• Jordgubb1

Levaxin o gravid

HEJ!
    Är det någon som har erfarenhet av Levaxin och graviditet? Vi gick för ca 1,5 år sedan igenom en fertilitetsutr som visade att jag hade lita avvikande värden på T4 och TSH. Jag fick Levaxin för att ligga helt rätt. Jag åt det under ett år och värdena var bra.

Man hittade inget annat fel på oss under utredningen och efter ett tag kände jag att det var lönlöst att försöka skaffa ett barn till, så jag gick gå till en annan läkare för att hålla koll på Sköldkörtelhormonerna, då det var långt till fertilitetskliniken. Vi bestämde att jag skulle sluta med Levaxin och se om kroppen kunde hålla värdena bra ändå, då det aldrig varit stora avvikelser.

Några veckor senare blev jag gravid och jag är orolig för att det ska påverka fostret!!! Jag tog prover igår och fick svar idag att de inte var helt bra... Jag började direkt med Levaxinet igen, men hur känsligt är det? Är det redan för sent? Måste det vara stora avvikelser för att det ska påverka barnet? Är det lättare att det blir missfall?

Snälla svara, jag är så orolig!!
    Jag är idag v 7+0

• Svar på tråden Levaxin o gravid
  • Pishi

Jag hade svårt att bli gravid tills jag fick levaxin. 2 månader senare var jag gravid!! Vi hade försökt i 2,5 år innan dess utan resultat. Hade t.o.m. tagit hormontabletter utan resultat.

Sen dess har jag ätit levaxin. Hade en bra graviditet och har idag en frisk son. Nu är jag gravid med första försöket med nummer 2 och äter fortfarande levaxin. Dosen brukar höjas successivt under graviditeten och de tar regelbundna prover.

Jag har aldrig hört att det ska vara nån missfalls risk med levaxin.

För mig har det varit rena mirakelkuren!

Lycka till!

• Jordgubb1

HEJ!
    Kul att det funkade så bra för dig.
    Jag är mest rädd att det blir missfall/fel på barnet för att jag inte ätit Levaxin de första veckorna. Det är ju så typiskt att jag hann sluta och jag är tyvärr hur nojig som helst {#lang_emotions_frown}

• Pishi

Ok, jag missförstod det.

Det är nog inga problem. Jag har inte uppfattat att det ska vara några problem om man inte tagit det innan graviditeten. Det är så många som inte vet att de har obalans i sköldkörtelshormonet förrän under graviditeten då man blir testad för det.

Du behöver nog inte oroa dig.

• Alfonsina

Risken för missfall är något högre om du inte ligger rätt i ditt TSH-värde. Normalt sett är det okej att ligga mellan 0-4 medan en gravid kvinna helst ska ligga mellan 0-2. Därför måste man ofta öka dosen Levaxin under graviditeten.

Jag började äta Levaxin i maj och dosen hann inte ens ställas in förrän jag blev gravid i juli. Inte förrän i v. 7 kunde jag ta nya prover och har ända fram till jul behövt ta prover var tredje/fjärde vecka och ökat dosen hela tiden. Nu ligger jag bra (runt 1) och hinner väl bara ta ett prov till innan bebisen är ute. Så i mitt fall gick det hela jättebra. Har nu totalt ökat från 50 mikrogram/dag till 125 mikrogram/dag.

Sedan finns det forskning som visar att OBEHANDLAD underproducerande sköldkörtel inte är bra för bebisen, men nu när de kommer ha dig under kontroll så tycker jag att du kan lugna dig lite.

