Hej!
Vad roligt att hon kommit in i en sådan period och att du märker det så tydligt, här gäller det att mata henne med allt eftersom hon så gärna äter det!
Ett starkt tips är att klippa ut bokstäver i Sandpapper.
1. Färga sandpapper(måla)
2. Klipp ut framför allt små bokstäver, då det är vanligast att man använder dessa!
3. Fäst sandpapper bokstäverna på en neutralt färgad bakgrund.
4. Presentera 3 bokstäver åt gången för henne, exempelvis måndagen.
5. Ljuda bokstäverna och låt flickan "härma" ljudet, alltså säg inte "bokstavens namn", utan hur det oftast uttalas, som P utalas "ph", inte Pe, som man säger om bokstaven i sig.
6. För med fingret längs sandpappret så som man skriver det och låt henne sen göra samma sak med sina fingrar och avsluta med att återigen säga "ph".
7. När man är säker på att hon kopplar vilka 3 bokstäver det är hon har fått visats för sig, kan man säga "lägg ph i mammas hand", "vill du ta "mmm" och lägga "mmm" på bordet etc.
8. När hon är helt säker på bokstäverna (en vecka senare kanske!?) så ta fram tre nya och visa.
Just genom att lära dem de små bokstäverna och ljuda de går det snabbt tills de lär sig "läsa", ljuda sig igenom ord och det i sig är den störtsta belöningen för de och de får direkt ÄNNU större intresse för bokstäverna i sig.
Det finns gott om tid sen att lära sig de stora bokstäverna etc.
Att de kan "känna" bokstaven genom sandpappret gör att det lättare blir något för dem att ta på, inte bara en bild som kan verka rätt ointressant.
Man kan också ge ut bokstäverna till olika saker. Exempelvis om du heter Lotta, och ditt barn heter Maria, så kan man säga "lllll", det är Llllottas bokstav, Mmmmm, det är Mmmmarias bokstav, om barnet inte greppar det direkt. Snart kommer barnet då koppla ihop när hon lär sig en ny bokstav exempelvis "Ah"(A), om en vän på dagis heter Anders, att Ah, det är ju Anders bokstav.
Och precis som du säger! inte kväva intresset, tappar hon intresset medans man sitter och myser och "leker" tillsammans är det bättre att avbryta och göra något annat, man ska ju bara mata barn med något när det är hungrigt :)
Om du lär barnet Ä, M och S till exempel, kan man ha bokstäverna på ett bord och ha tre figurer i sin hand och säga en ramsa som barn brukar fastna för "I spy, with my little eye någonting som börjar på Äh, då får barnet välja mellan en Mmmmus, en Ssssstol(från dockhuset kanske), och ett Ähhhpple, när barnet väljer rätt, får den där efter sätta ähhhhpplet tillsammans med "Ähh" som ligger på bordet.
Sorry väldigt långt och detaljerat men jag har själv en tvååring som går här hemma och är jätte intresserad av det här och jag tycker själv det är så roligt både att se henne stolt över sig själv, och för mig att se hur hon utvecklas :)