• Odetta

Vad mer kan han vara allergisk emot? (bilder)

Hej!

Vår lilleman på 1 år är väldigt allergisk. Han är allergisk emot mjölkprotein, sojaprotein, fisk, ägg, ärtor, tomat, tapoica, blomkål, guarnkärnmjöl...tror jag fick med allting nu.

Hur som, vi är SUPERNOGA med att han inte får i sig nått han inte tål för han får så ont av det. Av mjölkprotein får han ont i 3 dagar ungefär och allt annat en dag i genomsnitt. Allt förutom mjölkproteinet får han även utslag av.

Nu undrar jag...vad mer kan han vara allergisk emot? Han har fått ett utslagsutbrott som aldrig förr...ser fruktansvärd ut i hyn just nu

Bilderna visar bara lite och utslagen är också rödare än vad bilderna visar. Han har utslagen på överkroppen och benen med fokus på magen, sidan och övre ryggen. Utslagen är upphöjda och knottriga, inga blåsor eller torrt fnas. Vi har funderat på om vete kan vara boven för han åt några mariekex i torsdags, men han har ju inte reagerat på vårt hemmabakade bröd förut...och det bakar vi ju på vetemjöl.

Någon som har lite ideer? Jag bara grubblar och grubblar och blir inte klokare just nu...

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 08:47
    Såg att min ena bild trillade bort så här är adressen till den:

www.familjeliv.se/hem/odd/gallery/php13c7ih.jpg
  • Svar på tråden Vad mer kan han vara allergisk emot? (bilder)
  • Neko

Tvättmedel?

Vete är väl kopplat till soja på något sätt? Sedan är man ju mer känslig i vissa perioder också så det kan ju vara så att han ibland blir mer allergisk mot något än annars.

• Odetta
    Neko skrev 2010-02-21 21:47:27 följande:
    Tvättmedel?Vete är väl kopplat till soja på något sätt? Sedan är man ju mer känslig i vissa perioder också så det kan ju vara så att han ibland blir mer allergisk mot något än annars.
    Ja, vi funderade på sköljmedlet, för det är nytt. Men utslagen är lite blekare på morgonen och då har han ju sovit många timmar i en nytvättad pyjamas (provade det)

Han ser värst ut på kvällen.

Han håller på att få flera tänder just nu och är samtidigt lite småförkyld...och så är det ju väldigt kallt ute och torrt i luften (min mans utslag blir värre då...han är allergisk)

Men när vi har varit sååååå noga med att han inte får i sig något han inte tål och han _ändå_ får en reaktion så börjar man ju undra om det är något mer. Tycker så synd om vår lillkille
  • Odetta

Just det....det som också talar emot sköljmedlet är att han också har utslag i ansiktet....på ena kinden och hakan...och det kommer ju inte direkt i kontakt med kläderna.

• Neko

Kan det vara kylan då? Min son brukar bli jätteröd på kinderna när han varit ute i kyla, sedan håller det i sig i ett par dagar.

Jobbigt att inte veta =/

• Odetta
    Neko skrev 2010-02-21 22:00:12 följande:
    Kan det vara kylan då? Min son brukar bli jätteröd på kinderna när han varit ute i kyla, sedan håller det i sig i ett par dagar. Jobbigt att inte veta =/
    ja, om det bara var på kinderna skulle jag också misstänka kylan...men han har ju mest på kroppen och där blir han ju inte kall.

Vi ska till BVC på 1-års kontroll på tisdag, men dem lär inte heller ha några ideer (bra BVC tant, men inte när det kommer till lillemans allergier). Jag tror att det kommer innifrån, reaktionen, frågan är bara mot vad han reagerar...
  • Snutten

Vår dotter ser också ut så där ibland utan att vi kan komma på vad hon ahr reagerat på. Hon har multiallergi. När det ser ut så smörjer jag med locoid kortison som jag sedan trappar ut. Jag smörjer även med locobase repair som mjukgörnade. Efter bad tar jag badolja som vi smörjer in på huden och inte sköljer bort, det blir superkladdigt men det mjukar upp och återfuktar helt suveränt. Oljan svider inte och är lätt att smeta ut om de tycker att det svider när man tar på huden.

