• Lucifere

köp av stöldgods?

En vän till mig har nyligen köpt en mountainbike. Han har ingen koll på märke och modeller och vad saker kostar. När jag fick syn på cykeln som i handeln kostar runt 20.000kr och han betalade 2500kr, cykeln var helt ny, så frågade jag om säljaren hade något kvitto men det hade han inte.

Frågan är, kan min vän åka dit på något sätt? Om jag inte hade sagt något så skulle han inte ha nån aning om vad cykeln kostar egentligen. Har han köpt den i god tro?

Om han bestämmer sig för att följa lagen nu, vad ska han göra? Jag menar, om han polisanmäler säljaren så lär min vän inte får sina pengar tillbaka eller hur?

• Svar på tråden köp av stöldgods?
  • annkar78

är han medveten om det vid köpet så räknas det som häleri. Är osäker på vad som gäller om han anmäler köpet, jag skulle ringt polisen anonymt och frågat vad som gäller!

• anirac1

Vad jag vet så finns inte "god tro" längre så tyvärr kan din vän + säljare åka dit.

• Teskedsmamman

Vill han göra rätt så går han till polisen och förklarar läget, och lämnar in den, har han tur så hittar de ingen ägare och han får tillbaka den efter ca 3 mån.

3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • Lucifere

Så om jag har förstått det hela rätt så sitter han i skiten oavsett hur han gör nu? Å ena sidan kan han följa lagen men då riskera att förlora både pengar och cykel eller behålla cykeln och riskera att åka fast för häleri?

Så god tro existerar inte längre? Om jag köper en vara och allt ser okej ut så riskerar jag att åka fast för häleri? För jag menar, vem behåller kvittot efter att garantin gått ut?

• ddum
    Lucifere skrev 2010-02-22 06:35:24 följande:
    Så god tro existerar inte längre? Om jag köper en vara och allt ser okej ut så riskerar jag att åka fast för häleri? För jag menar, vem behåller kvittot efter att garantin gått ut?
    Ja, man är sen många år tillbaka som köpare tvungen att fastställa att den som säljer en vara har rätt att sälja den.

Jag scannar alla papper, och behåller dem som PDF'er. Att säga att man bara har nytta av kvitton tills garantin gått ut är väl lite märkligt... Tänk om du skulle behöva nyttja hemförsäkring eller liknande i händelse av stöld/skada/liknande.
  • Lucifere

Jag hittaden en diskussion på flashback om ämnet god tro:

www.flashback.org/sitemap/index.php/t-475206.html

Var mest ute efter att försöka hjälpa min vän att fatta ett bra beslut. Sen är det väl upp till honom att göra som han vill. Jag förstår honom ifall han nu väljer att behålla cykeln eftersom att ifall han anmäler så riskerar han ju att förlora både pengar och cykel.

• Bedan
    Lucifere skrev 2010-02-22 06:35:24 följande:
    Så om jag har förstått det hela rätt så sitter han i skiten oavsett hur han gör nu? Å ena sidan kan han följa lagen men då riskera att förlora både pengar och cykel eller behålla cykeln och riskera att åka fast för häleri? Så god tro existerar inte längre? Om jag köper en vara och allt ser okej ut så riskerar jag att åka fast för häleri? För jag menar, vem behåller kvittot efter att garantin gått ut?
    Han åker inte dit för häleri, det är den som sålde stöldgodset som är hälaren. Det är svårt att hävda god tro ifall det är så stor skillnad mellan priset i affär och det som "säljaren" erbjöd eftersom man förväntas fatta då att det är nått skumt på gång, särskilt när det handlar om en ny vara. Som det sagts innan existerar dock inte god tros-förvärv längre utan man får lämna ifrån sig cykeln utan ersättning ifall någon kommer på att det man har är stulet. Men något brott har din vän inte begått.
  • Ord blind

Ser den ny ut är den säkert "tappad". Om samvetet gnager din vän så kan han ju anmäla säljaren, men det är ju också pinsamt om det inte är så att säljaren inte har gjort något fel. Det är ju inte roligt att bli beskylld och anmäld för ett brott om man inte har gjort något fel.

