• Anonym (Orolig!!)

Kan födelsemärke ändra färg/få färg utan att vara farligt? Snälla hjälp.

Kan födelsemärken som ändrar sig i tex färg vara ofarliga? Antar det eftersom man brukar säga att de flesta är ofarliga men att man bör kolla upp. Har ett 3 mm märke som ändrat färg tror jag. Det har fått en svart del i sig, som en prick. Eftersom märket är litet så är ju det svarta litet. Men en prick på det bruna. Lite utstickande. Ska kolla upp det men är såå rädd :( Är annars väldigt hypokondrisk. Snälla har ni haft liknande eller har? Vet ni något?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 02:15
    Är det vanligt att födelsemärken ändrar sig utan fara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 02:16
    Jag är 24 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-03 17:08
    Hej hej hej :)

Kommer med GLADA besked - Jag fick veta idag att allt såg bra ut, helt normalt... ÅHHHHHHHH LYCKA!!!!

• Svar på tråden Kan födelsemärke ändra färg/få färg utan att vara farligt? Snälla hjälp.
  • Colisa

Jag hade ett sånt med mörkare prick i, tog bort det samtidigt som jag tog bort några störande utstickande och ett som dykt upp och växt väldigt snabbt. Alla skickades på analys men det var inga konstigheter. Det är förmodligen ingen fara, men det är ju alltid bra att kolla dem ändå för säkerhets skull.

• Mariohn

Haha lugn och fin. Man ska kolla upp födelsemärken som ändrar sig. Men det är låångt ifrån alla som är farliga. Jag har tagit bort födelsemärken som ändrade sig radikalt. Ingen fara alls. Min man har tagit bort födelsemärken som ändrade både form och färg. Ingen fara. Var inte orolig! Födelsemärken kan göra så helt utan att det är farligt. Det KAN vara ett tecken på något men är sällan det!

• Haraaz

Jag har likadant som du beskriver det, en liten svart prick i den bruna pricken. Sen har jag fått en massa nya födelsemärken också. Men det är inget farligt, det är tvärtom vanligt

• Anonym (Orolig!!)

Åh tack tack tack för era svar såhär mitt i natten! Har inte kunnat somna pga oron som gnagt. Det är just det att man läser att minsta lilla förändring ska kollas upp och bilder på "normala" fläckar ser alltid så perfekta ut. Och så kommer jag här med min som det finns svart i. Och jag tror att det är nytt! Minns det inte från förut. Vet att jag någon gång skrapat den lite, då kanske den hade svart redan då som nu är tillbaka. Är det möjligt? När man för fingret över den så känns den, tror det är den svarta pricken som är utstickande. Oavsett så ska jag ju kolla upp det men blir så nervös att jag inte vet hur jag ska fixa det. Det är sällan som man läser om normala förändringar där fläckar kan få nya färger osv. Så man blir lätt skrämd. Men det ni säger är ju logiskt och eftersom de flesta sägs vara normala så borde det inkludera förändringar också. Den är bara 3 mm också, är det vanligt att så liten storlek visar på något? Ska försöka lugna mig nu och få lite sömn..

• Mariohn
    Anonym (Orolig!!) skrev 2010-02-20 03:41:14 följande:
    Åh tack tack tack för era svar såhär mitt i natten! Har inte kunnat somna pga oron som gnagt. Det är just det att man läser att minsta lilla förändring ska kollas upp och bilder på "normala" fläckar ser alltid så perfekta ut. Och så kommer jag här med min som det finns svart i. Och jag tror att det är nytt! Minns det inte från förut. Vet att jag någon gång skrapat den lite, då kanske den hade svart redan då som nu är tillbaka. Är det möjligt? När man för fingret över den så känns den, tror det är den svarta pricken som är utstickande. Oavsett så ska jag ju kolla upp det men blir så nervös att jag inte vet hur jag ska fixa det. Det är sällan som man läser om normala förändringar där fläckar kan få nya färger osv. Så man blir lätt skrämd. Men det ni säger är ju logiskt och eftersom de flesta sägs vara normala så borde det inkludera förändringar också. Den är bara 3 mm också, är det vanligt att så liten storlek visar på något? Ska försöka lugna mig nu och få lite sömn..
    Allvarligt. Lugna ner dig Det är inget! 
  • Anonym (Orolig!!)

Tack behövde höra det :) Eftersom jag inte vill ge min sambo huvudvärk vänder jag mig hit. Behövde lugnande ord. Ska skärpa mig och sova. Kan inte ligga och oroa mig hela tiden heller.

• Mariohn
    Anonym (Orolig!!) skrev 2010-02-20 03:57:26 följande:
    Tack behövde höra det :) Eftersom jag inte vill ge min sambo huvudvärk vänder jag mig hit. Behövde lugnande ord. Ska skärpa mig och sova. Kan inte ligga och oroa mig hela tiden heller.
    Nej SOV. 
  • Anonym (Orolig!!)

Lyckades somna men nu börjar jag tänka på det igen. Fy vad jobbigt.

Varför ändrar födelsemärken sig och får en till färg eller liknande? Och är det så att små födelsemärken (under 5-6 mm om jag minns rätt) är oftast ofarligt oavsett om de ändrar sig eller inte?
    På vilket sätt hade era ändrat sig, var det hela färgen på födelsemärket eller var det att den fick fler färger osv?
    För min har ju som sagt fått en svart del i sig, i sig. Eftersom födelsemärket är 3 mm så ser det ut som att man ritat dit en svart/mörkbrun del i den. Om man tar kort och zoomar in så ser det ut som en litet streck, men tittar man med ögat på benet och födelsemärket så ser det ut som en prick.
    Och när man rör den så känner man hur den sticker upp!
    Jobbigt som bara den :(
    Men så skönt att få bekräftat att de allra flesta märken och förändringar är ofarliga och att det finns folk som haft/har det!
  • Anonym (Orolig!!)

Någon mer? :)

• Ulle73

Jag har malignt melanom och har tagit bort ett antal födelsemärken både med malignt melanom och "friska".

Det är bra att du tar bort den, men det är säkert helt ofarligt. För om du tar bort den så behöver du inte fundera mer sedan.

Jag har fått höra att till drygt trettioårsåldern så kommer nya födelsemärken och det försvinner. Så det händer en del med dem. De skall för att vara "farliga" uppfylla vissa kriterier.. bl.a. vara större än 5 mm precis som du säger och färgen och formen är viktig.

Sov så gott nu. :)

Svar på tråden Kan födelsemärke ändra färg/få färg utan att vara farligt? Snälla hjälp.