• LindaF85

3 månaders böjer sig framåt hela tiden!

Hej!

Jag har en liten tjej på tre månader. Den senaste veckan har hon börjat med att kuta ryggen hela tiden och böja sig framåt när hon sitter i knäet. Nu gör hon det även om man bär henne, så börjar hon att dra sig framåt och sen ner med huvudet, så sitter hon så och oftast spänner händerna oxå. När man drar tillbaka henne så att hon lutar huvudet och ryggen mot en så tar hon i med all kraft tills hon är tillbaka i sitt läge igen.
    Är detta något jag borde oroa mig för? Att det blir fel i ryggen eller så?

• Svar på tråden 3 månaders böjer sig framåt hela tiden!
  • Flisan79

Låter som min bebbe. Hon vill väl sitta upp. Fast har inte riktigt muskler att sita rakt med. Dottern är 4 månade ooch siter enligt mig som en säck potatis men luta sig bakot vill hon inte. Började runt 3 månader med detta.

• k girl

Min också. Han vill sitta upp.

• Fannysmamma09

Fanny är precis likadan. Hon sitter också och lutar sig framåt, gärna över min arm eller liknande. Har prövat sätta henne i matstolen, med kudde framför och bakom, hon är ju inte stadig än, huvudet är fortfarande rätt tungt.
    Hon är också 3 månader, född den 19/11-09

• Fru Engman

Min tjejja är 3 månader (09113) och hon sitter nästan själv. Hon behöver bara lite stöd runtom. Hon är superstark i rygg och nacke.
    Vi är helt förbluffade då våra två andra barn knappt kunde hålla huvudet uppe vid den åldern.
    Även andra frågar om hon är äldre...

Hon gjorde som din tjej för ett tag sen då hon inte var lika stark i ryggen.

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga Sixten Edith (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Minxy

Så gör vår dotter också...hon vill sitta upp helt enkelt.

När hon sitter i babysittern (som ju är tillbakalutad) så gör hon regelrätta sit-ups bara för att försöka komma i mer upprätt läge

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Fnupsan

Vad kul att höra att det finns fler sit-ups bäbisar där ute!
    Min dotter på nu 5 månader har hållt på sedan hon var 3 månader med detta och hon avskyr att ligga ner.
    Statisk-situp ska det vara med! Är nog få som orkar hålla sig upp så länge som hon, det lilla charmtrollet! 

• Fru Engman
    Minxy skrev 2010-02-22 22:35:52 följande:
    Så gör vår dotter också...hon vill sitta upp helt enkelt. När hon sitter i babysittern (som ju är tillbakalutad) så gör hon regelrätta sit-ups bara för att försöka komma i mer upprätt läge  
    Samma här. Haha! Vi har den på högsta läget men det är inte tillräckligt. När hon försöker sätta sig upp så bangar hon pannan i nallarna framför sig. Vi har en babybjörn...
  • k girl
    Fru Engman skrev 2010-02-22 22:27:04 följande:
    Min tjejja är 3 månader (09113) och hon sitter nästan själv. Hon behöver bara lite stöd runtom. Hon är superstark i rygg och nacke. Vi är helt förbluffade då våra två andra barn knappt kunde hålla huvudet uppe vid den åldern. Även andra frågar om hon är äldre... Hon gjorde som din tjej för ett tag sen då hon inte var lika stark i ryggen.
    Håller man sonen (25/11) i midjan eller i händerna sitter han själv utan problem. Men han gör ändå situps när han är tillbakalutad.
  • Farfalla

...våran lilltjej har börjat med detta. Även när hon ligger i sängen försöker hon dra sig uppåt när hon vill upp. Men hon är bara en månad men jättestark i kroppen!
    På mage lyfter hon övre delen på kroppen och huvudet med armarna och kikar runt länge..
    Och ligger hon på rygg så går hon i brygga när hon sträcker på sig..

• Fru Engman
    k girl skrev 2010-02-23 14:16:57 följande:
    Håller man sonen (25/11) i midjan eller i händerna sitter han själv utan problem. Men han gör ändå situps när han är tillbakalutad.
    Ja samma här... Hon vill sitta upp men klarar det inte så då blir det "situps".
  • AndyP

Min son är tre månader och gör likadant. Han är helt ointresserad av att ligga på rygg, vänder sig både från rygg till mage och tvärtom och han hatar att halvligga i både famnen och i babysittern. Han kämpar hela tiden för att komma upp i rakt sittläge.
    Jag frågade på Bvc sist hur man ska göra med barn som vill sitta  den åldern och hon sa att dom inte ska lägga vikt på rumpan. Han vill gärna stå upp också, emn det ska han inte heller göra enligt henne.
    Hur gör man då? Han är ju ruskigt missnöjd om han bara måste ligga ner hela tiden.

• hallonfamiljen

min son är precis likadan. Babysitten fungera inte alls längre för i den ligger han ju mer än sitter. Samma när vi åker bil så vill han sitta upp. Han blir ju sååå arg när han inte lyckas...

• Sophie13

Hej! Väcker liv i denna tråd då jag vill be om råd. Min bebis på 3,5 månad drar upp huvudet hela tiden i babysittern.. Jag har nu ställt upp den rejält så hon sitter nästan helt rak i ryggen och då är hon nöjd en stund. Men är det förtidigt? Det jag också undrar över och om ni andra har erfarenhet av är att när hon gör sina så kallade sit ups så sätter hon armarna bakom huvudet (som om hon vill klia sig i nacken hela tiden);) ? Tack!

• slaeggan

Tror inte det är någon fara, vår grabb började också göra "situps" runt 3 mån och vi såg det mest som positivt då han ju uppenbarligen försöker sätta sig upp och därmed får bra träning. Vi försökte väl bara se till så han även fick ligga plant en hel del så han inte överanstränger ryggen (de skall ju inte vara för långa stunder i babysitter/babyskydd osv ändå). Var ju lite irriterande när han gjorde det i bilen för det känns ju som han får ett sämre skydd om något skulle hända när han är böjd framåt, men han gör ju som han vill, så det är ju inte mycket man kan göra.

Nu så har han även en tendens att böja sig framåt när han sitter upp lutad mot oss eller i knät eller så, men resultatet att han fäller ihop sig själv som en fällkniv. Det verkar lite obekvämt, men man kan ju inte gärna hindra honom, så det är ju mest bara att låta honom röra sig som han vill så han upptäcker sin kropp och så småningom blir han ju stark nog att sitta "ordentligt". 

Svar på tråden 3 månaders böjer sig framåt hela tiden!