byte från dagmamma till förskola?
Hej!
Min dotter fyller snart tre år och jag har haft henne på familjedaghem sedan hon var 1½ Hon verkar trivas mkt bra och vår dagmamma är jättegullig och omtänksam och bryr sig verkligen om alla barn.
Vi står nu i valet och kvalet på att flytta henne till förskola av den anledningen att kommunen här har kommit med en så korkad regel att skolbarnen inte längre får vistas hos familjedaghemmen eftert skoltid utan ska isåfall få vara på fritidshem där de är cirka 65 barn inskrivna. De ska alltså bli inkastade från en grupp på 5-6 barn till så många som 65 st. Vilket känns helt vansinningt och dessutom fixar ju inte alla barn detta med att vara i så stora grupper.
Vi funderar av denna anledningen att genom en flytt till förskola "vänja" henne vid större barngrupper en tid innan det är skoldags men mitt inre säger emot. Jag har inget mot förskola alls men min dotter trivs så himla bra och jag är rädd att hon inte ska trivas lika bra på förskolan med så mycket bran och inte samma uppmärksamhet och att vi river upp något av den tryggheten som hon har hos sin dagmamma.
Vad anser du i denna fråga? Är det klokt av oss att sk. vänja henne vid detta innan skola eller tror du att det kommer gå bra ändå?. Vår dotter är social av sig men kan också vara rätt så blyg mot andra.
Vid vilken ålder tycker du isåfall att vi ska flytta över henne?
Tack på förhand för ditt svar!