• Havsluft

Febern går ner men hon vill inte äta och dricka?

Min dotter fick feber i fredags och hade hög feber även igår, runt 39,5. Idag har febern gått ner till strax över 38 grader och hon är förhållandevis pigg. Men hon har knappt ätit något på hela helgen och vill inte dricka särskilt mycket heller. Hon verkar nästan "rädd" för maten och börjar gråta när vi visar henne en banan eller en smörgås eller något annat. Ibland säger hon att hon vill ha, men när vi väl ger henne det, vägrar hon och börjar gråta. Hon dricker inte ens välling. Inte heller vill hon ha saft eller glass eller andra godsaker. Det enda hon fått i sig är mjölk och lite torra kex och en halv macka. Hon har druckit kanske tre-fyra deciliter vätska idag sammanlagt. Jag börjar bli bekymrad, men förstår inte vad det kan vara? Febern har ju gått ner så pass mycket men ändå äter o dricker hon inte?

Hon pratar väldigt lite så vi vet inte säkert om hon har ont någonstans, men det verkar inte så.

Är det någon som har varit med om något liknande eller har någon klok tanke om vad det kan vara för fel? Hur oroliga bör vi vara, skall vi bara ta det lugnt och tro att det blir bättre om någon dag eller bör vi söka vård?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 19:47
    Glömde: Dottern är 2 år gammal.

• Svar på tråden Febern går ner men hon vill inte äta och dricka?
  • bluebird

HOn kanske har ont i halsen? Hur gammal är hon och viktigaste frågan, har hon kissat? Ger du henne febernedsättande fortfarande?

• Havsluft

Hon är 2 år. Hon kissar i blöjan, mycket mindre än vanligt men kissar gör hon. Idag har vi inte gett febernedsättande då febern varit så pass låg.

Ja, kanske är det halsont. Hon säger nej, men det är svårt att veta om hon har ont eller inte eftersom hon pratar så lite...

I övrigt har hon - såvitt vi vet - inga andra symtom än just febern. Vi har funderat på om det kan vara tredagarsfebern, men än så länge har hon inte fått några utslag.

• bluebird
    Havsluft skrev 2010-02-21 19:50:10 följande:
    Hon är 2 år. Hon kissar i blöjan, mycket mindre än vanligt men kissar gör hon. Idag har vi inte gett febernedsättande då febern varit så pass låg. Ja, kanske är det halsont. Hon säger nej, men det är svårt att veta om hon har ont eller inte eftersom hon pratar så lite...I övrigt har hon - såvitt vi vet - inga andra symtom än just febern. Vi har funderat på om det kan vara tredagarsfebern, men än så länge har hon inte fått några utslag.
    Om jag vore du skulle jag ringa 1177, inte för att jag personligen oroar mig så länge barnet kissar och är kontaktbart utan att vara alltför påverkad. Påverkade är vi ju alla när vi är sjuka. Men ibland ringer jag bara för att få prata av mig mina funderingar med någon som är utbildad, det lugnar oftast.
  • mysaw

Hej!

Ge henne ordentligt med alvedon, hon har ju troligtvis ont i munnen. Min äldsta dotter har varit exakt likadan många många ggr, sen hon var 8 mån o framåt är 3,5 år idag. Det jag har kommit fram till, ngn gång efter att även varit hos dr när hon inte ätit på flera dgr, är att hon har ont i munnen. Antagligen blåsor eller röd irriterad munslemhinna.

Se därför till att hon har smärtstillande i kroppen hela tiden. Ett bra tips är att ge filmjölk eller ännu bättre turkisk yogurt 10% (mkt kalorier) om hon nu gillar sådant. Det är väldigt lindrande om det svider och gör ont. Det har min dotter levt på i många dagar under hennes levnadstid i samband med infektioner.

Så länge ditt barn kissar 3-4 blöjor per dygn är det ingen fara så länge hon inte är trött o slö.

Ett annat tips är att koka upp vanligt vatten o blanda i socker. På så sätt får hon energi men som smakar nästan som vanligt vatten.

Som sagt jag är nästan hundra på att hon har ont i munnen. Min dotter har nästan sett "skinnflådd" ut i munnen ibland, röd tunga o även småsmå vita blåsor på tungspetsen eller på insidan av kinden. Det gör skitont!

Lycka till!

• Havsluft
    mysaw skrev 2010-02-21 19:52:46 följande:
    Hej!Ge henne ordentligt med alvedon, hon har ju troligtvis ont i munnen. Min äldsta dotter har varit exakt likadan många många ggr, sen hon var 8 mån o framåt är 3,5 år idag. Det jag har kommit fram till, ngn gång efter att även varit hos dr när hon inte ätit på flera dgr, är att hon har ont i munnen. Antagligen blåsor eller röd irriterad munslemhinna. Se därför till att hon har smärtstillande i kroppen hela tiden. Ett bra tips är att ge filmjölk eller ännu bättre turkisk yogurt 10% (mkt kalorier) om hon nu gillar sådant. Det är väldigt lindrande om det svider och gör ont. Det har min dotter levt på i många dagar under hennes levnadstid i samband med infektioner.Så länge ditt barn kissar 3-4 blöjor per dygn är det ingen fara så länge hon inte är trött o slö.Ett annat tips är att koka upp vanligt vatten o blanda i socker. På så sätt får hon energi men som smakar nästan som vanligt vatten.Som sagt jag är nästan hundra på att hon har ont i munnen. Min dotter har nästan sett "skinnflådd" ut i munnen ibland, röd tunga o även småsmå vita blåsor på tungspetsen eller på insidan av kinden. Det gör skitont!Lycka till!
    Tack för ditt svar! Vet du varför din dotter fått så där ont i munnen, vad beror blåsorna och irritationen på? Kan man få det av en "vanlig" infektion??
  • mysaw

Hej!

Som jag tidigare sa var jag två ggr hos dr när hon inte åt, då såg de att hon hade blåsor i munnen. Det är väldigt vanligt i samband med virusinfektioner. Inget farligt o det läker ut, men förkylningsblåsor kan ju göra ont i flera dgr, så räkna med att hon kan vara kinkig med maten några dagar om du misstänker det är det hon har.

• Havsluft
    mysaw skrev 2010-02-21 20:00:38 följande:
    Hej!Som jag tidigare sa var jag två ggr hos dr när hon inte åt, då såg de att hon hade blåsor i munnen. Det är väldigt vanligt i samband med virusinfektioner. Inget farligt o det läker ut, men förkylningsblåsor kan ju göra ont i flera dgr, så räkna med att hon kan vara kinkig med maten några dagar om du misstänker det är det hon har.
    Ok, tack igen. Tyvärr vet vi ju inte vad febern beror på, men kanske har hon någon infektion i kroppen som inte visat sig på annat sätt än genom febern. Och kanske har hon sådana där blåsor. Skall försöka kolla i munnen på henne imorgon.
Svar på tråden Febern går ner men hon vill inte äta och dricka?