• Pilla84

När byter man från spjälsäng till "vanlig" säng???

När började ni lägga era barn i en "riktig" säng alldså ingen spjälsäng?

Vi har en dotter på 13 månader som vi har lite problem med när hon ska sova. Så vi funderar på att köpa en större säng så att vi kan lägga oss brevid henne när hon ska sova. Nu står vi och hänger över spjälsängen, vilket relaterar till att våra ryggar går av!! Hjälp va ska vi göra???
    Är väldigt tacksam för svara snart.

• Svar på tråden När byter man från spjälsäng till "vanlig" säng???
  • parvati

Kan ni inte ta bort ena sidan av spjälsängen?

• Cat3

Köp en säng och prova. Funkar det inte så byt tillbaka till spjälsängen ett tag till.

• snuttP

Vi bytte när lilltjejen va runt året har jag för mig. Hon har en 90säng. Men en väldigt låg sådan, så att hon kan gå i o ur den själv. Har fungerat super bra. Vi valde vanlig säng direkt, så att vi kan ligga hos henne om det behövs..

• Erika Ö

Jag vet att min bror fick en vanlig säng när han va runt året bara för han fick panik i spjälsängen. Jag säger som "Cat3" köp en säng och pröva.

Men det är rätt intressant ändå att höra när andra har bytt till vanlig säng så jag är också nyfiken på om nån vill dela med sig om det.

• Pilla84

snuttP: Ja de e de vi vill kunna göra, att lägga oss breve henne. S de kanske e en ide att köpa en större säng iaf. Tog ni bort benen på sängen då eller?

• Joje

Har ni provat att söva henne i eran säng och sedan bära över henne till spjälsängen när ni går och lägger er? Det gjorde vi när sonen krånglade mellan 11-15 månader, sedan fick han en växasäng när han var 20 månader då lillasyster behövde den stora spjälisen (hon hade en minispjälis de första månaderna).

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • nettan75

Vi hade sängen utan ben först. Alltså madrassen fick ligga på golvet.. Sen hade vi en madrass liggande bredvid första tiden, Bullade upp madrassen mot golvet med ngn filt eller så så att det blev en kulle mot golvet.

• Pilla84

johannaw81: Vi har testat att sva henne i våran säng men hon vaknar oftast till när vi bär in henne, sen vill vi gärna att hon ska somna i sin egna säng.

• Pilla84

nettan75: Ja de låter som en bra ide, vi ska nog testa de tror jag:) Tack för bra tips.

• Miss Maya

Lillan är 16 månader och för en dryg månad sedan, ev lite mer så tog jag bort ena spjälsidan och skruvade dit en stödbräda. Hon samsover dock med mig så det har inte blivit så mycket av sovande i den sägen, men nu de senaste tre kvällarna har hon somnat i sin egen säng utan några som helst problem! Och då bor vi litet så hon ser mig alltid när hon ska sova! Jag trodde det skulle distrahera henne, men icke. Det verkar tvärtom gå bättre för henne att somna där än i spjälsängen. Där stod hon och skakade galler och var missnöjd, ibland upp till två timmar innan hon somnade.

För mig känns det fantastiskt och jag hoppas det håller i sig!

(Dock så ska påpekas att första kvällen hon skulle sova i den, för en dryg månad sedan så lyfte jag nog tillbaka henne över 20 gånger. )

• Bess

Vi bytte till "vanlig" säng då vår son var 2 år.
    Men om ni är rädda för att hon ska trilla ur, så finns det ju stödbräda att sätta fast på sängen. Så hon inte kan rulla ur den alltså.

• goabarn77
    Bess skrev 2010-02-21 20:51:21 följande:
    Vi bytte till "vanlig" säng då vår son var 2 år. Men om ni är rädda för att hon ska trilla ur, så finns det ju stödbräda att sätta fast på sängen. Så hon inte kan rulla ur den alltså.
    Precis. Vår dotter samsov med oss och trivdes aldrig med spjälsängen. När hon fyllt ett fick hon en vanlig säng och hon har älskat den från första stund.
  • snuttP

Sängen min tjej har är rätt låg. Hon har en sängstomme med ribbotten och sen en madrass i den. Till sängen har vi köpt en sån trilla inte ur sängen bärda från IKEA. Hon har aldrig trillat ur sängen och är idag 2½år.

Annars kan man ju köpa en resårmadrass och lägga direkt på golvet. Sen kan man lägga nåt under bäddmadrassen. Till grabben som ligger i en rätt så hög säng har vi en lång orm som min mamma stickat.

• Joje
    Pilla84 skrev 2010-02-21 20:47:58 följande:
    johannaw81: Vi har testat att sva henne i våran säng men hon vaknar oftast till när vi bär in henne, sen vill vi gärna att hon ska somna i sin egna säng.
    Jo, sonen vaknade också ibland och då var det bara att börja om :-/ Då skulle jag nog prova en säng, antingen växasäng med stödbräda (som vi har till sonen) eller en madrassbotten direkt på golvet alternativt på låga ben.
    ♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Imagine this

Vår son är 14 månader och för 2 veckor sen övergick vi till säng istället för spjälsäng. Vi har tagit en 110 cm resårbotten som vi tagit bort benen på, så den ligger direkt på golvet. Brukar palla upp med kuddar på kanten av sängen + att vi har lakt en fårfäll just brevid sängen. Är ju bara ca 1 deci han ramlar om han rullar över kanten. Så har bara lagt något mjukt där som han rullar ner på utifall att.

När han var halvåret så blev han omöjlig att söva, gick inte vara i rummet med honom, hålla hon, vyrsa honom, ligga brevid, ja inget funkade. Så vi körde på 5 minutersmetoden.. eller snarare 1 minuters metoden (lät det inte gå så lång tid mellan varven vi var in) så han har lärt sig somna jätte bra själv.

Problemet av att han är så duktig att somna själv är att han blir störd om vi ligger brevid nu i sängen medans han försöker somna. För vi hade tänkt att i början i stora sängen att vi skulle ligga brevid, man han bara busar och förstår inte att han ska sova. Så vi gjorde nattningsrutinen precis som vanligt med välling och saga och allt det vi gör. Sa godnatt precis som vanligt och la honom i stora sängen. Och vipps så somnade han! Det har nu gått 2 veckor och det verkar hitills fungera felfritt.

• MarLe71

Vi bytte när dom var kring året, 90 cm resårmadrass på golvet och till en början en kudde under bäddmadrassen så det blev lite stopp mot golvet. Båda mina sov bättre i riktig säng än "instängd" i en spjälsäng när dom var runt året.

Gabriel 2005 & Gustav 2007
  • master of disaster

Vår son är 20 månader och vi har precis bytt till vanlig 90-säng, fast den är ganska låg. Andra natten ramlade han ur. Nu har vi lagt en madrass nedanför sängen om olyckan skulle vara framme igen, men det har den inte varit på tre nätter... Enda bekymret för oss är att han alltid somnade själv i spjälsängen men nu vill han att nån ska ligga bredvid honom i stora sängen när han somnar.

Svar på tråden När byter man från spjälsäng till "vanlig" säng???