• Anonym

kopparspiral vs hormonspiral

Har funderat och funderat på vilket preventivmedel jag ksa ha, och har nog kommit fra mtil latt jag vill ha spiral, men då är frågan...hormonspiral eller kopparspiral? Vad har ni för erfarenheter? fördelar nackdelar?! eller finns det något annat preventivmeled ni kan rekomendera?

• Svar på tråden kopparspiral vs hormonspiral
  • Sanna K

Koppar självklart. Varför tillföra hormoner till kroppen när man inte måste???

Mensen kan vara konstig (riklig) i ett par månader (min i 6 månader) efter men det går över.

This bitch bites
  • Cia o krabaten

Har just satt in hormonspiral för 16dgar sen.

Valet blev det pga mina rikliga blödningar efter barn
    Aldrig haft det innan, men nu. Blä.
    Tvekade lite pga hormonerna, men BM bedyrade att det var så låg dos och så lokalt att det inte brukade påverka kroppen i stort så mycket.
    Har inte haft den tillräckligt länge för att utvärdera det hela där.
  • Anonym (undrar jag med)

Jag står oxå i valet och kvalet om vilken jag ska ta. Den hormonspiralen kostar ju lite pengar, kopparn är gratis via mvc. Med kopparspiralen kan 1 av 100 bli gravida, med hormon är det 1 på 1000. Blödningarna med kopparspiralen blir ju rikligare med med hormospiral är det återigen hormoner i kroppen. Hrm, svårt. Samtidigt sa min bm samma som ovanstående, att det är låg dos och så lokalt att de tinte ska påverka hela kroppen....

• Anonym (bäret)

Kopparspiral har jag haft i 1,5 år nu.

Fördelar: Slippa tänka på att man skyddar sig, inga hormoner.

Nackdelar: Jag är gravid, trots min spiral nu.

• Anonym

Kopparspiral: Rikliga långa blödningar och mensvärk. Svår PMS
    Hormon: Ingen mens öht och ngt lindrigare PMS

• Anonym

Bara testat kopparspiral, funkar hur bra som helst. Blöder inte mer än innan heller.  Kostar inget. Har väninnor som tycker hormonspiral är jättebra, de har ingen mens. Det är en anledning som skulle kunna få mig att byta till det, men alla blir inte helt blödningsfria. Jag skulle säkert vara en av dom eftersom jag alltid haft massor med mellanblödningar när jag ätit p-piller och minipiller.

• Anonym

Tack för alla svar!
    För mig lutar det nog mot kopparsperalen, iafall just nu! och det har väll mest med att göra att jag inte tycker om tanken på att man tillsätter hormoner i kroppen! MEN, jag tycker det verkar som den inte är sådär jättesäkert skydd heller, kopparspiralen alltså! usch, tycker det är jättesvårt!

• Anonym

Jag satt in hormonspiral i mitten av jan. Jah har blivit folkilsken av tidigare hormonpreparat men spiralen verkar ok hittils.....Jag har haft blödningar av och till men som verkar avta mer och mer, var helt normalt i början. Funkar den inte av nån anledning så man vill ta ut den och har kvittot kvar får man tillbaka en del av kostnaden.

• Anonym
    preventivmedel.nu/preventivmedel/

Enligt den sidan så sak kopparspiral och hormonspiral vara liak säkra!
    Sidan fick jag rekomenderad av en barnmorska!

Tänkte bara påpeka det, då någon här skrev att hormonspiralen ska vara mycket säkrare!
  • Anonym

Fyfan, hoppas verkligen inte att det är vanligt att man kan bli gravid trots kopparspiral! Nu får det räcka med barn, jag har fått två på ett år trots p-piller. Nu har jag kopparspiral och är supernojig hela tiden, trots att jag ammar och inte fått tillbaka min mens.

Svar på tråden kopparspiral vs hormonspiral