• Niveaa

Fader okänd ---har man rätt att...

Går det först och främst att ha fader okänd idag?
    Som jag förstår det så är man skyldig till lag att uppge fadern till sitt barn.
    Men hur är det med underhåll?
    Är man verkligen berättigad underhåll från fk om man har fader okänd?

• Svar på tråden Fader okänd ---har man rätt att...
  • trollmamma76
    Mycket likadana trådar nu

Så här är det om du vet vem pappan är så måste du namnge han..
    är det så att du inte vet så blir det en så kallad utredning av familjerätten samt myndigheter så länge faderskapet är under utredning så får du från f kassan underhåll..

samma sak om man nu inte hittar pappan på något sätt så kommer f kassan fortsätta att betala och det står fader okänd på papprena..

Men dom ger ju inte lätt man ska verkligen söka..

om du inte vet vem pappan är och måste göra dna så får du fortafande från f kassan medna utredningen pågår..
  • Niveaa

Aha tack för svaret..

jag tog mig inte tid att kolla om det fanns liknande trådar.

• trollmamma76
    Niveaa skrev 2010-02-20 13:00:08 följande:
    Aha tack för svaret..jag tog mig inte tid att kolla om det fanns liknande trådar.
    Det finns mest trådar där man INTE VILL ANGE PAPPAN.....
    och så funkar det inte idag dom ger inte lätt tusen fråger och massa jobb..
  • MikuAndSaraLi
    trollmamma76 skrev 2010-02-20 13:01:48 följande:
    Det finns mest trådar där man INTE VILL ANGE PAPPAN.....och så funkar det inte idag dom ger inte lätt tusen fråger och massa jobb..
    Men sen, då?
    Om man har hittat pappan - då är det väl han som betalar underhåll och inte försäkringskassan?
    Eller är det annorlunda om han typ skriver på något papper på att ge mamman ensam vårdnad?
    För min mamma fick underhåll från försäkringskassan för oss - pappa behövde itne betala något.
    Är det om pappan inte HAR pengar, eller hur funkar det då?
  • Niveaa
    MikuAndSaraLi skrev 2010-02-23 13:20:22 följande:
    Men sen, då? Om man har hittat pappan - då är det väl han som betalar underhåll och inte försäkringskassan? Eller är det annorlunda om han typ skriver på något papper på att ge mamman ensam vårdnad? För min mamma fick underhåll från försäkringskassan för oss - pappa behövde itne betala något. Är det om pappan inte HAR pengar, eller hur funkar det då?
    Fk betalar ut undehåll för samtiliga barn.
    Är fadern arbetslös behöver denna inte betala till fk.
    Studerar pappan eller liknande så får denne en skuld hos fk på hela beloppet som ska betalas när denne börjar arbeta.
  • MikuAndSaraLi
    Niveaa skrev 2010-02-23 13:23:09 följande:
    Fk betalar ut undehåll för samtiliga barn.Är fadern arbetslös behöver denna inte betala till fk.Studerar pappan eller liknande så får denne en skuld hos fk på hela beloppet som ska betalas när denne börjar arbeta.
    Ah..
    Okej..
    *flinar smått skadeglatt*
    Sorry, men jag gillar verkligen inte den biologiska människan till min dotter.
Svar på tråden Fader okänd ---har man rätt att...