• emkalo

Förskolor/barnomsorg på Ekerö

Undrar om det finns någon som har barn inom Ekerös barnomsorg, förskola och/eller dagbarnvårdare (dagmamma)?

Vi bor på Ekerö, och har en 5 månader gammal dotter, och ska välja förskola snart till henne. Känner ingen här med barn i barnomsorg så vi har därför ingen att höra oss för med!

Ni som har barn på dagis/dagmamma här på Ekerö, vart går de ngnstans? Hur trivs de? Hur trivs ni med det? Fördelar, nackdelar? Vilka förskolor är "bäst" etc? Vill gärna ha så mycket info som möjligt!!

Vi kollar väl egentligen mest inom Ekerö tätort, men eftersom vi vill ha plats till vren 2011 får vi nog nöja oss med vad som erbjuds, tyvärr...

Tack!!

• Svar på tråden Förskolor/barnomsorg på Ekerö
  • Puffmamma

Hej!
    Bor också på Ekerö, vi har satt vår son som är 11 månader på ekebyhovskyrkans förskola, ska börja till hösten. Var runt och kollade på en del dagis och hos en dagmamma. Men jag tycker de flesta dagis här ute är så stora, minst 3-4 avdelningar, det blir så mycket barn!! Kyrkan hade bara 2st avdelningar. Mitt förslag är att du åker och besöker en del för att få en uppfattning. Och som du säger kan bli svårt att få plats till våren, lättare till hösten!
    Lycka till!

• MarleneJ

Hej!

Våra 2 killar (1,5 och 3,5 år) går på Birkaskolans förskola, ett Montessori-föräldrakooperativ (www.birkaskolan.se). Vi är supernöjda! Det är en stor förskola med 3 syskonavdelningar (3-5 år) á 24 barn och 3 småbarnsavdelingar (1-3 år) á 12 barn, 3 pedagoger per avdeling samt flera extra resurser. Vi upplever dock inte förskolan som stor, alla "fröknar" är så personliga och kännar alla barnen på syskon alt. småbarn. De har stor gårdar, är mycket ute och utflykt 1 gång i veckan med matsäck, även på småbarn (dock inte nu när det är så kallt). Vi upplever att vi har inflytande som föräldrar och god information om vad som händer. Rekommenderas!

Vi har grannbarn som går på Ekendals förskola, Ångbåten (i centrum) och Gustavlund, alla nöjda efter vad jag förstår. Dock har jag hört på annat håll att Gustavlund inte skulle vara så bra men vet inget konkret...

Lycka till!

/Marlene

• emkalo

Puffmamma: Håller med, känns som samtliga förskolor är så stora, men det kanske bara är vi som upplever det så. Att det lätt kan blir extremt "kaos" och hög ljudnivå.

MarleneJ: Tack för info, ska kolla upp!!

För oss är det viktigt att det även finns en lugn över förskolan, speciellt då barnen är små (vår dotter blir väl ca 16 månader när hon börjar fsk). Därför tycker jag att dagmamma är ett alternativ. Tyvärr finns det inte många här i Ekerö tätort. Det finns många ute i Stenhamra dock. Samtidigt vill man ju ha det smidigt så att det ligger så mkt "på vägen" som möjligt till jobbet, helst gångavstånd. Vi bor i Skärvik, så de som ligger längs Jungfrusundsvägen är ju närmast och enklast att lämna/hämta. Men det viktigaste är  ju att vi är nöjda, om vi så får krångla lite mer.

Sen tycker jag att det är viktigt att maten lagas på fsk, och helst att de får sova ute, eller iaf vistas mkt utomhus. Sen uppskattar vi även miljötänk etc. Dvs man vill ha den perfekta förskolan :) Finns den ens?

Vi ska besöka Gräsåker, Knalleborg, Sussie Barntoffla och Gröna Lunds fsk. Stamvägen har vi redan besökt.

Hade ni svårt att in era barn den tiden ni önskade? Höll de garantin om plats (3-4 månader)?

• emkalo

Puffar för att se om ngn annan har information?

Svar på tråden Förskolor/barnomsorg på Ekerö