• oOLillaJagOo

    Vad händer om man inte klarar en omtenta?

    Jag har kuggat på en tenta, tillfälle för omtenta har getts en gång, men jag kunde inte delta den gången utan fick skjuta upp omtentan som jag nu ska göra om några veckor. Men vad händer om jag inte klarar omtentan? Får jag inga fler chanser att göra om den?

  • Svar på tråden Vad händer om man inte klarar en omtenta?
  • echobananas

    som jag förstått det har du alltid fler chanser

  • oOLillaJagOo

    Det är på högskolenivå, jag måste klara denna kurs för att få läsa nästa termins kurs. Men får man tenta om en tenta tills man klarar av den? eller får man bara ett visst antal chanser?

  • Thursday
    oOangelicaOo skrev 2010-02-20 21:07:17 följande:
    Det är på högskolenivå, jag måste klara denna kurs för att få läsa nästa termins kurs. Men får man tenta om en tenta tills man klarar av den? eller får man bara ett visst antal chanser?
  • Thursday
    oOangelicaOo skrev 2010-02-20 21:07:17 följande:
    Det är på högskolenivå, jag måste klara denna kurs för att få läsa nästa termins kurs. Men får man tenta om en tenta tills man klarar av den? eller får man bara ett visst antal chanser?
    Oj, tryckte lite snabbt där. Jag vet att det finns regler om hur många tillfällen universiteten är skyldiga att erbjuda, men det är nog så att om det har varit en vanlig tenta och en omtenta så får du vackert vänta på nästa ordinarie tenta för din nästa chans. Men så länge kursen går så får du tenta så mycket du vill (så var det iaf när jag pluggade).
  • Anova

    Man har väl i princip så många omtentor som möjligt så länge kursen går..

    Det brukar ju skojjas om att då man skriver den 10de omtentan ska man ha frack/långklänning.. Under alla mina år har jag aldrig sett någon tentadeltagare i frack

  • Winnertaco

    Jag har för mig att jag läst nånstans att man har 3 år på sig från det att kursen är avslutad att slutföra den. Jag vet inte vilka skyldigheter högskolan har att hålla tentor, dock.


    Johanna -06 Ludvig -08
  • Anova
    Winnertaco skrev 2010-02-20 21:14:46 följande:
    Jag har för mig att jag läst nånstans att man har 3 år på sig från det att kursen är avslutad att slutföra den. Jag vet inte vilka skyldigheter högskolan har att hålla tentor, dock.
    Tror att det gäller då kursen tagit bort.
    Jag vet folk som tentat både 5 och 10 år efter första gången de läste kursen.
  • Anova
    Anova skrev 2010-02-20 21:15:53 följande:
    Tror att det gäller då kursen tagit bort. Jag vet folk som tentat både 5 och 10 år efter första gången de läste kursen.
    Menar tagits bort ur skolans kursverksamhet.
Svar på tråden Vad händer om man inte klarar en omtenta?