• Anonym

Någon som tar Orudis retard eller känner till medicinen?

Jag ska få träffa en reumatolog snart men det är ändå ett tag kvar. Jag har haft ledproblem i över ett år med ständig värk och nu senast bursit i knät, vätska i båda knäna och svullna händer/fötter. Jag blir också ofta väldigt stel i knäna och det känns som jag inte riktigt kan styra dem när det är som värst.

Min husläkare tog reumatester för nästan ett år sedan när allt började och då var det negativt och sänkan normal. Hon tror därför inte att det är reumatism och jag fick nästan tjata mig till en remiss eftersom vi har reumatism i släkten.

För dyrgt en vecka sedan blev jag kraftigt förkyld och det verkar ha påverkat lederna som gör otroligt ont, blir varma och svullnar. Nu har även armbågslederna börjat värka och jag är stel också i händer och fingrar. Jag har ibland så ont att jag bara vill lägga mig ner och grina.

Det är flera veckor kvar tills jag ska träffa reumatologen och jag står helt enkelt inte ut. Relifex och Voltaren hjälper inte längre. Jag gick till närakuten idag och sa som det var. Jag vill kunna jobba på måndag och måste få lindring nu.

Läkaren lyssnade på mina symtom som jag haft det senaste året, konstaterade att lederna var svullna, sa att jag självklart måste få komma till en reumatolog och skrev ut Orudis retard 200mg i depotkapslar. 

Jag är desperat och skulle kunna ta nästan vad som helst men nu när jag har kommit hem och funderar på saken så undrar jag om ni som är insatta tycker att det är en bra idé att ta dem? 

Jag läste på lite och man verkar kunna ta preparatet mot olika smärttillstånd, inte bara reumatism och läkaren skulle väl inte skriva ut dem om man måste ha en reumatisk diagnos för att kunna ta dem?
    Har någon här fått samma medicin utan att ha en fastställd diagnos? 
    Om jag blir bättre av tabletterna så borde det dessutom säga något i sig tänker jag eller har jag fel?

• Svar på tråden Någon som tar Orudis retard eller känner till medicinen?
  • Jezamine

Orudis har jag ätit.Gav ingen lindring,blev endast dålig i magen.

Avstängd tills vidare
  • Anonym

Aj då, det var inte bra.
    Varför fick du medicinen? Har du en reumatisk diagnos?

• Anonym

Jag fick de tabletterna för min (otroligt kraftiga)mensvärk, och de funkar toppen!
    Inga andra tabletter har funkat.
    Tar även dessa vid huvud/ledvärk!
    De är jättebra, jag blev inte det minsta dålig i magen.

• Sockerkopp

Innan jag började med p-piller hade jag en frukstansvärd mensvärk! Jag fick Orudis och den försvann nästan helt. Jag var jätte nöjd med det {#lang_emotions_smile}

• Jezamine
    Anonym skrev 2010-02-20 14:58:24 följande:
    Aj då, det var inte bra.Varför fick du medicinen? Har du en reumatisk diagnos?
    Hade inte min diagnos då.Det enda som hjälper mig nu är kortison.Jag ahr annars testat det mesta i medicinväg.Tål inte Voltaren,Naproxen,Pronaxen,Ipren,Ibumetin mm mm.Många av tabletterna är ju samma medicin fast med olikanamn.kan ej heller ta medicin med acetylsalicylsyra.
    Avstängd tills vidare
  • Anonym

Ok, tack!
    Jag läste att man kan ta medicinen mot menssmärta och då kan det ju inte vara fel att jag, som inte har någon reumatisk diagnos, gör det.
    Jag har lite känslig mage men som jag känner nu tar jag hellre det än den här förbannade smärtan.

• Killarnas morsa

Jag hänger inte med, TS...

Du skriver att man kan ta dem mot andra smärttillstånd än reumatism men ifrågasätter att läkaren skriver ut dem utan reumatisk diagnos??
    På nästa rad skriver du att om de funkar, borde inte det säga något då?
    Varför skulle det inte vara en bra idé att ta dem??
    Utveckla gärna hur du tänker.

Jag äter Orudis med en reumatisk diagnos (utan positiva reumaprover) och de funkar jättebra. Den enda biverkan jag tycker mig uppleva är att jag blir trött så det är svårt att komma ur sängen på morgonen.
    Å andra sidan, vad beror på tabletterna och vad beror på inflammationerna i kroppen?

Jag vet ganska många unga tjejer som äter Orudis mot mensvärk med bra resultat.
    Precis som du skriver, man kan äta dem mot olika typer av smärta, precis som Ipren.

Om man har det så jobbigt som du beskriver TS så är allt värt att pröva!
    Du vill väl ha lindring?

• Anonym

Jezamin, det låter verkligen hårt. Tur att det finns något som hjälper dig iaf.

• Jezamine
    Anonym skrev 2010-02-20 15:05:15 följande:
    Jezamin, det låter verkligen hårt. Tur att det finns något som hjälper dig iaf.
    Jepp nu kan jag tom vända mig i sängen
    Avstängd tills vidare
  • Anonym

Killarnas morsa,

jag ville nog mest ha bekräftelse på att jag tänker i rätt banor. Jag läste nämligen någonstans att man kan komplicera den reumatologiska utredningen om man börjar ta mediciner innan den ens har börjat, men jag kan inte hitta länken nu. Jag kan ha missförstått det där.

Jag blev mycket bättre av Relifex till en början, särskilt stelheten, och för mig (liksom min husläkare) var det en indikation på att jag har någon inflammatorisk process i kroppen. Nu verkar den dock inte hjälpa längre.
    Jag tänkte samma sak om Oridus, det var det jag menade med att det kanske ger en ledtråd om jag reagerar positivt på medicinen.

Jag har väntat länge på att få komma till reumatologen så jag är rädd för att göra fel i det här skedet. Min husläkare har inte varit direkt förstående. Hon hävdade länge att jag 'bara' var stressad tills de rent fysiska symtomen började dyka upp och hon motvilligt skrev en remiss.

Jag är väl bara allmänt nojig helt enkelt men nu känner jag mig lugnare.

Svar på tråden Någon som tar Orudis retard eller känner till medicinen?