• Dino78

Om man inte kan komma till jobbet pga inställda tåg...

Vi satt och pratade idag på jobbet om det finns någon form av ersättning man kan få om man inte kan ta sig till jobbet för att tåg blir inställda eller kraftigt försenade pga snön.
    vi hittade inget i Kommunals fackavtalsbok, vår fackliga representant visste inget och vad man läst av tidnignar så får man ingen ersättning av SJ.
    Man förlorar ju pengar på att vara hemma för man får ju inget från försäkringskassan såvida man inte är sjuk.
    Någon som vet vad som kan tänkas gälla?

DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • Svar på tråden Om man inte kan komma till jobbet pga inställda tåg...
  • parvati

Det har jag aldrig hört talas om. Av Sl kan man få ersättning för taxi om man skickar in taxikvitto och man har väntat en viss tid. Har man ett riktigt angeläget jobb så kan man få taxin betald av arbetsgivaren.

I princip är det ju inte arbetsgivarens ansvar hur personalen kommer till arbetet men finns det behov att man kommer in snabbt eller att kommunala färdmedel ligger helt nära kan arbetsgivaren bekosta taxi.(om de tycker att det är nödvändigt)

Tror jag

• Dino78

Ämnet kom upp för att en i nattpersonalen bor en så där 7-8 mil från jobbet. Hon är beroende av buss och tåg. På natten jobbar endast två personer så hon måste ju till jobbet - kan ju vara svårt få tag på ersättare med kort varsel när det gäller nattjobb.
    Och om hon inte kan ta sig till jobbet för att tåg/buss blir inställda är det ju inte hennes fel.
    Och hon åker flera timmar i förväg och sover på jobbet för att inte riskera komma för sent men blir det inställt och senare tåg försenade så skiter det sig ju.
    Jobbigt förlora en tusenlapp rent för att man inte kan ta sig till jobbet pga snö
    Är glad jag har gångavstånd!
    Taxi tror jag inte vår arbetsgivare skulle betala. SJ verkar inte ersätta alls enligt vad man läst i tidningarna nu.

DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • Salamina

Fredagen den 17 november 1995, kom ett snöoväder som lamslog stora delar av Sverige.
    Då fick folk ta semester, komp eller tjänsteledigt om man inte tog sig till jobbet. Tror inte avtalen är ändrade på den punkten. En del arbetsgivare var justa och gav ledigt med betalning (inte min).
    Fråga vem som helst i som var i arbetsför ålder hur dom gjorde då. Tror inte någon har glömt vad dom gjorde den dagen.

Mamma till Sibelle 090316
  • jassikan

Samma problem har uppstått när det varit busstrejk.

Kommer ihåg ett tillfälle då det var det. Jag hade då ingen bil och dryga milen till närmaste tunnelbana. Åkte både buss och T-bana för att komma till jobbet.
    Så det blev till att ta semester eller vara tjänstledig. Hade gått back rent ekonomiskt på att ta taxi till närmaste t-bana (eftersom det handlar om skattade pengar).

Tveksam till om någon arbetsgivarorganisation gått med på ett kollektivavtal med någon slags betald permission för sådana här tillfällen. Då får ju arbetsgivaren betala utan att få något arbete utfört. Kan ju pågå i flera dagar.

Ingen vill ta förlusten, varken arbetstagaren eller arbetsgivaren.

• ddum
    Dino78 skrev 2010-02-21 23:59:54 följande:
    Någon som vet vad som kan tänkas gälla?
    Varesig svensk lag eller något kollektivavtal som jag känner till ger dig som arbetsgivare någon rätt till sådant.

Det är semester som gäller, annars räknas det som otillåten frånvaro. Men jag utgår ifrån att de flesta arbetsgivare iallafall låter dig ta det som en obetald ledighet utan att göra det till ett disciplinärende.
  • ddum
    Salamina skrev 2010-02-22 00:38:28 följande:
    Fråga vem som helst i som var i arbetsför ålder hur dom gjorde då. Tror inte någon har glömt vad dom gjorde den dagen.
    Min arbetsgivare (som skall få vara anonym, rejält stor svensk koncern) erbjöd de som tog sig till jobbet (i Linköping) fyrdubbel lön, och de som inte kunde ta sig dit fick ta det på komptid/flextid/semester/obetald ledighet.
  • Cia o krabaten

Nej det får man stå för själv.

Nu i vinter har vårat tåg varit lite sent många ggr, vilket lett till att vi stämplat in 2-5min för sent många dagar.
    Det får vi avdrag för på vår lön
  • Hugful80
    Dino78 skrev 2010-02-21 23:59:54 följande:
    Vi satt och pratade idag på jobbet om det finns någon form av ersättning man kan få om man inte kan ta sig till jobbet för att tåg blir inställda eller kraftigt försenade pga snön.vi hittade inget i Kommunals fackavtalsbok, vår fackliga representant visste inget och vad man läst av tidnignar så får man ingen ersättning av SJ.Man förlorar ju pengar på att vara hemma för man får ju inget från försäkringskassan såvida man inte är sjuk.Någon som vet vad som kan tänkas gälla?
    Men det är väl ditt eget ansvar att se till att komma till arbetet? Vem anser du ska betala ut pengar till alla som anser att de "måste" vara hemma pga tåg och bussar?

