• marta68

8-åring vill ringa kompis som inte vill

Hej,
    Min son, Olle som är 8 vill hela tiden ringa sin kompis men jag har för länge sen förstått att kompisen inte är lika intresserad. Han vill helt enkelt inte leka. Jag har försökt på alla sätt att förklara det för Olle men han lyssnar inte. Jag har tänkt att jag skall ha ett litet samtal med Olle och kompisen någon dag när jag hämtar på skolan och båda är där. Vad skall jag säga, någon som har ett råd? Olle är inte mobbad och han har andra kompisar, det verkar bara som att han har blivit helt besatt av just denna vän och ringer honom alldeles för ofta.
    Mvh Märta

• Svar på tråden 8-åring vill ringa kompis som inte vill
  • ModestyB

Puffar upp, för jag tycker det är synd att du inte fått några kloka svar, jag har tyvärr inga tips, men är intresserad av hur människor hanterar besvikelser över relationer när det handlar om barn.

• Girlinthecity

Vad menar du att ni ska prata om? Han kanske bara behöver mer tid än dig för att förstå att kompisen inte är intresserad, Låt honom ringa, sen kommer han förmodligen att lägga energi på andra kompisar.

• katjasruta

Jag har haft samma problem med dottern, nu är det dock bättre. När hon gick i förskoleklass och under 1:an så var hon som besatt och ville bara leka med en flicka. Tjejerna hade känt varandra sedan förskolan och min dotter ville helst leka varje dag med den här tjejen och allra helst helt själv med henne utan andra kompisar som störde. Min dotter ringde och fick nej ofta, ibland ja men ofta nej. Till sist pratade jag med min dotter om att hon skulle försöka låta kompisen få vara ifred lite ibland också. Jag förklarade det som så att kompisen tyckte jättemycket om min dotter och ville gärna leka med henne ibland, men inte bara med henne utan med andra kompisar också. Jag sade ibland till min dotter att hon inte fick ringa till flickan om de redan lekt i 1-2 dagar i rad och uppmanade min dotter att ringa till någon annan.

Spontant blev det också så en dag att tjejerna och jag pratade om hela situationen och flickan sade då att det var precis så att hon ville leka med min dotter men inte bara med henne och hon tycket att det blev jobbigt när min dotter blev lite för på och tjatig. Med tiden så har min dotter släppt flickan mer och mer, men de är fortfarande goda vänner. Så här i efterhand så tror jag faktiskt att den här flickan stod för mycket trygghet för min dotter när de började skolan. Hon behövde bara lite tid att släppa taget lite om vännen. Men hon blev ledsen över situationen ibland, kände sig lite utanför och svartsjuk på de som lekte med flickan. Jag sa bara till dottern att  det var ok att känna så och att jag förstod känslan, men att hon också behövde leka med andra mer.  Den andra flickan betedde sig aldrig taskigt mot min dotter, frös ut henne eller liknande,hon sa helt enkelt bara nej till att leka. Ursäkta det långa inlägget, hoppas att du får någon glädje av svaret. Måste dock säga att det ibland gjorde ont i mamma hjärtat.

• Stårschan

Prata med sonen och fråga varför han inte hellre ringer till andra kompisar. Har denne motvillige kompis något speciellt hemma hos sig - nåt spel som Olle inte har, eller något annat som gör att Olle gärna vill vara med honom trots att han verkar så ointresserad? Jag har haft det motsatta problemet - att få min åttaåriga dotter att våga säga nej när hon inte är sugen på att leka. Hon har en kompis som likt din Olle ringer stup i kvarten, men min dotter verkar känna att de har glidit ifrån varandra. Ofta när kompisen kommer hem till oss så slutar det med att de sitter i varsitt rum och håller på med helt olika saker, och båda är halvt olyckliga. Ännu värre blir det om de är tre tjejer som leker, för det slutar nästan alltid med att någon av dem känner sig utanför och blir riktigt miserabel. Jag har tagit upp detta med min dotter genom att berätta att detta är något som har drabbat tjejer i alla tider, och att man måste lära sig hantera det. Jag har gett henne förslag på saker att säga för att undvika att hamna i jobbiga situationer. Exempelvis - om Vilma ringer och vill leka när Anna och Berta redan är mitt uppe i en lek så är det OK för Anna att säga "Nej, det går inte så bra idag, för jag har redan en kompis här. Men vi kan väl leka imorgon istället? Vill du komma hit då?". OCh det tar tid, men det börjar bli bättre och bättre. Det är ju en social träning som man måste igenom. Att lära sig att stå på sig utan att såra andra medan man gör det.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
Svar på tråden 8-åring vill ringa kompis som inte vill