• Vannis

Aktivitetsstöd och arbete?

Hej.
    Jag blir inte riktigt klok på hur reglerna är.
    Jag får aktivitetsstöd för 40 timmar/veckan då jag praktiserar på en livsmedelsbutik och är arbetslös.
    Om jag skulle arbeta utöver de 40 praktiktimmarna, vart som helst, tex på helger. Får jag då mindre pengar från aktivitetsstödet eller får jag fortfarande aktivitetsstöd för 40 timmar om jag är på praktiken 40 timmar?

Alltså jag praktiserar Månd-Fred 7-15. Kan jag då jobba på Lördagen utan att få en dags avdrag från aktivitetsstödet?
    Har fått flera olika svar och kommer kanske få det här med

• Svar på tråden Aktivitetsstöd och arbete?
  • Dino78

När jag hade aktivitetsstöd så fick jag det mellan 8-16, måndag-fredag. Jobbade jag alltså mellan 8-16 en vardag så fick jag enbart lön och inget akt.stöd.
    När jag jobbade en hel sommar påpekade jag detta att jag faktiskt skulle jobba rätt mycket kvällar men "nu är beslutet så här, du har rätt till aktivitetsstöd".
    vilket resultede i att jag fick en så där 4-5000 EXTRA i månaden eftersom jag jobbaded utöver de "bestämda tiderna" och på helger.
    Urdumt tyckte jag, men visst, det var ju kul att ha en del pengar.
    En tjej i min klass då jobbade enbart natt den sommaren jag pratar om så hon hade det riktigt bra!

Så ja, du kan jobba helger och ändå få fullt aktivitetsstöd. Däremot ska du redovisa det på de där papprena.

DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • Vannis

Okej, så fattade jag också det som på försäkringskassans hemsida.
    Knäppt eftersom det är a-kassedagar dom tar och min man som har a-kassa och jobbar får ju dra av. Borde vara samma.
    Men bra för mig då!

Vet du , eller nån annan. Om jag arbetar ett par dagar i månaden bara i över 6 månader. Skrivs min SGI om efter den inkomsten då?
    Det är ju något att akta sig för tänkte jag. Inte för att jag inte skulle tacka ja till arbete såklart.

• Dino78

När jag började plugga så ändrades precis reglerna för det där med a-kassedagarna. Först var det meningen att det INTE skulle dras n ågra, men som sagt, första dagen på pluggandet ändrades det. Mina dagar tog alltså slut. Men då blev jag direkt inskriven i jobb och utvecklingsgarantin ochfick exakt samma ersättning så det var ju bra.

Det där med SGI vet jag dessvärre inte.

Nu vet jag inget om din situation i övrigt men som jag hade det så fick jag timvik direkt där jag gjorde min första praktik och där har jag vikat i 2 år nu, jobbat nästan 75% kontant i ett år nu. I somras arbetade jag mig upp till en ny stämplingsperiod och gick direkt till arbetsförmedlingen och sa att jag itne längre ville ha aktivietesstöd. De verkade jättekonfunderade över det men vadå, man vill ju inte bli återbetalningsskyldig! Vilket jag antar att jag hade blivit om jag fortsatt så. Blev genast fattigare men iaf
    Så det jag försöker säga är att om du nu skulle jobba mycket att du ser upp med det där så du inte hamnar i knipa i framtiden

DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • jassikan
    http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/Aktivitetsstöd.pdf

Sidan 3
    "Inkomster som inte minskar aktivitetsstödet
    Du får ha vissa inkomster utan att ditt aktivitetsstöd minskas. Det gäller bland annat om du har
    • inkomst av arbete vid sidan av ett arbetsmarknadspolitiskt program
    • löneutfyllnad mellan aktivitetsstödet och din tidigare lön"
    etc...

Sidan 5
    "Inkomster vid sidan och sjukpenningen
    Du som har arbetsinkomster vid sidan av det arbetsmarknadspolitiska programmet kan få sjukpenning, tillfällig föräldrapenning och andra ersättningar beräknade på den inkomsten. Ändras din arbetsinkomst när du deltar i programmet, ska du anmäla det till Försäkringskassan senast när du ansöker om sjukpenning eller någon annan ersättning."
  • Vannis

Tack för svaren!

jassikan: Jag läste det på hemidan dom du visade nu men var osäker på om jag tolkade det rätt. Men betyder det att jag får annorlunda sjukpenning från dag 1 då? Om jag extrajobbar alltså.

Svar på tråden Aktivitetsstöd och arbete?