• AngelEye

Hur farligt att äta kycklingklubba som inte var riktigt färdig?

Slängde in 3 frysta kycklingklubbor i ugnen, en var aaaningen mindre än dom andra två. 225 grader till att börja med, men där dom började bli lite för brända uppepå så minskade jag värmen till 200 och sedan 175 sista minutrarna innan riset blev klart.

Allt som allt var dom inne lite mer än en timme och när jag tog ut dom så kollade jag köttet på den minsta klubban (dumt nog). Köttet var vitt och trådigt och lossnade från benen. Den klubban åt jag.
    Min fästman däremot åt en av dom andra klubborna och satte tänderna i en del av köttet som tydligen inte var klart. Det smakade rått blod sa han men åt ändå..

Jag kollade den tredje klubbarn, den hade vitt trådigt kött den med men köttet satt hårdare i benen än på min klubba.

Hur farligt är det att äta kycklingklubbor som inte är riktigt färdiga? Kommer vi bli sjuka, allra helst min fästman?

• Svar på tråden Hur farligt att äta kycklingklubba som inte var riktigt färdig?
  • inze

Beror nog på kycklingen. Har den några bakterier i sig kan de ju ha överlevt. Jag var på en tillställning där det serverades kyckling från en cateringfirma som förvarats i värmeskåp fram till serveringen. Ca en tredjedel av gästerna blev rejält sjuka. Troligen campylobacter och de som blev sjuka blev rejält sjuka. En moster till mig ger ner 3 kg på nåt dygn (troligen mest vätskeförlust). Men nu är nog inte all kyckling smittad med nåt. I vårt fall hade kycklingen förvarats i värmeskåp där bakterierna kunde växa till.
    Men det var konstigt hur folk blev smittade. Min syster blev sjuk men hennes 11 mån dotter som fick smaka av hennes mat blev det inte.

Svar på tråden Hur farligt att äta kycklingklubba som inte var riktigt färdig?