• Anonym (klåda)

Det KLIAR så jag blir tokig!

För 1½ började eländet. Den evinnerliga klådan i underlivet. Jag kan stå i duschen och riva med naglarna, det är sååå skönt men jag river ju sönder huden så det gör ont och blöder efteråt...

Har nog provat det mesta: tvätta med olivolja, använt olika milda tvättcremer och oljor från apoteket, bara tvättat med vatten osv. Inget hjälper. Brukar gå över vid mensen konstigt nog, men sen dröjer det inte många dagar förrän det är igång igen. Kan även ha bra perioder på ett par veckor, sen börjar det utan att jag fattar varför. Var och kollade mig för nåt år sedan, och svamp är det inte. Har inte de symtomen. Slemhinnorna var däremot röda och irriterade. Gynekologen hade inga bättre tips än att jag skulle tvätta mig med olivolja. :-/ Går inte gärna dit igen, det känns som om de inte kan hjälpa mig. Dessutom är ett sånt besök nåt jag drar mig för.

Jag är till 99% säker på att det beror på p-pillren, man kan tydligen få sköra slemhinnor som blir irriterade av dem. Jag kan visserligen prova att sluta med p-pillren, men känner att jag inte vill det. Har blivit bekväm, både vid sex och med möjligheten att man vid behov kan skjuta på mensen. Det är guld värt. Dessutom hade jag rikliga, långa blödningar innan jag började med dem som jag nu slipper. Använder glidmedel vid sex så det inte ska slita onödigt mycket på slemhinnorna.

Jag vet inte vad jag ska göra. Det blir aldrig bättre. Har nån nåt råd till mig? Känns som jag har slut på ideér...

• Svar på tråden Det KLIAR så jag blir tokig!
  • tempo21

Inget speciellt råd dåå du verkat prova med allt. Men jag brukar få knas med underlivet, klåda sveda mm och jag vet att det inte är svamp, och då brukar jag vanligtvis ta barnängens( de andra märkena som Änglamark mm är inte tillräckligt oljiga) barnolja (nu använder jag en babyolja med Aloe Vera) och när jag tvättat underlivet så tar jag en stor skvätt (kanske stl matsked) i näven och smörjer sedan in så jag är bra halkig där. Spolar knappt av något och låter det vara. Torkar av sparsamt med handduken. sätter på mig trosor jag inte är rädd om eller är utan och sitter på handduk och låter underlivet vara ett tag. Är det riktigt illa kanske jag smörjer in mellan duscharna också. Efter några dagar är underlivet som vanligt. Nu har jag för vana att alltid ha på lite barnolja efter jag tvättat mig därnere.

Hoppas blir av med klådan. Är inget skoj när det är obalans där nere.

• Anonym (klåda)

tempo21: Tack för svaret! Det har jag faktiskt aldrig testat. Måste inhandla barnolja imorrn! Att slippa klådan är allt jag vill nu. Har du också problem ofta?

• ung flicka

ha du provat lactacyd tvål?

• Anonym (klåda)

ung flicka:
    Jag har provat lactacyd och det blev nästan värre av den. Har i efterhand hört att den inte är så bra som de vill göra sken av...

• tempo21

Ja tyvärr. Gärna efter mens också. Blir så instängd av mensskydden. Men med barnoljan så är underlivet i gott skick. Och när det gäller oljorna. Änglamark, Natusan mm har för mig varit för vattniga plus att Änglamarks luktar skunk. Har inte alls fungerat bra. Barnängens är tjock och oljig och lägger sig som en "skön" hinna över. den olja som jag använder nu har jag köpt genom min bror: Natural Life Aloe Vera Babyolja. Jag tror inte att den går att få tag i affärer då det sälj genom typ hemförsäljning (liknande Tupperware mm) men den är jättebra och luktar gott ligger nästan i samma klass som barnängens.
    Jag håller mina tummar för att oljan fungerar för dig.

• Anonym (klåda)

tempo 21:
    Måste genast testa detta, hjälper det så vore det underbart! Är det bra för små bebisar så borde det ju funka för vuxna också!
    Jättestort tack!

• limmelime

lite frågor för att försöka hjälpa:
    var de säkra på att det ej va svamp? har du testat "svampsalvor" ifall ifall?
    du skriver att du ej "hade de symptomen"... de symptom du skriver om liknar väldigt mycket de jag har när jag får svampinfektion...
    och det blir alltid bättre på mig vid mens för att sen komma tillbaka igen efteråt...har nåt med att göra att mensen återställer lite av balansen i underlivet har jag fått förklarat för mig...
    har du provat filmjölk? låter kanske inte så mysigt,men kan lindra klådan väldigt bra..

vet oxå att det finns en annan underlivstvål på apoteket som är MYCKET bättre än lactacyd, vet tyvärr inte vad den heter....

• tempo21

Nu såg jag att jag formulerat mig tokigt i sista inlägget. PH5s badolja måste man skölja av efteråt men det blir en liten oljig hinna kvar.

***Halkvarning*** glömde jag ju bort att utfärda vid oljebehandling. Blir halt i duschen/badkaret

Tala gärna om ifall det blev bra med oljan för dig.

• ronja 769

Hej! Du kan ju prova parfym fri tvål oxå. De låter som att det är p-pillerna som gör det. Men det behöver inte vara det.

Svar på tråden Det KLIAR så jag blir tokig!