• Svar på tråden Magnesium mot ångest?? Vetenskaplig studie!!!!!
  • Anonym

Puffar lite...

Jag kan berätta att jag provat magnesium mot ångest. Har haft lättare ångest iof, med lättare panikattacker, andnöd, svimningskänslor och sådana typiska stress/ångestsymtom och när jag ätit magnesium en vecka kände jag mig MYCKET bättre allmänt och fick känningar mer sällan. Om det är magnesiumet eller placeboeffekt vet jag inte men bättre mår jag i alla fall!

• Anonym (vera)

Har provat i en månad nu men för mig funkar det inte alls. Äter iofs bara en tablett om dagen nu men åt betydligt mer i början.

• Anonym
    Anonym (vera) skrev 2010-03-30 01:00:19 följande:
    Har provat i en månad nu men för mig funkar det inte alls. Äter iofs bara en tablett om dagen nu men åt betydligt mer i början.
    En del behöver så mycket som 300mg / 3 ggr per dag.

Jag äter 75mg (ingår i vanlig vitamintablett) + 200mg + 200mg.

Alltid i samband med måltid!

Dessutom måste du se till att du får tillräckligt med kalcium också.

Jag äter B-calm (magnesium + kalcium).
  • Anonym (V)

Har ätit upp mot 800 gram magnesium om dagen och det har inte hjälpt ett skit mot min ångest.

• Anonym
    Anonym (V) skrev 2010-03-30 07:52:59 följande:
    Har ätit upp mot 800 gram magnesium om dagen och det har inte hjälpt ett skit mot min ångest.
    Som sagt så behöver vissa 300mg 3 ggr per dag = 900mg. Dessutom måste man äta kalcium också, så det blir balans.

Jag kan rekommendera att samtidigt äta E-EPA 650mg.... de hjälpte mig att stabilisera mitt humör o att inte "dra iväg" med ångesten.

Såklart passar inte allt alla...
  • Anonym (V)

Äter både magnesium och kalciumtillskott men jag har svårt att tro att 100 mg magnesium till spelar nån större roll.
    Jag tror inte jag kan äta bort ångesten med olika vitaminer och mineraler,tyvärr.

• Anonym
    Anonym (V) skrev 2010-03-31 07:33:49 följande:
    Äter både magnesium och kalciumtillskott men jag har svårt att tro att 100 mg magnesium till spelar nån större roll. Jag tror inte jag kan äta bort ångesten med olika vitaminer och mineraler,tyvärr.
    Jag tror inte heller att ångest försvinner *poff* bara för att man käkar mineraler o vitaminer. Men jag tror att det kan hjälpa till att dämpa / minska ångesten. Dessutom är det inte dåligt för kroppen med vitamin o mineraltillskott. Det är bara bra. Daglig motion och rätt mat är andra "naturliga mediciner" mot ångest. Värt att pröva innan kemiska mediciner menar jag,
  • Anonym (V)

Absolut, men sedan spelar du ju roll vilka vitaminer/mineraler man tar, det kan ju bli överdosering också dock inte med magnesium just.

• Anonym
    Anonym (V) skrev 2010-03-31 19:41:31 följande:
    Absolut, men sedan spelar du ju roll vilka vitaminer/mineraler man tar, det kan ju bli överdosering också dock inte med magnesium just.
    Ja, självklart måste man kolla upp innan så det inte blir för mycket av någon sort!
  • Anonym

Jag jobbar inom sjukvården (distriktssköterska) och här talar man om att Vitamin D3 kan påverka humöret. Det går att kontrollera med blodprov (mkt kostsamt) och finns att köpa på hälsokost, finns ej som registrerat läkemedel. Däremot är jag osäker på om hela läkarkåren är överens om vitamin D3´s betydels. Men kanske något att kolla upp för den som är intresserad?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-01 08:21:49 följande:
    Jag jobbar inom sjukvården (distriktssköterska) och här talar man om att Vitamin D3 kan påverka humöret. Det går att kontrollera med blodprov (mkt kostsamt) och finns att köpa på hälsokost, finns ej som registrerat läkemedel. Däremot är jag osäker på om hela läkarkåren är överens om vitamin D3´s betydels. Men kanske något att kolla upp för den som är intresserad?
    Tack för ditt inlägg!
    Är värt att kolla upp.... skulle va intressant om det gjorts några vetenskapliga studier på ämnet?

För min del tror jag dock inte att D-vitaminbrist skulle vara aktuellt eftersom jag dricker så mycket mjölk... mjölk är ju berikat med d-vitamin?

Men frågan är kanske hur mycket av D-vitaminet i mjölk som är just D 3 ??
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-03 23:50:02 följande:
    Tack för ditt inlägg! Är värt att kolla upp.... skulle va intressant om det gjorts några vetenskapliga studier på ämnet? För min del tror jag dock inte att D-vitaminbrist skulle vara aktuellt eftersom jag dricker så mycket mjölk... mjölk är ju berikat med d-vitamin? Men frågan är kanske hur mycket av D-vitaminet i mjölk som är just D 3 ??
    Såg föressten nu att mina multivitamin-tillskott (apotekets "Kvinna") innehåller 7,5ug, vilket är tillräckligt för dagsbehovet.
Svar på tråden Magnesium mot ångest?? Vetenskaplig studie!!!!!