hjälp av lite vatten.

• Bunty

Bor också i England och jag köper färdig mandelmassa på Tesco, fanns två alternativ. Hittade det i bakavdelningen där det fanns mjöl och bakpulver och annat. Även om du inte har en Tesco nära kanske det finns i din mataffär också.

• Örnie

Som förtjust säger: det ska vara äggvita i. Har även sett recept på marsipan med lite potatis i (teaterkonfekt). Till semlor kan du bara blanda mandel, florsocker, inkråm och lite mjölk.

Svar på tråden Göra egen mandelmassa