• pilliss

    Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!

    Vi vars män har kommit hem. Tråd 4 !!!!!
    Denna tråd är för oss vars partner har kommit till landet p.g.a. familjeanknytning.

    Vi som har varit med om denna process har ett speciellt förhållande till våra män.
    Här kan vi dela med oss av våra erfarenheter och ge råd och tips kring kulturmöten, språk och allt annat som man inte får uppleva i ett förhållande med någon från samma land.

    Ni som har synpunkter på våra val av män/kvinna samt ni med negativ ton är inte välkomna här inne. Ni kan starta en egen tråd, för det hör inte hemma här.
    Respektera detta!

    Våra män har kommit hem:

    1/4 -08
    Pilliss

    7/5 -08
    sophiie

    8/7 -08
    Liqyss

    22/7 -08
    Anonym (me)

    5/8 -08
    Finadu

    12/8 -08
    GashH

    15/8 -08
    Nettan 1982

    23/9 -08
    hexanmaria

    2/12 -08
    MaRo

    12/12 -08
    Lilja0709

    17/12 -08
    sthlmfilur

    17/12 -08
    AllasNalle

    22/12 -08
    MamiDiddi

    6/1 -09
    Deniskizi

    15/1 -09
    Anonym ((jag))

    6/2-09
    Dizd

    16/2-09
    teser

    11/3-09
    Kicki

    23/4-09
    ndeyecoumba

    15/5-09
    anonym (hur?)

    3/6-09
    bajo

    13/6-09
    Kim Olsson

    21/7-09
    Dalias mamma

    Mariamababy

    Zandrina


    14/8-09
    Mashenka

    5/9-09
    elisalundbergh

    18/9-09
    Citlali

    25/9-09
    Beautifully Decayed

    4/10-09
    lovemissen

    19/10-09
    ArizonaB

    För er som är mitt uppe i processen med att få hem era män kan denna tråd vara ett stöd:

    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m49550643.html

    Välkomna
    elbi.blogg.se uppdat. 11/1-10
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-14 09:57
    5/5-10
    Linda Famillia

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:13
    15/7-10
    Monica G E S
  • Svar på tråden Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!
  • Mashenka

    Det är lugnt och skönt här också :) Sambon jobbar mest hela tiden och går till SFI när det finns tid över.
     
    Tiden har verkligen gått fort, tänkte snart skicka in ansökan om förlängning.

  • hexanmaria

    Ojojoj.... Känns som evigheter sen jag var här! Men har varit in lite då och då och läst! Ja, vad händer har då? Inte mycket här heller, mannen har tre jobb plus SFI, och jag jobbar som vanligt mina nätter, och har även börjat plugga lite igen {#lang_emotions_laughing}, men har funderat lite på det där med förlängning. Hm, måste alltså ta kontakt med migverket nu då? Han fick ju bara två år, och det går ut i september ?

  • sophiie
    hexanmaria skrev 2010-02-28 16:43:22 följande:
    Ojojoj.... Känns som evigheter sen jag var här! Men har varit in lite då och då och läst! Ja, vad händer har då? Inte mycket här heller, mannen har tre jobb plus SFI, och jag jobbar som vanligt mina nätter, och har även börjat plugga lite igen , men har funderat lite på det där med förlängning. Hm, måste alltså ta kontakt med migverket nu då? Han fick ju bara två år, och det går ut i september ?
    Vi har just sökt om förlägninge, mannens går ut i april. På migs hemsida står det att man kan ansöka tidigaste 6 mån innan tillståndet går ut. Vi blev lite tagna på sängen gällande ansökningsavgiften, vi visste att den kostade 500 kr men men.. Skickade in ansökan, efter en vecka kom brevet att de har tagit emot vår ansökan, och bad oss sätta in 500 kr på deras konto. Vi gjorde det, sen ringde jag migverket för att dubbelkolla att vi skrev tillräckligt som meddelande (på betalningen), de sa då att vi måste skicka in kvittot på betalningen. För annars kunde de inte veta att vi hade betalat in, även om vi skrev hans namn+adress+p-nr och dossienr som meddelande.. (???)

    Så vi skickade in kvittensen på betalningen, efter ett par dagar kom ett till brev fr migverket där de hade mottagit ansökan...

    Så nu sitter vi och väntar... och väntar.. och väntar..... men denna gång tillsammans :)
  • hexanmaria

    Tack, Sophiie. Oj, vilken procedur! Men då så, ska fixa det snart då. Ja, du, ordet "vänta" vet vi mycket väl vad det innebär! Men klart är det lättare nu när ni är tillsammans! Men ändå! Hoppas allt är väl med er, och nytillskottet , inte så nytt, men ändå nytt {#lang_emotions_nalle}

  • pilliss
    tjockisbullen skrev 2010-03-01 00:02:59 följande:
    Får man inte Permanent UT från början?
    nej. tillfälligt, sen permanent, sen medborgarskap...
    elbi.blogg.se uppdat. 11/1-10
  • Elena87

    Hej allihopa!!

    Vi har också skickat in för förlängning...min mans UT går ut 2 april :-S  så det är om en månad..men vi hade inte kunnat betala de där 500 kr.. så vi får se vad som händer.. vi skickade med kvittot på en gång.. undrar hur långt tid det tar nu innan man får svar? Hittar inget på Migs hemsida om förlängning..men man får vänta tillsammans iallafall som någon sa   


    Så liten, men ändå så stor....
Svar på tråden Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!