Du får väl gå upp tre timmar tidigare och gå till arbetet om du misstänker att tåg eller bussar är inställda eller försenade. Fram kommer man alltid om man bara vill.
  • aronnax
    Hugful80 skrev 2010-02-22 07:16:00 följande:
    Men det är väl ditt eget ansvar att se till att komma till arbetet? Vem anser du ska betala ut pengar till alla som anser att de "måste" vara hemma pga tåg och bussar?Du får väl gå upp tre timmar tidigare och gå till arbetet om du misstänker att tåg eller bussar är inställda eller försenade. Fram kommer man alltid om man bara vill.
    Håller inte riktigt med dej.
    Det går inte bussar på alla ställen och man kanske inte KAN gå, om det är hur långt som helst.

-95 tog jag mej till jobbet, pulsade i två timmar- jobbade på hemsjukvården och kunde gå, men nu idag står jag mig slätt.

Sitter insnöad i skogen, 3 mil till jobbet och snöplogen fich vända för att det har blåst upp såna enorma drivor.

Jag får ta semester idag, sur?javisst, men så är det!
  • Hugful80
    aronnax skrev 2010-02-22 07:27:44 följande:
    Håller inte riktigt med dej.Det går inte bussar på alla ställen och man kanske inte KAN gå, om det är hur långt som helst.-95 tog jag mej till jobbet, pulsade i två timmar- jobbade på hemsjukvården och kunde gå, men nu idag står jag mig slätt.Sitter insnöad i skogen, 3 mil till jobbet och snöplogen fich vända för att det har blåst upp såna enorma drivor.Jag får ta semester idag, sur?javisst, men så är det!
    Äh, nog fan kommer man fram alltid :) Men visst, du får en poäng, helt klart.
    Dock är ju du förnuftig och tar en semesterdag, vilket jag anser borde ligga närmast till hands, helt klart. Man bör ju inte sitta och spekulera i om nån ska betala för att man är hemma.

Själv är jag så jävla envis så jag hade nog fan gått faktiskt ;)
  • far

Kommer ihåg en annan vinter, 87. Svinkallt, - 20 i flera veckor, jobbade 3 mil hemifån, brukade åka buss. Det var kaos, snö i enorma drivor över allt. Jag lånade en traktor kommer jag i håg, hade inte bil just då. När jag kom fram till jobbet var traktorn somregel fullsmockat med "strandsatta" personer som skulle åt samma hål. Det tog en förskräcklig tid att ta' sig dit i traktor, så då var livet bara; jobba o åka fram o tillbax i traktor.
    Det var vinter det.

Vi kan inte köpa os fria från naturens nycker.

• ddum
    parvati skrev 2010-02-22 00:05:46 följande:
     Av Sl kan man få ersättning för taxi om man skickar in taxikvitto och man har väntat en viss tid.
    Både SL och Västtrafik har för tillfället upphävt sina resegarantier.
  • Salamina
    ddum skrev 2010-02-22 01:22:41 följande:
    Min arbetsgivare (som skall få vara anonym, rejält stor svensk koncern) erbjöd de som tog sig till jobbet (i Linköping) fyrdubbel lön, och de som inte kunde ta sig dit fick ta det på komptid/flextid/semester/obetald ledighet.
    Jag jobbade då för en stor Svensk koncern i Linköping, men där fick vi som tog oss dit "bara" normal lön, och när vi åkte hem tidigare (annars hade vi blivit kvar i Linköping över helgen) fick vi ta ut komp. Kan det vara dom som gör flygplan som var så generösa? För mobiltelefontillverkaren var inte så givmild {#lang_emotions_smile}
    Mamma till Sibelle 090316
  • ddum
    Salamina skrev 2010-02-22 08:48:01 följande:
    Jag jobbade då för en stor Svensk koncern i Linköping, men där fick vi som tog oss dit "bara" normal lön, och när vi åkte hem tidigare (annars hade vi blivit kvar i Linköping över helgen) fick vi ta ut komp. Kan det vara dom som gör flygplan som var så generösa? För mobiltelefontillverkaren var inte så givmild
    Nej, jag var i konsultsvängen på den tiden.
  • uniMog
    Hugful80 skrev 2010-02-22 07:16:00 följande:
    Men det är väl ditt eget ansvar att se till att komma till arbetet? Vem anser du ska betala ut pengar till alla som anser att de "måste" vara hemma pga tåg och bussar? Du får väl gå upp tre timmar tidigare och gå till arbetet om du misstänker att tåg eller bussar är inställda eller försenade. Fram kommer man alltid om man bara vill.
    Det hjälper ju inte om alla tåg är inställda, inga ersättningsbussar går och man bor tio mil från jobbet. Det hjälper inte att åka 3h tidigt om alla tåg är inställda. Ska man bosätta sig på kontoret? Eller vänta.. det FÅR man ju inte nej..
    I can Cum Lauder
Svar på tråden Om man inte kan komma till jobbet pga inställda tåg...