• FinastE2010

Ni som flaskmatar, hur ofta och hur mycket äter era nyfödda?

Undrar hur ofta och hur mycket era nyfödda äter? Jag tycker min bebis äter jätte mycket! Han är bara 5 dagar gammal men äter minst var 3 timme och då ca 60- 90 ml per gång. Ibland vill han ha mat efter 2 timmar igen, det skiljer lite. Har nu inte skrivit upp hur mycket han äter totalt per dygn men tror jag ska börja göra det..

Undrar även om ni väcker era nyfödda efter 3-4 timmar då de sover om h*n inte har ätit? Eller väntar ni tills bebisen "säger till" själv? Jag väcker han efter 4 timmar om han inte har ätit men det händer inte direkt, han brukar som oftast säga till själv innan då. Sen kanske det är annorlunda för mig då jag är diabetiker och större risk för lågt blodsocker hos barnet så jag vågar inte vänta heller för att jag är rädd att hans blodsocker ska sjunka, även om det kanske inte borde vara någon fara nu då han faktiskt äter bra.

Ibland känns det som han äter hela tiden trots att han inte ammas, jag menar flaskbarn blir väl oftast mättare och får i sig mer än barn som ammas, eller kan det vara så att de ska matas precis lika ofta ändå? Kommer jag göra honom fet av all ersättning?

Tips och råd tack!

• Svar på tråden Ni som flaskmatar, hur ofta och hur mycket äter era nyfödda?
  • leias

till oss sa de upp till 10 dagar så äter de ca efter hur många dagar de är.

4 dagar 40 ml
    5 dagar 50 ml osv. Var tredje timme är inget konstigt.

Min tjej låg alltid under istället.
    När man kommit upp i 100 ml så är allt individuellt sen.
    Hon åt 120 ml i säkert 3 månader

• parvati

Nyfödda barn ska ha fri tillgång till ersättning. Visar de missnöje och skriker så ska man ge tills de är mätta. Sedan kan ju skriken betyda att man vill bli buren, byta blöja det där lär man sig. Du ska i alla fall inte stirra dig blind på mängden ersättning.

Jag hade ganska låg vikt på mitt barn så vi blev tillsagda att väcka honom var tredje timme.

• Gladskit

Vi var inlagda på Astrid Lindgren med vår son när han var ca 10 dagar gammal och en period framöver. Där sa de att vi skulle ge honom 100ml var tredje timme ungefär. För det mesta fick han i sig allt. Sen ökade vi på varteftersom.

• virre85

Enligt läkaren ska barn äta ungefär 150 ml gånger per kilo..
    Typ 150*4,3=645 Ml
    Min dotter åt 60 ml från dag 1 och är nu uppe i 90-120 ml per mål. Hon är 6 veckor nu. Hon äter när hon vill ibland var 4 timme men även varannan ibland. Jag väcker henne inte utan hon vaknar när hon vill ha och de kan gå olika timmar emellan.
    Hon har nyss legat inlagd en vecka på sjukhus för rs och åt väldigt dåligt precis när vi kom hem men läkaren sa att jag ine ska väcka henne och sover hon 6 timmar på natten ska jag ju bara vara glad, huvudsaken är att hon äter på dagen det hon missar under natten i så fall.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Bellini

Hej!!

Min tös äter 160 ml ca var 3 timme på dagen och en gång på natten. Hon är 7 veckor!! Jag väcker inte henne på natten eftersom hon går upp i vikt som hon ska. Tänk inte så mycket på ml..och tid utan ge henne när hon är hungrig. Det är fritt med ersättning precis som amningen. Är hon inte hungrig så äter hon inte.

Lycka till.....njut av din bebbe...kram

• Kazeer

Min son är 7 veckor gammal. Han äter 80 ml var tredje timme (dygnet runt).

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
Svar på tråden Ni som flaskmatar, hur ofta och hur mycket äter era nyfödda?