• fair

3 månaders bebis grinig vid amning

Min dotter har precis blivit 3 månader och amningen har funkat jättebra från start. Sen ca 1 månad tillbaka sover hon 7-10 timmar per natt utan att äta och ammas ca var 3 till var 4e timme dagtid. Sen tre dagar tillbaka vill hon inte ta bröstet dagtid. Hon blir jättearg och gråter när jag lägger henne vid bröstet. Jag har testat stående, liggande och sittande amning och ingenting duger. Jag har aldrig gett varken ersättning eller mjölk i flaska. Förstår inte vad som hänt. Dessa tre dagar har hon ätit 3-5ggr per dygn. Idag åt hon 03, 07.30, 11.00 och efter det vägrar hon äta. I skrivande stund sover hon. Vad ska jag ta mig till? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden 3 månaders bebis grinig vid amning
  • Jkpg Deluxe

utvecklingsfas nr3?? vid ca 3 månader så kommer alla bebisar till en ny utvecklingsfas, de kan t.ex. tappa aptiten, bli klängigare, skrikigare osv..läs "Växa och upptäcka världen", en jättebra bok för ca 40kr på adlibris!! :) 

• fair

Okej. Har aldrig hört talas om att de kan tappa aptiten när de är så små. Nu i eftermiddag gick det i alla fall 5,5 timmar innan hon åt...

• tessilus

5.5 timmar e inte så farligt. hon klarar sig ska du se

• nykär82

Min son va precis likadan vid 3 mån. Han skrek såfort man la honom vid bröstet. Ibland hjälpte det att byta bröst men inte alltid. Ett tips som funka för mig ibland va att ge honom nappen och lägga honom som han skulle amma. Sen dra ut nappen och ge honom bröstet snabbt. Funka 8 av 10 gånger. Annars behöver du inte oroa dig dem äter ju oftast när dem blir hungriga. Nu är min son snart 4 mån och har helt slutat göra så. Men det tog nog 2 veckor innan det blev "normalt" igen.

Lycka till

• ozapoza

Det är samma hos oss. Häromdagen gick det nästan 7 timmar och jag blev ganska orolig. Rådfrågade min BVC-sköterska som sa att när det börjar närma sig 10 timmar och barnet är slött och hängigt så skall man kontakta doktorn. Det är väldigt ovanligt att dom s a s svälter frivilligt.

Det är allmänt svårt att hålla sonen nöjd för tillfället. Svår att leka med, svår att natta osv. Det är säkert en övergående fas.

• mmaria

Det är JÄTTEVANLIGT i den åldern. Min dotter är likadan. Enligt amningshjälpen är det för mycket som händer i bebisens liv just nu för att hon ska få ro att amma. Det är för mycket intryck (vilket också förklarar varför det är så lätt att amma på natten när det är mörkt och tyst och bebisen är trött). Mitt tips är att amma din dotter när hon är sömnig, sover eller precis har sovit. Truga inte. Gör amningen mysig igen. Sätt dig i ett mörkt rum där intrycken inte är så många, sätt på lugn musik osv. Kankse hjälper det att ligga ner och amma eller vagga henne medan hon äter?

Min dotter blir snart fyra månader och hon har krånglat i en hel månad. Som tur är går det sakta åt rätt  håll och nu går amningen någorlunda problemfritt igen. Mitt tips är alltså att hålla ut. Det blir bättre! Hitta dina tricks som funkar på din dotter. Ett tag ammade jag tex bara min dotter när hon sov, det var det enda sättet.

Det kommer att ge sig! Ge inte upp!

Kram

• fair

Tack för era svar! Nu äter hon som vanligt igen, dock funkar det nästan bara om jag liggammar. Däremot vägrar hon äta från mitt högra bröst. Vet inte vad som hänt! Hon kan ta ett litet tag och sen släpper hon direkt och blir jättearg. Om jag byter bröst eller lägger mig på vänster sida nästan på mage så ammar hon på höger bröst utan problem. Båda brösten har bra flöde, dock tror jag höger rinner till snabbare. Vet inte vad jag ska ta mig till. Att fara hemifrån känns omöjligt.. Sen är det inte så skönt att ligga halvt på mage heller. Känns så jobbigt men jag vill helst inte sluta amma heller. Snälla hjälp!

Svar på tråden 3 månaders bebis grinig vid amning