• valentina79

hej !!

måste berätta en knepig sak ,,

när jag skrev in mig hos barnmorskan i norrtälje så uppdagades det att jag låg på
    2.3 i TSH värdet och fick då börja äta 50 mmg levaxin .
    nu har jag flyttat till örebro , skrev in mig hos en ny barnmorska och fick prata med en läkare ang sköldsköteln och hon blev förvånad att jag ens äter levaxin , hon berättade att i örebro så har man inte gränsen på 2 för gravid utan den ligger på 4 , som alltså en vanlig ogravid person .
    jag blev superförvånad !! tänk att det är så stor skillnad mellan lansting ?!!!

norrtälje : som gravid , man ska ligga under 2 .
    örebro : som gravid  man ska ligga under 4 .

vem ska man lyssna på igentligen ?
    jag har fortsatt äta levaxin iallfall . märker ingen skillnad ändå så varför inte fortsätta liksom .

• UnderYtan

Ts, oroa dig inte. Ät levaxin nu och fortsätt ta tester så att du hamnar på en bra nivå igen. Vad hade du för värden?

Det rekommenderade för gravida är tsh under 2 men det är ingen katastrof om du ligger över det heller ett litet tag. Jag själv hade ett värde på 6 i början av graviditeten och då har jag ändå medicinerat i många år innan. Det var bara att höja medicinen och ta nya tester några veckor senare. Ingen fara.

Fostret tar i första hand från dig så det är i första hand du som blir lidande.

?*¨*?.¸¸❤ 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • Jordgubb1

Tack för era svar! Jag tror att jag låg på 4,5 och T4 låg på 9. Det är ju inga stora förändringar, så jag hoppas att ni har rätt!! Nu ska vi ju ha koll på det framöver. 

Ha det bra!

• Jaramla

du ska lämna nya prover ofta bara, ca var 6-8 vecka, s du ligger rätt under hela grav. är man bara behandlad är det ingen fara. grattis till gravditeten!!

• UnderYtan
    Jordgubb1 skrev 2010-02-20 10:59:59 följande:
    Tack för era svar! Jag tror att jag låg på 4,5 och T4 låg på 9. Det är ju inga stora förändringar, så jag hoppas att ni har rätt!! Nu ska vi ju ha koll på det framöver.  Ha det bra!
    Det låter inte så farligt :)
  • UnderYtan
    Jaramla skrev 2010-02-20 11:03:54 följande:
    du ska lämna nya prover ofta bara, ca var 6-8 vecka, s du ligger rätt under hela grav. är man bara behandlad är det ingen fara. grattis till gravditeten!!
    Här är riktlinjerna att när man stabiliserat sig så slutar man testa så ofta. Jag låg stabilt i vecka 12 och ska inte testas under resten av graviditeten. Sen får jag börja testa igen efter förlossningen så jag hamnar på rätt värde.
  • Jaramla
    UnderYtan skrev 2010-02-20 13:04:42 följande:
    Här är riktlinjerna att när man stabiliserat sig så slutar man testa så ofta. Jag låg stabilt i vecka 12 och ska inte testas under resten av graviditeten. Sen får jag börja testa igen efter förlossningen så jag hamnar på rätt värde.
    mysko! i min förra graviditet dippade jag halvvägs ungefär, denna gången (dottern är 16 dagar gammal) behövde jag inte höja dosen men fick lämna prover stup i kvarten. har ätit levaxin i 8-9 år så började långt innan graviditeterna, vet inte om det påverkar?
  • UnderYtan
    Jaramla skrev 2010-02-20 14:34:36 följande:
    mysko! i min förra graviditet dippade jag halvvägs ungefär, denna gången (dottern är 16 dagar gammal) behövde jag inte höja dosen men fick lämna prover stup i kvarten. har ätit levaxin i 8-9 år så började långt innan graviditeterna, vet inte om det påverkar?
    Jag har ätit levaxin i 5 år innan så jag tror inte det räknas. Huvudsaken är att man i början av graviditeten ligger stabilt (enligt min bm och läkares riktlinjer) för ligger man stabilt då så är det ovanligt att man dippar längre fram.
    Jag hade dock känt mig tryggare om jag fick testa någon gång till men de följer sina riktlinjer här. Men även olika labb kan ju ha olika värden för vad de anser vara inom normalintervallet så det varierar säkert en hel del på vart man har tur/otur att bo.
Svar på tråden Levaxin o gravid