• Anonym

Någon som kan drömtydning?Jag törs snart inte sova.

Känsliga läsare,snälla läs inte.

De senaste nätterna har jag drömt om döda barn.Natten till igår,drömde jag att jag var hemma hos ett par som hade sina (?) två döda små barn hemma i sin sängkammare.När jag såg detta flydde jag i panik å jag vaknade å var så ledsen å måde illa.Detta följde mig hela dan.

I natt drömde jag att jag hade förlorat en son som hette daniiel.Jag hade glömt bort att jag hade haft en son,endå så var han några år,4-5år eller nått sånt.Kommer ihåg att jag kom upp i ett rum där hans säng stog kvar.Att den var orörd sen han dog i den.Att jag plockade bort hans illaluktande sängkläder...kände lukten så väl...på väggen satt de ett papper med små bilder på honom,men jag kunde inte känna igen honom.Min man visade mig fler kort å berättade om sonen,men jag ville bara plocka bort tvätten,jag kände ju inte igen barnet på kortet,då kan han ju inte ha varit min son.
    Trots att han hade varit borta flera år,så var vi på en väldigt enkel begravning.Han hade en stor kista...såg ut som en byrå med en massa beslag på.Bredvid fanns de En mindre kista som innehöll en vuxen.
    Minns att jag tänkte att de såg dumt ut.
    Medan jag satt där kom jag ihåg allt å vart jätteledsen å undrade om de fanns plats för mig bredvid mitt barn.

Vaknade häftigt å var jätteledsen.Jag har varit vaken några timmar nu,men jag e fortfarande så hemskt ledsen å jag kan se barnets ansikte framför mig.Men de liknar ingen i min närhet.
    Blodsmaken i min mun vil inte försvinna.
    Jag har en son som är 4år.Är livrädd att förlora honom,men de har jag varit sen jag vart gravid med honom.
    Jag e singel å har varit de sen några månader efter hans födelse.
    Namnet daniel är ett namn som jag tycker om å kan tänka mig på ett barn.
    Jag är inte gravid,men vill gärna ha ett syskon till min son,men längtan e inte större än tidigare.

Har tittat runt lite på nätet om drömmar,men jag har inte genomgått någon stor förädring.Förutom att jag har flyttat ut ur sovrummet så att sonen har fått ett eget rum,så har inget ändrats eller hänt i mitt liv se senaste månaderna/året.

Någon som kan hjälpa mig?Ge mig lite klarhet.Jag törs snart inte sova.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 10:18
    Jag har insett att jag nog måste söka hjälp.
    Inatt har knappt sovit.Jag vågar inte.Drömde att jag å sonen var i badhuset där jag lyfte honom upp o ner i vattnet.De tyckte han va jättekul.De slutade med att han slog i huvet i bassängkanten å dog.
    Satt sen å tittade på kort som jag tydligen hade tagit precis innan,men jag klarade inte av att titta på kortet där han slår i bassängkanten.
    I denna drömmen var de min son jag såg.
    Jag har bara varit å badat med min son i badhuset vid ett tillfälle.Det är en aktivitet som pappan o sonen har som sin.

I eftermiddag kommer min underbara son hem efter två nätter hos sin pappa.Här sitter jag med dåligt samvete för att jag *önskar*livet ur honom.De känns iaf så med tanke på hur jag drömmer.Jag har så dåligt samvete å mår så illa.

