Fler som har/har haft ångest inför förskolestart?
Min dotter som nu är 19 månader ska börja på förskola om en månad. Jag ska inte börja jobba utan vår dotter ska få ett syskon i maj/juni. Vi har valt att skola in henne från 1 april så att hon ska känna sig lite van med förskolan innan bebisen kommer.
Nu börjar jag känna ångest inför att lämna iväg henne. Eftersom hennes pappa har ett jobb där han är borta väldigt mkt i kombination med att vi inte har några släktingar nära, så har dottern och jag tillbringat den mesta tiden tillsammans sen hon föddes. Vi har visserligen gått på många aktiviteter, men jag har ju alltid varit med.
Hon vill gärna vara med mig och har ofta gråtit när jag lämnat henne med någon annan. På gymmet där jag tränar finns barnpassning, men det har kommit åtskilliga krokodiltårar när jag lämnat henne där.
Usch, hur ska man tänka? Jag vet att hon älskar att umgås med andra barn, så hon borde ju kunna ha väldigt roligt på förskolan. Samtidigt tycker jag att det finns en viss övertro på förskolor. Det känns också "hemskt" att lämna henne där och "bara" gå hem och vara höggravid. Jag klarar liksom inte av att gå ifrån henne om hon gråter... Måste man det?
Jag vet egentligen inte vad jag ville med det här inlägget. Antagligen bara höra om det är vanligt att mamman/pappan känner så här inför förskolestart. Är det "normalt" att få dåligt samvete?