• PerG

När lägger ni er och hur länge sover ni?

Jag har alltid varit nattmänniska och kräver inte extremt mycket sömn... Jag klarar mig oftast på runt 6-7 timmars sömn (även om jag såklart uppskattar sovmorgon då och då)...

Nu till min fundering. Hur länge sover ni i snitt?

Min fru har sedan många år tillbaka (vad jag kan minnas) alltid gått och lagt sig vid 22-tiden och sover minst till kl 6 men ibland till kl 8 (beroende på jobb, helg, föräldraledighet osv). Det innebär alltså mellan 8 och 10 timmar sömn, men ändå är hon ständigt trött!? Det har inte med våra småbarn att göra (har varit så sedan innan och det är ingen skillnad om jag tar nattvaken eller inte)...

Jag tycker det känns knasigt och vill att hon ska gå till doktorn (har varit så i minst 3-4 år nu) eller i alla fall göra någonting... Eller är det inget konstigt?

• Svar på tråden När lägger ni er och hur länge sover ni?
  • Frontline

Jag är överlycklig om jag kan sova runt 7 timmar men oftast blir det mellan 4-6 timmar.
    Kan vara allt från trött till onykter jag sover inte mer för det och så har det varit i över 25 år ...

Jag kan lägga mig tidigt men sover mer för det...

• Eisa

Nej inte tycker jag att hon ska vara ständigt trött när hon sover så pass mycket.

8-9 timmar sover jag och då är jag pigg hela dagarna.

• Frontline
    Frontline skrev 2010-02-19 23:51:45 följande:
    Jag kan lägga mig tidigt men sover mer för det...
    Inte mer för det skulle det vara ...
  • mammapuh

Sover nästan aldrig mer än 4 timmar åt gången pga att jag har värk och sömnproblem!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • antitanten

Jag sover mindre och mindre har jag märkt. Är både nattmänniska och morgonmänniska vilket tär på kroppen faktiskt.
    Sover i snitt 3-6 timmar varje natt, men är sällan trött.
    Tar möjligtvis en power-nap om ca 20 minuter max kanske någon dag i veckan.
    Promenerar mycket om dagarna och är ute i luften ca 4-6 timmar om dagen (har hundar).

Om du tycker att din fru är ovanligt trött kan det ha med hennes nivåer av SERUMJÄRN. Be henne gå o ta lite prover.
    En annan sak:  ju mer man sover, desto tröttare blir man faktiskt.

• UPC
    PerG skrev 2010-02-19 23:48:37 följande:
    Jag har alltid varit nattmänniska och kräver inte extremt mycket sömn... Jag klarar mig oftast på runt 6-7 timmars sömn (även om jag såklart uppskattar sovmorgon då och då)... Nu till min fundering. Hur länge sover ni i snitt? Min fru har sedan många år tillbaka (vad jag kan minnas) alltid gått och lagt sig vid 22-tiden och sover minst till kl 6 men ibland till kl 8 (beroende på jobb, helg, föräldraledighet osv). Det innebär alltså mellan 8 och 10 timmar sömn, men ändå är hon ständigt trött!? Det har inte med våra småbarn att göra (har varit så sedan innan och det är ingen skillnad om jag tar nattvaken eller inte)... Jag tycker det känns knasigt och vill att hon ska gå till doktorn (har varit så i minst 3-4 år nu) eller i alla fall göra någonting... Eller är det inget konstigt?
    Det beror på men mest 6-7 timmar...
  • Twilight

Är jag ledig dagen efter kan jag vara vaken hur länge som helst, är extremt kvälls-/nattpigg. Klockan blir lätt 3-4 innan jag tvingar mig i säng.
    Sover sen till ca 9.30 då barnen vaknar.

Ska jag upp dagen efter får jag så lov att lägga mig vid midnatt och kliver upp 5.

Jag är konstant trött, utom på natten.
    Spelar ingen roll om jag sover längre på nätterna, eller om jag sover middag. Jag är trött likförbaskat och tänker kolla upp det.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Milkina cerka

Jag får inte den sömn jag skulle behöva, max tja 4-5h i sträck, sådant är svårt när man som jag har ont.

..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi..
  • JuliaåRonjasmammis

Lägger mig sent och sover för lite. Om man snittar, så kanske jag lägger mig runt 01.00 ibland blir det då 23.30 och ibland blir det 04.30. Jag är som mammapuh (inlägg 4), jag blir oftast liggande vaken pga smärta och värk.

Jag sover sällan längre än till 08.30, även om jag har "sovmorgon". Dagar efter sena (ack så sällsynta)festnätter är undantagna, då kan jag sova läääänge! Man är ingen partyprinsessa längre...

Din fru låter lite som min man. Han kan somna rakt upp och ner, med lätthet sova 12 timmar eller mer, gå upp och jobba för att sen komma hem, äta, pussas med barnen (och med mig) och sen somna för att sova i 12 timmar eller mer. Och han känner sig då konstant trött ändå!

Det är inte alltid så, utan det brukar sammanfalla med att det finns en mental stress på nåt sätt, ex mycket att göra på jobbet, personalproblem (han är chef), sjukdom hos närstående (min sjukdom undantagen, för den är konstant), barnen är sjuka, ja den typen av händelser som lätt kan ge mental stress.

Sen är vi ju olika, vissa är kvällsmänniskor och andra är morgonmänniskor. Vissa klarar sig på ett par timmars sömn per natt, och andra behöver sina 8-12 timmars sömn för att funka öht dygnets resterande timmar.

Hmm, jobbigt att vara _både_ kvällsmänniska och morgonmänniska, som upplagt för sömnproblem!

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Mariohn

Lägger mig när jag är trött och sover 8 timmar. 

• Milkina cerka

KImpossible - du vet ju hur det är som har problem liknande mina..

• JuliaåRonjasmammis

Och Hej Spomenka! Vi postade nog inläggen nästan samtidigt.

Ja, kanske inte så konstigt att det är vi som hänger här trots att klockan är tre...?

Nu ska jag iaf snart ta mig samman och försöka lägga mig och lösa korsord i sängen. Av nån anledning somnar jag alltid då.

Önskar dig lite god sömn, ha det gott!

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Milkina cerka
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-02-20 03:01:14 följande:
    Och Hej Spomenka! Vi postade nog inläggen nästan samtidigt.Ja, kanske inte så konstigt att det är vi som hänger här trots att klockan är tre...?Nu ska jag iaf snart ta mig samman och försöka lägga mig och lösa korsord i sängen. Av nån anledning somnar jag alltid då.Önskar dig lite god sömn, ha det gott!
    Sov gott själv, snön o. jag är definitivt ovänner värk kommer som ett brev på posten, ska försöka läsa i min bok o. varva ner.. min man gillar inte tända lampor när han vill sova.
    God Natt!!
Svar på tråden När lägger ni er och hur länge sover ni?