• iolanthe

3,5 år och intresserad av siffror/bokstäver, några tips?

Dottern som är 3,5 år har börjat intressera sig för att räkna saker, och hur siffror och bokstäver ser ut och skriver sitt namn om vi skriver först så hon kan skriva av.

Det skulle vara kul att uppmuntra detta på nåt sätt, genom lek/spel/pyssel eller nåt. Inget tvång, men nåt kul och utmananade för henne som vi skulle kunna göra tillsammans. Hon går inte i förskola så hon får ingen "träning" på annat håll.

Men jag skulle gärna ha tips på saker vi kan göra så hon lär sig mer och håller intresset vid liv.

• Svar på tråden 3,5 år och intresserad av siffror/bokstäver, några tips?
  • MalinJohansson

Ett billigt tips är att göra egna bokstäver och plasta in, tex med stor bokstav på ena sidan och liten bokstav baksidan. Och sedan hitta på lekar med dem, typ hitta din bokstav, mammas bokstav, stava ditt namn etc. Eller köp ett bokstavspussel, klossar med bokstäver eller memory med bokstäver och lek med. Och det finns massor med ABC-böcker som är jätteroliga att läsa, vi har köpt någon och lånat några på biblioteket.

• Livshlädje

Min dotter är likadan och vi har gjort det mesta som Malin föreslår. En annan idé är att leta bokstäver i gamla tidningar o klippa o klistra, kanske t o m klistra ihop olika ord. Finns oxå färdiga såna pysselböcker med siffror o bokstäver - min dotter älskar dem! Och så finns ju oxå dataspel o filmer, t ex fem myror osv.

Mamma till världens bästa 3åring o längtar efter lillebror - Bf mars 2010.
  • Fiyali

Hej!
    Vad roligt att hon kommit in i en sådan period och att du märker det så tydligt, här gäller det att mata henne med allt eftersom hon så gärna äter det!
    Ett starkt tips är att klippa ut bokstäver i Sandpapper.

1. Färga sandpapper(måla)
    2. Klipp ut framför allt små bokstäver, då det är vanligast att man använder dessa!
    3. Fäst sandpapper bokstäverna på en neutralt färgad bakgrund.
    4. Presentera 3 bokstäver åt gången för henne, exempelvis måndagen.
    5. Ljuda bokstäverna och låt flickan "härma" ljudet, alltså säg inte "bokstavens namn", utan hur det oftast uttalas, som P utalas "ph", inte Pe, som man säger om bokstaven i sig.
    6. För med fingret längs sandpappret så som man skriver det och låt henne sen göra samma sak med sina fingrar och avsluta med att återigen säga "ph".
    7. När man är säker på att hon kopplar vilka 3 bokstäver det är hon har fått visats för sig, kan man säga "lägg ph i mammas hand", "vill du ta "mmm" och lägga "mmm" på bordet etc.
    8. När hon är helt säker på bokstäverna (en vecka senare kanske!?) så ta fram tre nya och visa.

Just genom att lära dem de små bokstäverna och ljuda de går det snabbt tills de lär sig "läsa", ljuda sig igenom ord och det i sig är den störtsta belöningen för de och de får direkt ÄNNU större intresse för bokstäverna i sig. 
    Det finns gott om tid sen att lära sig de stora bokstäverna etc.

Att de kan "känna" bokstaven genom sandpappret gör att det lättare blir något för dem att ta på, inte bara en bild som kan verka rätt ointressant.

Man kan också ge ut bokstäverna till olika saker. Exempelvis om du heter Lotta, och ditt barn heter Maria, så kan man säga "lllll", det är Llllottas bokstav, Mmmmm, det är Mmmmarias bokstav, om barnet inte greppar det direkt. Snart kommer barnet då koppla ihop när hon lär sig en ny bokstav exempelvis "Ah"(A), om en vän på dagis heter Anders, att Ah, det är ju Anders bokstav.

Och precis som du säger! inte kväva intresset, tappar hon intresset medans man sitter och myser och "leker" tillsammans är det bättre att avbryta och göra något annat, man ska ju bara mata barn med något när det är hungrigt :)

Om du lär barnet Ä, M och S till exempel, kan man ha bokstäverna på ett bord och ha tre figurer i sin hand och säga en ramsa som barn brukar fastna för "I spy, with my little eye någonting som börjar på Äh, då får barnet välja mellan en Mmmmus, en Ssssstol(från dockhuset kanske), och ett Ähhhpple, när barnet väljer rätt, får den där efter sätta ähhhhpplet tillsammans med "Ähh" som ligger på bordet.

