• E 2

Torsk på tungan - hur har ni gjort?

Hittade en gammal tråd om torsk på tungan (vit belägg på tungan och i munnen på spädbarn) men fick inte svar på mina frågor.

Hur har du fått bort torsken?

Vichyvatten?
    Då vill jag gärna veta mer precicerat hur du gjort.
    Vissa säger att vattnet ska vara utan bubblor och tungan och munnen gnuggas med
    topps efter varje amning. Vissa säger att man ger 1 tesked vatten i munnen - hur gör man?

Med lite saft av lingon/citron
    Har någon av er testat?

Hur har du gjort med brösten? Ska de "rensas" med någonting efter varje amning?

• Svar på tråden Torsk på tungan - hur har ni gjort?
  • BlommyNess12

Jag brukade topsa med vichyvatten, även om det var bubblor i, även doppa nappen i det ibland, och smörja bröstvårtorna med det.

• E 2
    BlommyNess12 skrev 2010-02-21 17:04:48 följande:
    Jag brukade topsa med vichyvatten, även om det var bubblor i, även doppa nappen i det ibland, och smörja bröstvårtorna med det.
    Blev det bättre?
    I så fall - hur lång tid tog det?

Och - en fråga - var hittade du vichyvatten, det lär väl inte vara samma som Ramlösa?
  • BlommyNess12
    E 2 skrev 2010-02-21 17:08:40 följande:
    Blev det bättre? I så fall - hur lång tid tog det?Och - en fråga - var hittade du vichyvatten, det lär väl inte vara samma som Ramlösa?
    Nä, jag köpte det på ica, vanligt vichyvatten bara.
    Ja det blev bättre, vi har ju inte kvar torsken fortfarande, men det tog väl typ en och en halv vecka.
  • muffin

Jag fick utskriven en salva av bvc som jag smörjde på brösten och lillan penslade de i munnen med nåt blått gojs.

• BlommyNess12

Men jag kom på, det kanske inte säljs längre, har inte sett det på ett tag. Det var som en burk med ett huvud som en silhuett, den var grön tror jag. Fanns på glasflaska också.

• Cecilia08

Vichyvatten, en tesked åt dom efter amningen och sen smorde jag in bröstvårtorna med det.

Men jag fick inte bort torsken av det, bättre att gå på BVC och be dom pensla med sitt blåa grejs på ens bröst och i barnens mun, och att du kanske får det med hemskickat! (heter typ gensiana, kan fan it stava det, men så dom uttalat det iaf;P)

• miio

Hej!

Vi gjorde en lösning av 1 dl vatten och 1 tsk bikarbonat (efter tips från BVC). Koka upp vattnet och häll i bikarbonaten i en burk med lock. Doppade i en tops och penslade runt i munnen på bebis och på bröstvårtorna på mig. Gjorde nog detta efter varje måltid tills det var borta. På vissa ställen på nätet står det 1 krm har jag för mig, vet ej vad som är bäst!

Lycka till!

• E 2
    BlommyNess12 skrev 2010-02-21 17:04:48 följande:
    Varför låter det här att "topsa" runt i munnen så svår för mig?

Min tös somnar oftast vid bröstet och det känns lite halvjobbit att försöka då "tvångöppna" hennes mun... Skulle det inte räcka med att man ger 1 tesked med vichyvatten eller är det hela poängen att man så att säga borstar bort den vita?
  • E 2
    miio skrev 2010-02-21 17:15:58 följande:
    Hej!Vi gjorde en lösning av 1 dl vatten och 1 tsk bikarbonat (efter tips från BVC). Koka upp vattnet och häll i bikarbonaten i en burk med lock. Doppade i en tops och penslade runt i munnen på bebis och på bröstvårtorna på mig. Gjorde nog detta efter varje måltid tills det var borta. På vissa ställen på nätet står det 1 krm har jag för mig, vet ej vad som är bäst! Lycka till!
    Minns du hur länge det tog innan det var borta?
Svar på tråden Torsk på tungan - hur har ni gjort?