• liselott76

lösa plankor undersidan spjälsäng

Jag köpte en spjälsäng via blocket, och när jag efteråt redan hade köpt den ser jag att ett flertal plankor är lösa (dvs undersidan av spjälsängen, under där madressen ska ligga). Nu undrar jag om det är säkert att använda denna spjälsäng eller om man ska köpa en annan?
    Fick tipset att limma med trälim men kommer det sitta fast säkert då?
    Vill ju absolut inte använda en säng som inte är säker!!

• Svar på tråden lösa plankor undersidan spjälsäng
  • Frontline

Om du har plankor under madrassen så kan jag tala om för dig att det kommer att hålla för en jordbävning till och med...
    Antar att det inte får plats med mer än 3-4 plankor isf då dom är rätt så breda...
    En vanlig barnsäng har bara lite tunna träribbor.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • liselott76

Oj, då är det kanske träribbor det kallas för dessa är inte så breda och det är en hel del, iallafall 20 st varav kanske 7 är lösa. En bekant sa att trälim är t.o.m. mer stabilt än de häftstiften som tillverkarna använder men vet inte riktigt om det är så säkert och därför höra andras åsikter. Vill absolut inte ha en spjälsäng som är en säkerhetsfara!

• Frontline

Köp lite skruv och sätt en i varje ände, du kan även lägga en limklick med så blir det ännu bättre...

• parentesen

Prata med någon på t ex IKEA som kan barnsängar. Du behöver inte säga att sängen inte är köpt där.

Våran f d våningsäng i trä från IKEA hade så  porösa plankor att de gick av då jag skulle bädda sängen då jag stod på knä i den!

Jag ringde och tjatade att den gått sönder på det viset och att trät var av billigaste sorten och till slut körde de förbi och hämtade skräpet (som ju inte vägde så mycket heller).

Finns ingen händig karl i närheten?

• liselott76
    Frontline skrev 2010-02-21 11:11:25 följande:
    Köp lite skruv och sätt en i varje ände, du kan även lägga en limklick med så blir det ännu bättre...
    Tror du spik funkar?
    Skruvar är så jobbiga när det ska borras, spik är ju bara att hamra i:)
  • liselott76
    parentesen skrev 2010-02-21 11:18:59 följande:
    Prata med någon på t ex IKEA som kan barnsängar. Du behöver inte säga att sängen inte är köpt där.Våran f d våningsäng i trä från IKEA hade så  porösa plankor att de gick av då jag skulle bädda sängen då jag stod på knä i den!Jag ringde och tjatade att den gått sönder på det viset och att trät var av billigaste sorten och till slut körde de förbi och hämtade skräpet (som ju inte vägde så mycket heller).Finns ingen händig karl i närheten?
    Spjälsängen är från barnens hus, så borde inte vara skräp, tror antingen den måste vara välanvänd eller så är kanske de stiften bara lite känsliga, träet i sig verkar inte vara så bräckligt.
  • Frontline
    liselott76 skrev 2010-02-21 16:45:34 följande:
    Tror du spik funkar? Skruvar är så jobbiga när det ska borras, spik är ju bara att hamra i:)
    Spik funkar säkert lika bra men jag skulle fördra skruvar.
    Varför måste du borra för om du kör med skruv, det är ju bara att dra i med en skruvdragare...

Men jag tror att det skulle räcka med lim typ nått sättlim, för när dom väl sitter på plats och madrassen ligger på dom så kan dom inte flytta på sig heller om nu inte ditt barn lever rövare och hoppar i sängen...
    Sättlim det sätter sig benhårt så det kommer inte att lossna...
  • liselott76
    Frontline skrev 2010-02-21 16:55:34 följande:
    Spik funkar säkert lika bra men jag skulle fördra skruvar.Varför måste du borra för om du kör med skruv, det är ju bara att dra i med en skruvdragare...Men jag tror att det skulle räcka med lim typ nått sättlim, för när dom väl sitter på plats och madrassen ligger på dom så kan dom inte flytta på sig heller om nu inte ditt barn lever rövare och hoppar i sängen...Sättlim det sätter sig benhårt så det kommer inte att lossna...
    Sätter det sig hårdare än trälim? Har aldrig hört talas om skruvdragare men det måste bli dyrare än spik eftersom jag har hammare
  • Frontline
    liselott76 skrev 2010-02-22 10:50:28 följande:
    Sätter det sig hårdare än trälim? Har aldrig hört talas om skruvdragare men det måste bli dyrare än spik eftersom jag har hammare
    Ja sättlim sitter betydligt bättre en trälim.
    En skruvdragare är en borrmaskin som man sätter en bits i för att skruva in skruven med, oftast är dom batteridrivna och är smidiga...
    Så har du en liten borrmaskin så är det bara att använda den.

Men jag håller mig nog till tipset om sättlim...
Svar på tråden lösa plankor undersidan spjälsäng