Sorry väldigt långt och detaljerat men jag har själv en tvååring som går här hemma och är jätte intresserad av det här och jag tycker själv det är så roligt både att se henne stolt över sig själv, och för mig att se hur hon utvecklas :)

• amalie79

Det finns väl ävgen magnetiska bokstäver tror jag, som man kan sätta på t ex kylen och flytta omkring. Tror vi hade det som barn.

• Rulltrappa

vi har bokstavsmagneter på kylen, det uppskattas. och så har vi alla avsnitt av "5 myror är fler än 4 elefanter" på dvd.

• Fiyali

Tillägg när ett barn väl greppat hur en bokstav "ser ut och låter", så kan man börja skriva det, då kan man precis som i skolan ha en liten bok som barnet får öva sig att skriva i :) Köpa hem lite roliga klistermärken att sätta längst ner på sidan är ju alltid uppskattat!
    Och att sen låta barnet själv måla "en stor tavla", men bokstäver den lärt sig och få sätta upp någonstans kan ju också vara en ide! Ständiga påminnelser om hur duktig hon är och som HON KAN!

• mlimlimlimli

=) Boken Alla talar om matte, redan i förskolan har jättemånga fina tips och ideer för barn i åldern 2-5=)

• Nifelheim

Har också en 3åring som är väldigt intresserad av bokstäver. Han frågar alltid vad alla bokstäver heter och "vems" bokstav det är när han ser något stå skrivet och har precis börjar intressera sig för vad "hela ordet" är. Han frågar alltså vad det står.

Vi har en "lek" eller ett "spel" som är hemmagjort där vi har olika ord (nu kör vi möbler) utskrivna och inplastade (det behövs ju inte om man inte har lamineringsmaskin). Tillsammans läser vi ordet tex "stol" och sen ska han leta och se om han hittar någon "stol" och sätta lappen där. Han tycker att det är superkul och det stimulerar läsandet istället för bara bokstavsinlärningen.
    Vi har även en utskriven variant med former (triangel, kvadrat osv) och så ordet skrivet på en annan lapp. Då kan vi antingen para ihop de lappar där det står skrivet med rätt form, eller hitta saker i rummet som har den formen. (det är ju både matematikinlärning och språkinlärning samtidigt)

Sen har vi stora bokstäver utskrivna där han kan följa bokstaven med fingret, eller lägga kaplastavar "på" bokstaven så att det blir likadant. När vi leker med de brukar vi ljuda bokstäverna och prata om vem/vad som börjar på den bokstaven.

Kylskåpsmagneter som är bokstäver gillar han också. Han skriver egna ord och vi försöker läsa de tillsammans och så skriver jag ord och vi läser tillsammans. (oftast ord han föreslår)

På hans lådor i hans rum står det skrivet vad som finns i. Ex "Lego" "bilar" osv istället för att ha en bild. Eftersom han ofta ser ordet och vet att det betyder "lego" stimuleras lärandet där också.

Självklart är det superviktigt att bara leka sånt när barnet har intresse för det. Annars har det nog helt motsatt effekt.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Flisastina

Jag köper böcker från Goboken. De handlar om Alf och Bett som har ett bokstavståg och är ute på diverse bokstavsäventyr. Min son är 3 och älskar dem.....i slutet av varje bok finns tips på pyssel mm. Nu när alfabetet börjar lida mot sitt slut ska vi gå över till siffrorna då man får hem många räknesagor....

iolanthe skrev 2010-02-20 09:31:58 följande:
    Dottern som är 3,5 år har börjat intressera sig för att räkna saker, och hur siffror och bokstäver ser ut och skriver sitt namn om vi skriver först så hon kan skriva av. Det skulle vara kul att uppmuntra detta på nåt sätt, genom lek/spel/pyssel eller nåt. Inget tvång, men nåt kul och utmananade för henne som vi skulle kunna göra tillsammans. Hon går inte i förskola så hon får ingen "träning" på annat håll. Men jag skulle gärna ha tips på saker vi kan göra så hon lär sig mer och håller intresset vid liv.
  • victoria02

Min son fyller fyra till sommaren och har tidigt intresserat sig för siffror och bokstäver. Bokstavspussel (köpte billigt på Biltema) eller sifferpussel kanonbra att lära sig på- då kan man sitta med och uttala tillsammans- glöm inte att det ska vara roligt o på barnets villkor!!
    Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter/filmer ( helt otroligt bra och pedagogiskt)
    Memoryspel, böcker, magnetbokstäver att träna på kylskåp m.m m.m
    Planscher att sätta upp på väggen i barnets rum - kan man ta en bokstav i taget o hitta på ord som börjar på just denna bokstav............

Som sagt- låt d bli en lek, gör d inte så avancerat-det ska vara roligt att lära!!!!
    Lycka till!

Svar på tråden 3,5 år och intresserad av siffror/bokstäver, några tips?