Ni som flaskmatar, hur ofta och hur mycket äter era nyfödda?
Undrar hur ofta och hur mycket era nyfödda äter? Jag tycker min bebis äter jätte mycket! Han är bara 5 dagar gammal men äter minst var 3 timme och då ca 60- 90 ml per gång. Ibland vill han ha mat efter 2 timmar igen, det skiljer lite. Har nu inte skrivit upp hur mycket han äter totalt per dygn men tror jag ska börja göra det..
Undrar även om ni väcker era nyfödda efter 3-4 timmar då de sover om h*n inte har ätit? Eller väntar ni tills bebisen "säger till" själv? Jag väcker han efter 4 timmar om han inte har ätit men det händer inte direkt, han brukar som oftast säga till själv innan då. Sen kanske det är annorlunda för mig då jag är diabetiker och större risk för lågt blodsocker hos barnet så jag vågar inte vänta heller för att jag är rädd att hans blodsocker ska sjunka, även om det kanske inte borde vara någon fara nu då han faktiskt äter bra.
Ibland känns det som han äter hela tiden trots att han inte ammas, jag menar flaskbarn blir väl oftast mättare och får i sig mer än barn som ammas, eller kan det vara så att de ska matas precis lika ofta ändå? Kommer jag göra honom fet av all ersättning?
Tips och råd tack!