• Svar på tråden Någon som kan drömtydning?Jag törs snart inte sova.
  • Fiyali
    Anonym skrev 2010-02-20 10:37:05 följande:
    Känsliga läsare,snälla läs inte. De senaste nätterna har jag drömt om döda barn.Natten till igår,drömde jag att jag var hemma hos ett par som hade sina (?) två döda små barn hemma i sin sängkammare.När jag såg detta flydde jag i panik å jag vaknade å var så ledsen å måde illa.Detta följde mig hela dan. I natt drömde jag att jag hade förlorat en son som hette daniiel.Jag hade glömt bort att jag hade haft en son,endå så var han några år,4-5år eller nått sånt.Kommer ihåg att jag kom upp i ett rum där hans säng stog kvar.Att den var orörd sen han dog i den.Att jag plockade bort hans illaluktande sängkläder...kände lukten så väl...på väggen satt de ett papper med små bilder på honom,men jag kunde inte känna igen honom.Min man visade mig fler kort å berättade om sonen,men jag ville bara plocka bort tvätten,jag kände ju inte igen barnet på kortet,då kan han ju inte ha varit min son. Trots att han hade varit borta flera år,så var vi på en väldigt enkel begravning.Han hade en stor kista...såg ut som en byrå med en massa beslag på.Bredvid fanns de En mindre kista som innehöll en vuxen. Minns att jag tänkte att de såg dumt ut. Medan jag satt där kom jag ihåg allt å vart jätteledsen å undrade om de fanns plats för mig bredvid mitt barn. Vaknade häftigt å var jätteledsen.Jag har varit vaken några timmar nu,men jag e fortfarande så hemskt ledsen å jag kan se barnets ansikte framför mig.Men de liknar ingen i min närhet. Blodsmaken i min mun vil inte försvinna. Jag har en son som är 4år.Är livrädd att förlora honom,men de har jag varit sen jag vart gravid med honom. Jag e singel å har varit de sen några månader efter hans födelse. Namnet daniel är ett namn som jag tycker om å kan tänka mig på ett barn. Jag är inte gravid,men vill gärna ha ett syskon till min son,men längtan e inte större än tidigare. Har tittat runt lite på nätet om drömmar,men jag har inte genomgått någon stor förädring.Förutom att jag har flyttat ut ur sovrummet så att sonen har fått ett eget rum,så har inget ändrats eller hänt i mitt liv se senaste månaderna/året. Någon som kan hjälpa mig?Ge mig lite klarhet.Jag törs snart inte sova.
    Jag orkade inte läsa allt, inte för att det var ointressant utan för att jag är gravid och inte "tål" att läsa allt du skrev. Men när man drömmer tydligt om död, sägs det vara så att man är på väg mot en ny början, en start på något nytt i livet. Att drömma om död blir ett sätt för kroppen att omedveten drömma om ett avslut.
    Förr i tiden sa man att när man drömmer att någon dör, är det någon som snart blir gravid! Hur väl detta stämmer vet jag inte. Men ofta när man står inför stora förändringar i livet/små som man kanske inte ens själv är medveten om, drömmer man ofta om död för att kroppens psyke själv rensar så att säga.
    Läste dina sista rader också, och visst kan det vara en sådan förändring som utlöser allt. Du drömmer i första hand om barn, ditt barn har precis tagit ett steg i sin frigörelse process, dvs ett tagit ett steg ifrån dig, det i sig är ju ett avslut på "bebis" stadiet, sonen är stor nog att sova i säng själv, din makt och kontroll har brutits ett steg.
    Och det i sig kan vara en STOR omedveten sak som din hjärna just nu bearbeta.
  • Nillinsimim

Det finns många teorier om vad drömmar är dels Ferus psykosexuella teori som är båg enligt mig...sen finns det en teori om att det är rester av elektriska impulser i hjärnan. Man tar delar mn har upplevt, sett (tex tv) hört eller känt (tex lukter) och sammanfogar dem till en relativt sammanhängande historia. Historian skapas eftersom hjärnan vill hitta en mening i det den hittar där inne. Även gamla drömmar kan vävas in, därför kan drömmarna ofta handla om liknande saker.

En annan teori är att drömmar är kroppens sätt att förbereda oss inför ett möjligt senario, ofta är detta knutet till något obehagligt som flygkracher, att förlora ett barn osv. Drömmarna upprepas tills dess hjärnan har lärt sig hantera ett visst senario och kan gå vidare.

Man det är bara vad jag tror.
  • Fiyali

okej, jag läste allt iaf för att få ett större perspektiv, det du gör i drömmen som verkar hemskt är ju att du "städar" undan din son, dvs du går vidare efter småbarnstiden.
    Det intressanta och MEST tydliga är sammbandet mellan att alla de döda barnen har det legat fokus på sängkammare! Dina vänners barns sängkamare och sängkläderna du städar undan, så ångest över att inte längre ha honom i sovrummet är nog något du grunnar på medvetet eller omedvetet. Sen kistan som du undrar om "du får plats i", verkar också symbolisera just sänggåendet, du ligger inte längre brevid honom, finns det fortfarande plats för dig i hans liv? Samt en del ångest, där ligger han i sin stora stora kista (totalt onödig plats när den store får plats i en mindre kista", tror du har väldigt mycket bry med att han fått så stor plats nu. Allt du drömmer om kan man verkligen härleda till "seperations ångest" från din sida!
    Hoppas du får bukt med det snart! aldrig kul att dröma mardrömmar!

