• Lady Dahmer

Kuk fitta balle stake, det hänger tuttar i take(t)!

Är det bara jag som inte tycker det är hela världen om ungarna lär sig svordomar?

Jag svär ju själv, (som en bortsbindare) varför ska jag då lära ungen att det är fult? Jag tycker ju inte ens att svordomar ÄR fula! Eller att det är fel att använda dem.

Orden blir ju bara fula om de används på ett fult sätt. Men då kan ju vilket ord som helst bli fult liksom. Svordomar är ju en tillgång för språket! Förstärkande och målande och nästintill nödvändiga.

Nej, jag kommer inte hyscha och fya och ojja mig om Ninja bräker ut ett skit eller fan. (antagligen kommer jag ha svårt att hålla mig för skratt)

Jag kommer uppmuntra vårdat språk givetvis och ge bättre alternativ, men jag kommer inte göra en större sak av att hon svär. Jag kommer lära henne HUR man svär och att man ALDRIG svär åt folk. 
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Kuk fitta balle stake, det hänger tuttar i take(t)!
  • Denebola

Jag är uppvuxen med att det är fult att svära, och svär alltså inte. Och jag klarar av att uttrycka mig ändå.

Dessutom tycker jag att det är ganska obehagligt när andra personer svär. Framförallt tycker jag att det är onödigt när det bakas in i vanliga meningar. När någon blir riktigt arg/slår sig etc tycker jag att det är förståeligt, men fortfarande obehagligt.

• luckyme83

jag är uppfostrad med att det är fult att svära....men svär väl lite då och då nu i vuxen ålder...
    jag vet faktiskt inte hur jag ställer mig till det här med svordomar...det är ju viss skillnad på svordomar oxå..som att säga skit kanske inte är lika illa som fitta =/

när jag jobbade på dagis så var det en liten kille en dag som kallade en annan liten tjej för jävla hora...det lät inte bra kan jag lova...

• BlommyNess12
    Denebola skrev 2010-02-20 20:25:33 följande:
    Jag är uppvuxen med att det är fult att svära, och svär alltså inte. Och jag klarar av att uttrycka mig ändå.Dessutom tycker jag att det är ganska obehagligt när andra personer svär. Framförallt tycker jag att det är onödigt när det bakas in i vanliga meningar. När någon blir riktigt arg/slår sig etc tycker jag att det är förståeligt, men fortfarande obehagligt.
    Jag anser att svordomar i de allra flesta fall är meningsförstärkare, eller ordförstärkare om så vill. Om jag säger "Men vad jag är less på detta" så låter det en aning plattare än "Fan vad less jag är på detta".
  • Lady Dahmer
    BlommyNess12 skrev 2010-02-20 20:28:43 följande:
    Jag anser att svordomar i de allra flesta fall är meningsförstärkare, eller ordförstärkare om så vill. Om jag säger "Men vad jag är less på detta" så låter det en aning plattare än "Fan vad less jag är på detta".
    precis.

jag är så himla arg
    jag är så JÄVLA förbannad
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Gunsan75

För mig beror det på sammanhanget om man svär.
    Många gånger använder ju människor svordomar i brist på ordförråd och då kan det låta illa.

Men jag erkänner jag svär en hel del själv. Fan, jävla skit, helvete är ju inte helt ovanligt att det kommer från min mun.

Summa summarum: ibalnd är det fult att svära, ibland tycker jag det är okej och inget man behöver dramatisera:)

Ska bli kul o se responsen på denna tråd;)

• Uncovered
    Denebola skrev 2010-02-20 20:25:33 följande:
    Jag är uppvuxen med att det är fult att svära, och svär alltså inte. Och jag klarar av att uttrycka mig ändå. Dessutom tycker jag att det är ganska obehagligt när andra personer svär. Framförallt tycker jag att det är onödigt när det bakas in i vanliga meningar. När någon blir riktigt arg/slår sig etc tycker jag att det är förståeligt, men fortfarande obehagligt.
    Obehagligt? Oj........
    Jag svär lite hur och när jag vill, tänker inte så mycket på det. det är ju bara ord.
  • BlommyNess12
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 20:29:28 följande:
    precis. jag är så himla argjag är så JÄVLA förbannad
    Jag har ungefär samma inställning som du har till svordomar gällande mitt barn. Kommer aldrig förbjuda vissa ord för att de är "fula" men kommer lära honom normalt språkbruk, dvs hur man pratar och använder orden rätt.
  • Denebola
    BlommyNess12 skrev 2010-02-20 20:28:43 följande:
    Jag håller med dig om att de är förstärkande ord, men jag kan inte hjälpa att jag har en inbyggd (inlärd) obehagskänsla gentemot dem.

I ditt exempel kanske jag skulle säga "Jag är så fruktansvärt less på detta", då framkommer det också att man är lite mer än "bara" less.
  • Denebola
    Uncovered skrev 2010-02-20 20:29:46 följande:
    Obehagligt? Oj........ Jag svär lite hur och när jag vill, tänker inte så mycket på det. det är ju bara ord.
    Jo, men jag har blivit lärd att det är fult, och ingen i min omgivning under uppväxten har svurit. Så jag tror att det beror på det. Inte så att jag springer iväg och gråter när någon uttalar en svordom, men jag ser aldrig något positivt i att svära.
  • Celiine

Jag svär själv alldeles för mycket, så det lär bli svårt att hindra barnen! Jag vill inte vara tvungen att hela tiden tänka på vad jag säger i mitt eget hem, då får det hellre bli så att barnen också svär.
    Tycker egentligen inte att det är hela världen heller. Liksom ts kommer jag nog snarare att ha svårt att hålla mig för skratt.

Svar på tråden Kuk fitta balle stake, det hänger tuttar i take(t)!