• JasmineRabogliatti

Spädbarn förkylning

Hej!

Min 5 veckors lilla dotter har åkt på en förkylning, nyser & hostar som en galning & är väldigt trött, ibland somnar hon tom utan att äta & det brukar aldrig hända annars. Vanliga fall brukar hon vara vaken flera timmar per dag men nu sover hon bara, vaknar, äter lite, somnar om direkt. Ingen feber har hon men jag undrar om det är okej att hon är så sovande & passiv. Blir såklart väldigt orolig.

Någon som vet?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Spädbarn förkylning
  • Flickan och kråkan

Med en så liten skulle jag nog ta kontakt med vården. Viktigt att hålla koll på ätandet och kissandet och att hon ínte blir för slö....liksom andningen, tänker på RS exempelvis. Ring sjukrådgivningen (1177) så slipper du grubbla

• EliLeoMa

Man ska alltid söka vård om barnet saknar aptit! Mot hostan och snuvan kan man droppa bröstmjölk i näsan som fuktar upp luftvägarna. Men ring BVC/Sjukvårdsrådgivning om du är orolig!!

• JasmineRabogliatti
    Flickan och kråkan skrev 2010-02-22 08:45:30 följande:
    Med en så liten skulle jag nog ta kontakt med vården. Viktigt att hålla koll på ätandet och kissandet och att hon ínte blir för slö....liksom andningen, tänker på RS exempelvis. Ring sjukrådgivningen (1177) så slipper du grubbla
    Ja, hur ofta ska dem små kissa då? Ska slå en pling om hon fortsätter sova såhär idag. Vill inte att lillan ska bli ännu sjukare & uttorkad.
  • EliLeoMa

Jag tycker du ska ringa direkt. Man kan försiktigt känna på fontanellen om man misstänker vätskebrist. Då är den nersjunken.

• Flickan och kråkan

Tycker också att du ska ringa sjukrådgivningen med tanke på att hon är så liten. 6 blöta blöjor bör man ha på ett dygn stod det på sjukådgivningens info-sida.

• Hannish

Kolla hur andningen "ser ut" också. Om det dras in vid revbenen när hon andas så är det absolut läge att åka in. Om hon har ett virus och har jobbigt att andas blir honsom du skriver för trött för att äta, men är hon sjuk behöver hon extar mycket mat. Så åk in och kolla!!

Min 4-månaders fick RS för en månad sedan, och fick bl.a. sondmatas just för att hon var för trött för att orka äta själv.

• EliLeoMa

Hur går det TS? Har allt gått bra?

• JasmineRabogliatti
    EliLeoMa skrev 2010-02-24 08:55:22 följande:
    Hur går det TS? Har allt gått bra?
    Rs virus har hon min lilla prinsessa : ( känner mig så orolug ang andningen. Det låter inte bra & hostan blir bara värre & värre.
  • Flickan och kråkan
    JasmineRabogliatti skrev 2010-02-26 08:31:37 följande:
    Rs virus har hon min lilla prinsessa : ( känner mig så orolug ang andningen. Det låter inte bra & hostan blir bara värre & värre.
    Usch vad jobbigt. Har ni varit inne och fått det konstaterat? Vad sa läkaren?
  • Farfalla
    JasmineRabogliatti skrev 2010-02-26 08:31:37 följande:
    Åk in igen så hon får mediciner som hjälper henne med andningen och hostan! Lycka till!!
  • JasmineRabogliatti
    Flickan och kråkan skrev 2010-02-26 08:32:49 följande:
    Usch vad jobbigt. Har ni varit inne och fått det konstaterat? Vad sa läkaren?
    Ja, av en barnläkare & en expert. Dem lyssnade på hennes små lungor & sa att hon märkte att lillan får kämpa lite för att andas, men inte tillräckligt för att få hjälp. Dem tyckte hon fixade det bra själv & hon hostade upp slemmet i lungorna bra. Vi får hoppas att hon blir piggare & friskare snart.
  • JasmineRabogliatti
    Farfalla skrev 2010-02-26 08:39:41 följande:
    Åk in igen så hon får mediciner som hjälper henne med andningen och hostan! Lycka till!!
    Har bara panodil & näsdroppar. Finns ingen medicin mot förkylning annars, dem avgjorde att hon inte hade så svårt att andas att hon behövde hjälp så vi skulle avvakta & om det blev värre skulle vi komma in. Men det har inte blivit värre tack & lov. Men en annan kan ju inte sova om nätterna, har henne brevid mig & ligger & lyssnar på hennes andning stup i kvarten. Men det är väl så det ska vara antar jag. Vill ju inte att något dåligt ska hända min lilla.
  • Farfalla
    JasmineRabogliatti skrev 2010-02-26 09:09:44 följande:
    Har bara panodil & näsdroppar. Finns ingen medicin mot förkylning annars, dem avgjorde att hon inte hade så svårt att andas att hon behövde hjälp så vi skulle avvakta & om det blev värre skulle vi komma in. Men det har inte blivit värre tack & lov. Men en annan kan ju inte sova om nätterna, har henne brevid mig & ligger & lyssnar på hennes andning stup i kvarten. Men det är väl så det ska vara antar jag. Vill ju inte att något dåligt ska hända min lilla.
    Nej inte spesifikt mot förkylnngen men som jag skrev mot andningen och hostan..
    Det finns sådant som hon kan få hemma som underlätar för henne och man behöver inte vänta tills dom blir så dåliga så dom behöver sjukhusvård..
  • Gnuttis

Hejsan!
    Usch obehaligt när de är så små och åker på förkylning. Min lilla var 8 v när han blev sjuk och vi uppsökte då läkaren.

Han hade ett virus i kroppen, fick rådet att hålla koll på hans allmän tillstånd, d v s att han äter, sover och kissar som han brukar. RS är tydligen rätt vanligt berättade hon men ofta yttrar det sig som en vanlig förkylning, det är mer ovanligt att det är det "farliga" RS som man hör talas om.

Vi fick i a f Ventolin utskrivet, det ska underlätta andningen eftersom det vidgar luftrören. Hör dig för om du inte kan få det utskrivet. Andningen blev bättre av det för sonen.

Hoppas att allt går bra, lycka till!

Svar på tråden Spädbarn förkylning