• Maria A Koberg

Jag tycker föregående talares variant verkar logisk.
    Jag själv tänkte på separationsångest när jag läst klart.

Jag drömmer också så himla konstiga och otroligt obehagliga saker. Men det har jag gjort i så många år nu att jag blir inte ens rädd mera.
    Det enda som kan få mig att vakna kallsvettig, är om jag drömmer om spöken eller andar och andra paranormala saker.
    Då vaknar jag direkt och är skräckslagen....

• Anonym

Tack för era svar.
    Jag tycker det är lite jobbigt att jag inte hör honom andas om nätterna.Har svårt att slappna av å somna.Han har haft sitt rum nu i en vecka.Sovit i de 5dagar,sovit sen hos sin pappa.
    Tycker de e jobbigt att han växt upp så fort.
    Så jag har seprationsångest.

Så långt kan jag hänga med....men lukten,pojkens ansikte å namn.
    Vet bara om en daniel,men han  e vuxen.Barnansiktet e inte likt någon som jag vet.
    Att det är just en pojke?

De du skrev Nillinsimim om ett möjligt senarium....menas de med den teorin då att jag skulle kunna komma att förlora ett barn,om jag skulle få fler?

De har hänt saker som jag innan känt på mig,men inte så här stort.
    Många har väl tex kännt på sig vem det är som ringer å vad den vill.

• Fiyali
    Anonym skrev 2010-02-20 11:20:59 följande:
    Tack för era svar. Jag tycker det är lite jobbigt att jag inte hör honom andas om nätterna.Har svårt att slappna av å somna.Han har haft sitt rum nu i en vecka.Sovit i de 5dagar,sovit sen hos sin pappa. Tycker de e jobbigt att han växt upp så fort. Så jag har seprationsångest. Så långt kan jag hänga med....men lukten,pojkens ansikte å namn. Vet bara om en daniel,men han  e vuxen.Barnansiktet e inte likt någon som jag vet. Att det är just en pojke? De du skrev Nillinsimim om ett möjligt senarium....menas de med den teorin då att jag skulle kunna komma att förlora ett barn,om jag skulle få fler? De har hänt saker som jag innan känt på mig,men inte så här stort. Många har väl tex kännt på sig vem det är som ringer å vad den vill.
    Drömmar plockar ju upp sinnesintryck från saker som hänt också som tidigare sa, ett namn som daniel kan du ha hört i förbifarten på bussen exempelvis, den obehagliga lukten kan representera ditt obehag av att inte höra honom andas som du säger. Att det är en pojke är ju inte så märkligt eftersom din egen är det, och att hjärnan väljer ett ansikte du inte känner igen är kanske för att den inte klarar tänka på att det skulle vara just din son.
  • Anonym

Tack alla för era svar.Ska ha era svar i bakhuvet å så hoppas jag att mardrömmarna snart försvinner.

• Shasti

Dels verkar det rätt enkelt att tolka eftersom du ju är rädd att förlora ditt barn, alltså är det helt enkelt din rädsla som manifesteras i drömmar. Dels kan det döda barnet representera en del av dig själv. Kan ha att göra med någon del av dig själv du "förträngt" som inte riktigt får/fått "leva". Kanske något från barndomen.

• Nillinsimim

Nja, det handlar inte om att du kommer att förlora ett barn utan att du förbereder kroppen på att det skulle kunna hända, att du hör ett annat namn och inte din sons kan vara en tillfällighet eller så har du det namnet eftersom du inte vill förknippa det som händer med din son. 

Givetvis så beror dina drömmar på seperation. Jag hade själv drömmar om att jag var och handlade i en annan stad när jag kom ihåg att mina barn var hemma själva och de säkert hade panik. Detta sammanföll med att jag lämnade bort dem till min mamma för första gången. Kroppen låter oss provsmaka på känslor som vi annars inte kommer att stöta på.
  • Anonym

Ska snart lägga sonen för natten.Han har sagostund med sin pappa nu.
    Jag e jättenervös å mår illa.
    Funderar på om jag ska smyga in å sova i hans rum inatt.
    Jag ska iaf ringa i morron.En kurator borde väl kunna hjälpa mig.
    När sonen kom hem i eftermiddags så kände jag inte den där underbara glädjen över att se honom.De där hemska känslorna efter mardrömmarna sitter fast i mig.
    Måtte de fort gå över.

Svar på tråden Någon som kan drömtydning?Jag törs snart inte sova.