• Tessou

Lära-gå-vagn från IKEA

Någon som har den och vill berätta lite?

Det står på hemsidan att den är från 12 månader, men det spelar kanske inte så stor roll om vi skulle köpa den nu - eller vänta tills slutet av Mars då han fyller 1 år?

ELIAS 090326
  • Svar på tråden Lära-gå-vagn från IKEA
  • Linn Daggert

min son använde den från 7 mån så det är väl bara å inhandla;)

Vi drog i extra skruvar i hjulen så att den skulle gå lite trögare..

• Tessou

Har ni den som finns på hemsidan, EKORRE? Tycker den ser så söt ut..

ELIAS 090326
  • Linn Daggert

ja så hette den nog;)

• Linastrumpan

Min döttrar har använt den från ca 6-7mån när de började gå med stöd så köp den du! {#lang_emotions_smile}

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Tessou

Han är jätteduktig på att krypa å stå, men när han ska öva på att gå sätter han sig bara ner. Tror nästan han är för tung... Kanske blir lättare/roigare med en gåvagn...?

ELIAS 090326
  • TheMother

Vi köpte micki-vagnen. Är väldigt nöjd då handtaget är konstruerat annorlunde än ikea-vagnen. Dvs tyngden omfördelas när barnet stödjer sig på den så att den inte välter. I Ikea-vagnen tro jag man måste man ha nåt tungt- typ två vattenfyllda 1,5-litersflaskor för att den inte ska välta. Eller, ni som har Ikeas vagn, behövs inte det? kanske det räcker med den lilla rundning som är på handtaget för att den inte ska välta?

Mamma till Anton 080920
  • Annamamma 83

Ett tips om de är risk att den välter.
    Lägg i en en hög med böcker, så gjorde vi.
    Vår son gick vid 10 mån ålder o då använde han den inte mer, så han börja alltså använda den ett bra tag innan ett års dagen.

Nu är den jättesöt o står som prydnad på en byrå med nallar i.
    helt klart den finaste lära gå vagn ja sett. och billig dessutom.
    Om de är den där blå lite "kurviga" du menar!

• Tessou

Japp, det är den.. har länkat till den i inlägg 7.. Hade hoppats på att katten skulle vilja ligga i den - ser framför mig hur sött det skulle vara!

ELIAS 090326
  • Annamamma 83
    Tessou skrev 2010-02-20 21:55:12 följande:
    Japp, det är den.. har länkat till den i inlägg 7.. Hade hoppats på att katten skulle vilja ligga i den - ser framför mig hur sött det skulle vara!
    Ok, jo de är den vi har. Vi hade även en flerfärgad mickie,men den hade vi ute, för den var så ful{#lang_emotions_laughing}

Ja har för mig man kunde dra åt hjulen rätt hårt, så de gick rätt trögt.
    Katten ligger nog bra där , i alla fall en gång, så du kan ta ett foto{#lang_emotions_wink}
  • Tessou

Får hoppas på det.. men det tror jag knappt han gör..
    Men ni va nöjda med den? Inget som kunde varit bättre eller så?

ELIAS 090326
  • Annamamma 83
    Tessou skrev 2010-02-20 22:08:12 följande:
    Får hoppas på det.. men det tror jag knappt han gör.. Men ni va nöjda med den? Inget som kunde varit bättre eller så?
    Nja, inte vad ja kommer ihåg. men han hade den ju inte så länge, eftersom han gick så tidigt. Men ja vet att vi la i några böcker för säkerhets skull.
    Men de var ju likadant med den från mickie..
  • Miss Motor

Sonen har gått/sprungit med Ekorre-vagnen (från Ikea) sedan han var ca 10-11 månader. Då la vi i några hantlar för att minska risken att välta. Nu närmar han sig 2-årsstrecket och vagnen är fortfarande hans favoritleksak (fast nu springer han som en galning med den och slänger den omkring sig...). Det finns två inställningar för handtaget, ett för barn som lär sig gå och ett för lite större barn med bättre balans. Jag rekommenderar ändå inställningen för mindre barn (handtaget lutar lite fram över vagnen då), för då blir det stadigare. Även nu när sonen verkligen inte behöver vagnen som nåt stöd så är det en bättre inställning. Lite kritik: kvaliten på träet är inte den bästa, och med intensiv användning så river skruvarna upp träet, där handtaget sitter i själva vagnen, så att handtaget blir vingligt (om ni förstår hur jag menar...).

• Kajak
    TheMother skrev 2010-02-20 21:23:52 följande:
    Vi köpte micki-vagnen. Är väldigt nöjd då handtaget är konstruerat annorlunde än ikea-vagnen. Dvs tyngden omfördelas när barnet stödjer sig på den så att den inte välter. I Ikea-vagnen tro jag man måste man ha nåt tungt- typ två vattenfyllda 1,5-litersflaskor för att den inte ska välta. Eller, ni som har Ikeas vagn, behövs inte det? kanske det räcker med den lilla rundning som är på handtaget för att den inte ska välta?
    Vi har mickivagn....den välter ändå...

Så det är inte märke som avgör vagnens skick utan hur den är konstuerad.
  • Linn Daggert
    TheMother skrev 2010-02-20 21:23:52 följande:
    den har aldrig varit närheten av att välta...
  • TheMother
    Kajak skrev 2010-02-21 07:15:57 följande:
    Vi har mickivagn....den välter ändå... Så det är inte märke som avgör vagnens skick utan hur den är konstuerad.
    Jo, självklart är det konstruktionen som avgör. Var också den jag funderade på, om den var bra.

Sonen välte inte sin Micki-vagn.
    Linn Daggert skrev 2010-02-21 10:25:39 följande:
    den har aldrig varit närheten av att välta...
    Okej, men då så
    Mamma till Anton 080920
Svar på tråden Lära-gå-vagn från IKEA