Condemnant qui non intelligent
  • Lucifere

Jo den ser ny ut, den ser helt oanvänd ut. Inte en repa, inget smuts eller nåt annat.
    Mmm visst vore det pinsamt att anklaga säljaren ifall han är oskyldig.
    Har ingen aning om vad han bestämmer sig för. Får väl se, jag vet att han grubblar en del över situationen.

• Hallonkaka

Nu tror jag juristen får reda ut begreppen lite. "God tro" brukar man tala om i privaträttsliga sammanhangen. Gör man ett köp som rättsligt anses vara ett köp i god tro (ett s.k. godtrosförvärv på "juridiska") får man privaträttsligt behålla varan man köpt, även om någon annan skulle kunna bevisa att denne är den verklige ägaren till varan. Förutsättningen för att man skall kunna anses ha gjort ett köp i god tro är att man inte borde ha misstänkt att säljaren av varan inte hade rätt att sälja varan. Här måste man göra en bedömning av hur omständigheterna såg ut vid köpet (t.ex. pris för varan, platsen den köptes etc.), vad det var för typ av vara och liknande. Sedan ett antal år tillbaka är dock lagen ändrad så att man aldrig, oavsett om man rent faktiskt var i god tro eller inte, kan göra köp i god tro av varor som stulits eller rånats. Dessa har alltså en rättmätig ägare rätt att få tillbaka, helt utan att behöva ersätta den som slutligen köpt varan. En annan fråga är den om brottet häleri. Det är alltså en straffrättslig, och inte privaträttslig, fråga. För att man skall anses ha gjort sig skyldig till brottet häleri krävs s.k. uppsåt, d.v.s. i praktiken att man har insett att varan på ett brottsligt sätt har tagits från den rättmätige ägaren. Det finns alltså en stor gråzon mellan vad som är ond tro (till skillnad från god tro) och vad som är brottsligt häleri. Till skillnad från vad någon skrev ovan kan visst en köpare av stöldgods anses ha gjort sig skyldig till häleri. Om man inte insåg, men haft anledning att anta, att varan på ett brottsligt sätt har tagits från den rättmätige ägaren kan man dömas för ett brott som kallas häleriförseelse. Här ligger vi alltså närmare frågan om ond tro.

• Bedan
    Hallonkaka skrev 2010-02-22 19:09:23 följande:
    Nu tror jag juristen får reda ut begreppen lite. "God tro" brukar man tala om i privaträttsliga sammanhangen. Gör man ett köp som rättsligt anses vara ett köp i god tro (ett s.k. godtrosförvärv på "juridiska") får man privaträttsligt behålla varan man köpt, även om någon annan skulle kunna bevisa att denne är den verklige ägaren till varan. Förutsättningen för att man skall kunna anses ha gjort ett köp i god tro är att man inte borde ha misstänkt att säljaren av varan inte hade rätt att sälja varan. Här måste man göra en bedömning av hur omständigheterna såg ut vid köpet (t.ex. pris för varan, platsen den köptes etc.), vad det var för typ av vara och liknande. Sedan ett antal år tillbaka är dock lagen ändrad så att man aldrig, oavsett om man rent faktiskt var i god tro eller inte, kan göra köp i god tro av varor som stulits eller rånats. Dessa har alltså en rättmätig ägare rätt att få tillbaka, helt utan att behöva ersätta den som slutligen köpt varan. En annan fråga är den om brottet häleri. Det är alltså en straffrättslig, och inte privaträttslig, fråga. För att man skall anses ha gjort sig skyldig till brottet häleri krävs s.k. uppsåt, d.v.s. i praktiken att man har insett att varan på ett brottsligt sätt har tagits från den rättmätige ägaren. Det finns alltså en stor gråzon mellan vad som är ond tro (till skillnad från god tro) och vad som är brottsligt häleri. Till skillnad från vad någon skrev ovan kan visst en köpare av stöldgods anses ha gjort sig skyldig till häleri. Om man inte insåg, men haft anledning att anta, att varan på ett brottsligt sätt har tagits från den rättmätige ägaren kan man dömas för ett brott som kallas häleriförseelse. Här ligger vi alltså närmare frågan om ond tro.
    Ooops, jag hade nog inte fått ihop alla poäng på den tentan ser jag :D Tur att en jurist kom och redde ut begreppen. Jag har trots allt 30 p kvar till examen.
  • Hallonkaka

