• Anonym (Tussilago)

Intuitionen/Hjärtats röst?

För 2:a gången får jag lämna min fd make-nu sambo.Vet hans problematik:upplevde att han fick lite Kärlek/bekräftelser under uppväxten.Detta förnekar han,men svärmor berättade innan hon dog.Alkoholens effekter:ironi,snålhet(gällande gemensam ekonomi-vilket vi aldrig haft)fast ibland generös.Ifrågasättande,kontrollbehov,pedant.Efter att ha kämpat för att "väcka" honom,och rädda vårt dåvarande äktenskap under många år-utan att lyckas,hamnade jag i utbrändhet.Fick även en whiplash.Maken visar ytterst lite empati.Jag fick vara klippan då sonen gjorde revolt i 17 års åldern.Jag fick alla påhopp,utan respons.Så började dotterns revolt.Jag fick åter stå ensam-som en klippa.Jag inser hur präglingar,rädslor och okunskap bidragit till mannens beteenden.Även att alkoholes effekter märks på hjärnan-tankar,ord och beteenden,samt på det empatiska och att han "stannat" på en omogen nivå.Älskar honom,och efter löfte att söka hjälp för sej och sina problem(+åter gifta oss)flyttade jag tillbaka.Ja,jag litade på honom och hans trovärdighet:Jag utgår från mej själv.Efter 1 år ställde jag honom "mot väggen".Han erkände då,att hans löften bara varit "LOCKBETE"!Ska nu köpa en 2:a en bit från huset vi alltid bott i.Skall vi bli "särbos"får han visa generositet,samt trovärdighet:Hålla sina löften.Tänker bo och leva själv,men nu kan jag "plocka godbitarna" om och när JAG vill det.Arbetade även i hans firma 9 år-utan lön.Han påstod att det var pga att skatten skulle bli så stor-om jag fick lön!Jag är en kärleksfull,generös och hjälpsam Själ,men inser att jag blir utnyttjad.Jag,och det jag gör har blivit "självklarheter"!Nu får han för sista gången välja!Jag skall skriva en viktig bok:"Från medberoende,till oberoende",hela och läka mej själv-på alla plan.Göra det JAG vill/behöver.Hans beteenden och ibland kyla(verkar inte speciellt orolig att jag kommer att flytta)upplever jag mycket smärtsamt.Kanske han inte vet vad Kärlek och att leva som mycket nära Vänner ÄR?Jag har litet sjukbidrag,är 56 år,men har alltid haft en mycket stark intuition,tillit och hopp om ljusning.Jag vill inte lämna honom nu heller,men inser att det verkar vara det bästa för mej,och honom.Han fyller 60 till sommaren.Vi trivs mycket bra tillsammans,men sveken som gjorde att vi inte fick starta ett helt nytt Liv,kan jag inte acceptera-det blev därför en tillbakagång till det Liv vi hade innan.Han säger att jag lever i det förflutna.Jag anser att jag lever med det-utan insikt,inga förändringar.Han varken vill eller vågar-ännu.Jag ser alla hinder,men även lösningarna.Jag behöver GLÄDJE OCH HARMONI,för att bli hel och läkt!Några tips/råd?Det tar jag tacksamt mot!

• Svar på tråden Intuitionen/Hjärtats röst?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Om man haft problem i sin relation i det förflutna, vilket du beskriver, behöver man tillsammans ta hand om det, förstå och bearbeta. Det är just på det sättet som man kan förlika sig och lämna det gamla för att göra plats för det nya. Om man inte pratar och tar hand om det tillsammans kommer det att ligga kvar och störa.
    Du beskriver att du varit mycket ensam i ert förhållande och du har saknat känslomässigt stöd. När man lever tillsammans med någon annan är det just stöd och gemenskap man vill ha, annars kan man ju leva själv. Om man inte får det så blir man ju självklart besviken och frustrerad.
    När ni nu skall flytta isär så blir det kanske bättre för er. Ni får distans och kanske kan träffas på ett annat sätt, förutsatt att ni vill det båda två. Som du skriver är det viktigt för dig att känna glädje och harmoni. Försök skapa dig det på egen hand, genom olika aktiviteter eller tillsammans med människor du trivs med. Ta hand om dig själv, det är jätteviktigt. Då kan du längre fram bättre ta ställning till vilket liv du vill leva.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Intuitionen/Hjärtats röst?