• Quinnan

Hjälp, vad ska jag göra med kissarna?

Jag har två kastrerade hankatter på 3½ år.
    Jag har även en son på 12 dagar, och jag hade trott att det skulle fungera bra.
    Men det är väldigt frustrerande att aldrig kunna låta sonen sova ensam i sängen utan att stänga dörrarna till rummet. Och det är jobbigt med katthår ÖVERALLT, spelar ingen roll hur mkt jag städar.. Idag så upptäckte jag att sonen har katthår över sina kläder, och jämt hittar man hårstrån i hans ansikte. Det är jobbigt att aldrig kunna lämna vagnen eller babygym och liknande framme, eftersom katterna lägger sig där och lämnar stället fullt med hår.

Ska jag göra mig av med dom? Det känns som att det är enda alternativet, att alla skulle må bäst av det.. Men vart hittar jag någon seriös människa som skulle vilja ha mina osociala katter? Jag är så orolig för hur de får det sen!

Kan ju tilläggas att sambon hatar katterna, och därmed blir det sura miner så fort de kommer på tal eller när han upptäcker hårbollar lite här och var..

Hjälp!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:16
    Glömde skriva att de är innekatter..

• Svar på tråden Hjälp, vad ska jag göra med kissarna?
  • MalloryKnox

Hej! Jag hade samma problem, men min storebror var snäll och tog mina katter tills vidare :) Fråga någon släkting eller vän du också, värt ett försök, då vet du iaf vart katterna hamnar.
    Annars kan man ju om man hinner och orkar, borsta katterna så ofta som möjligt så slutar dom håra så mycket. Lycka till!

• Trasseltroll

Om du nu måste göra dig av med dom så kanske det går kontakta någon kattorganitation för omplacering? Du vet ingen bonde som behöver två råttjägare? Kolla med ridklubber där du bor...där behövs det alltid katter som kan ta möss!

• tamate

om du bestämt dig för att göra av med dom finsn det ju katthem som kan hjälpa dig med förmedlingen till ett nytt hem. annars är det annonsering efter ett hem som gäller. ni kanske kan skriva ett låne avtal så hälsar du på och anser att katterna far illa så kan du ta hem dom igen.

gör förfrågan bland dina vänner, tex på facebook. kanske någon som vill ta dom.
    förstår ditt problem, förut bodde våra katter inne på vintern men när barnen kom så blev det att dom fick bo permanent i stallet istället så satte vi upp element och gjorde det mysigare där nere i stället och nu vill dom inte komma in alls mer.
    dom både hårade och la sig på allting och så lite då och då så hittade man ett gosedjur eller en filt som luktade kiss, fastän det var 2 kastrerade hankatter och tillslut fick jag och guben nog helt enkelt.
  • Mira 70
    Trasseltroll skrev 2010-02-21 12:21:49 följande:
    Om du nu måste göra dig av med dom så kanske det går kontakta någon kattorganitation för omplacering? Du vet ingen bonde som behöver två råttjägare? Kolla med ridklubber där du bor...där behövs det alltid katter som kan ta möss!
    En kattorganisation är inte till för i första hand att ta hand om privatpersoners katter, bara för dom har tröttnat. De flesta organisationer i hela Sverige är överfulla och har ingen möjlighet att ta emot några katter. Det du kan göra ts är att be dom lägga upp foto på sin sida om att dina katter behöver omplaceras. Men du lär få ha dom hemma så länge. O dessutom får du räkna med att det kan ta år innan dom får ett nytt hem.
  • Probably the best    in the

Det kan ju vara så också att du födde barn för 12 dagar sen och just nu är du så fokuserad på din bebis och därför uppelver katterna som mkt mkt jobbigare just nu.
    Om nån/några månader när du landat i mamma rollen inser du att katthår inte är så besvärligt och att du istället erbjuder din son en härlig uppväxt med djur nära innpå!
    Bara en tanke...

• Birgitta2

Kamma katterna dagligen med tät kam, bada dom en gång i veckan (utan schampo) så försvinner håren en hel del. Jag tycker inte att det första man gör är att lämna ifrån sig husdjuren utan att försöka med annat först.

• Trasseltroll
    Mira 70 skrev 2010-02-21 12:25:01 följande:
    En kattorganisation är inte till för i första hand att ta hand om privatpersoners katter, bara för dom har tröttnat. De flesta organisationer i hela Sverige är överfulla och har ingen möjlighet att ta emot några katter. Det du kan göra ts är att be dom lägga upp foto på sin sida om att dina katter behöver omplaceras. Men du lär få ha dom hemma så länge. O dessutom får du räkna med att det kan ta år innan dom får ett nytt hem.
    Nej det vet jag, men jag vet att vissa organitationer har kunnat hjälpa till med "förmedling" av katterna...som du själv skriver, lägga upp foton på katterna etc. Jag menade inte att dom skulle ta in dom här två katterna...uttryckte mig dåligt när jag skrev...
  • Mira 70
    Trasseltroll skrev 2010-02-21 12:47:09 följande:
    Nej det vet jag, men jag vet att vissa organitationer har kunnat hjälpa till med "förmedling" av katterna...som du själv skriver, lägga upp foton på katterna etc. Jag menade inte att dom skulle ta in dom här två katterna...uttryckte mig dåligt när jag skrev...
    Jag förstod det. Men ville bara förtydliga eftersom många tror att det bara är att dumpa katten på ett katthem.
  • Trasseltroll
    Mira 70 skrev 2010-02-21 12:49:39 följande:
    Jag förstod det. Men ville bara förtydliga eftersom många tror att det bara är att dumpa katten på ett katthem.
    Bra, då är vi på samma spår nu då{#lang_emotions_smile} trodde du missförstod mig!
  • bridezilla

Är det raskatter finns ju i regel rasklubbar där man kan lägga ut omplaceringsannonser. Sedan kan man även lägga ut omplaceringsannonser på katter.nu
    En del lägger även ut omplaceringsannonser på Blocket.

Svar på tråden Hjälp, vad ska jag göra med kissarna?