Bedan: Haha, helt klart en klassisk tentafråga. Lycka till med pluggandet!

• ludentass

Om du läser av ramnummret och ringer polisen kan de kontrollera om cykeln är stöldanmäld. Du kan troligen ringa till ssf (svenska stöldskyddsföreningen) och kolla  om det finns en ägare registrerad på cykeln och om den är stöldanmäld även där.

• Angels

Är den helt ny och stulen, så finns garanterat en rapport hos polisen.

För att göra en lång historia kort så var det för något år sedan en rättegång i Kalmar där en ungdom hittat en cykelram dumpad i skogen, tagit hem den, fixat i ordning den. Ägaren fick nys om cykeln och föräldrarna valde att stämma killen som fixat iordning cykeln trots att han erbjöd sig att ge dem cykeln mot materialkostnaden han lagt ner (ingenting för arbetet).

Han blev fälld.

Läs mer här: www.barometern.se/nyheter/kalmar/17-aring-falls-for-olovligt-forfogande-av-cykel%28787918%29.gm

Om inte länken blir länkad kopiera och klistra in.

• Angels

Alltså, kanske inte riktigt samma sak, men pojken hade ju inte stulit cykeln från början men blev ändå dömd.

• Ruggugglan

Det som skulle hända är antagligen att din vän får lämna in cykeln om det är stöldgods och förlorar på sätt både cykel och pengar.

Hände en kille och en pappa häromåret. De köpte en moppe med förfalskade papper som upptäcktes vara stulen. Killen blev av med både moppe och pengar.

• Bedan

Ja, men han blev ju inte dömd för stöld utan för olovligt förfogande, för rätten ansåg att han borde ha förstått att cykeln inte var kasserad. "tingsrätten anser att cykeln var för ny för att en ägare skulle vilja kasta bort den. Eftersom 17-åringen inte berättat för sina föräldrar att han höll på att renovera cykeln i en kompis garage tyder det på att han insåg att den inte var kasserad, enligt tingsrätten"

• Bedan
    Fragile Flower skrev 2010-02-25 17:12:57 följande:
    Det som skulle hända är antagligen att din vän får lämna in cykeln om det är stöldgods och förlorar på sätt både cykel och pengar. Hände en kille och en pappa häromåret. De köpte en moppe med förfalskade papper som upptäcktes vara stulen. Killen blev av med både moppe och pengar.
    Precis, vill man ha pengar tillbaka får man rikta sig mot den man köpt prylen av, men ifall det är en kriminell typ kan man inte räkna med att de har så mkt betalningsförmåga...
  • Angels
    Bedan skrev 2010-02-25 17:13:45 följande:
    Ja, men han blev ju inte dömd för stöld utan för olovligt förfogande, för rätten ansåg att han borde ha förstått att cykeln inte var kasserad. "tingsrätten anser att cykeln var för ny för att en ägare skulle vilja kasta bort den. Eftersom 17-åringen inte berättat för sina föräldrar att han höll på att renovera cykeln i en kompis garage tyder det på att han insåg att den inte var kasserad, enligt tingsrätten"

Så sant så sant.

Eftersom ni misstänker att cykeln är stulen, är det bäst att kolla upp så den inte är det så din vän inte råkar illa ut själv och anklagas för att ha stulit den. Eller har han några bevis för att han köpt den?
Svar på tråden köp av stöldgods?