Om han är lite förkyld kan det vara så att han är extra känslig och reagerar på något som han normalt klarar. Är det någon frukt eller så som ni har introducerat? Men kylan och den torra luften är STORA bovar.

• Odetta

Hej Snutten!

Tack för dina funderingar! (dig med Neko om jag missade att säga det igår kväll)

Vi har inte introducerat något nytt...han har fått rätt mycket äpple sista tiden, men det har han inte haft några problem med tidigare. Inte heller röda vinbärssylten han får till gröten

Men det kanske är som du säger, att han bara är lite extra känslig med tanke på alla dem yttre faktirerna. Han är ju lite småförkyld och tänder får han också...ja, plus som du säger så är ju kylan en stor bov också.

Vi gör rätt lika som ni gör med att smörja in...förutom att vi inte smörjer med kortison. Är det något som man får utskrivet på recept eller finns det att köpa receptfritt? Sedan undviker vi att bada honom för ofta nu när det är vinter, just för att minimera uttorkandet ännu mer.

Svårt det där med allergier. tycker som sagt så synd om lilleman när han har en reaktion...och hudmässigt är det här hittills hans värsta

• nano

Det kan inte vara nåt taskigt E-nummer i tex mariekexen som han också reagerar mot? Guarnkärnmjöl är väl ofta förekommande i just hel/half-fabrikat eller har jag fel? Jaja, tänkte att det finns ju många knepiga ämnen blad alla e-nummer som han kanske har börjat reagera mot.

Sen kan det ju vara en engångs företelse också, om det inte är kvar flera dar vill säga. Min lillasyster fick tokutslag över precis hela kroppen en gång, de åkte till akuten men det ända dom kom fram till var att hon reagerat på en juice hon druckit som hon aldrig reagerat på föruet eller senare heller.

• Odetta

nano:

Jag kollade mariekexen och dem innehåller inga E-nummer...tänkte också på det, men vi brukar unvika så många E:n vi kan...och i och med att vi lagar all mat från grunden lyckas vi rätt bra.

Jo, min äldsta dotter fick nässelutslag över hela kroppen en gång, men det försvann lika fort som det kom. Men lilleman har nu under senaste veckan bara blivit värre och värre i hyn. Lite på magen först, sedan lite på låren, sedan lite på ryggen och så....ja, och nu ser han ut såhär

Och som vanligt har den bleknat lite nu till morgonen, men alla finns kvar så vi får se hur han ser ut ikväll.

Är det någon som förresten har en teori om varför utslagen blir argast på kvällen???

• nano
    Odetta skrev 2010-02-22 09:41:55 följande:
    nano:Jag kollade mariekexen och dem innehåller inga E-nummer...tänkte också på det, men vi brukar unvika så många E:n vi kan...och i och med att vi lagar all mat från grunden lyckas vi rätt bra.Jo, min äldsta dotter fick nässelutslag över hela kroppen en gång, men det försvann lika fort som det kom. Men lilleman har nu under senaste veckan bara blivit värre och värre i hyn. Lite på magen först, sedan lite på låren, sedan lite på ryggen och så....ja, och nu ser han ut såhär Och som vanligt har den bleknat lite nu till morgonen, men alla finns kvar så vi får se hur han ser ut ikväll.Är det någon som förresten har en teori om varför utslagen blir argast på kvällen???
    Jahaja, då var det inte det. Jätteskumt :/

Kan han ha börjat reagera mot något som han förut ha tålt? Jag tänker på som du sa att det blir värre framåt kvällen.
Svar på tråden Vad mer kan han vara allergisk emot? (bilder)