• Knastroll82

Är interlock samma som sweatshirtstyg?

Novis på att sy kläder sitter jag och ska beställa tyger. Men betäckningarna på tygerna känns inte igen.
    Visst, velour och fleece vet jag vad det är.
    Är på jakt efter samma sorts tyg som finns i sweatshirts, kan det heta interlock?

• Svar på tråden Är interlock samma som sweatshirtstyg?
  • DorisDaisy

Nä, jag tror att interlock är lite tunnare än swettistyg. Interlock är ungefär mittemellan TShirttyg och swettistyg, om du frågar mej ;)

Prova att fråga i sytråden, dom brukar veta ALLT om sånt :)

• Knastroll82

Tack så mycket stormorsan!

Då jag syr på en maskin utan overlock så känns swettistyget enklare att arbeta med, såhär i början, innan jag fått lite erfarenhet..

• Krusbär

Får man passa på att fråga hur jersey (jerseytrikå) hamnar mellan interlock och sweatshirt?

• Stormorsan

Ja du jag är ingen expert på tyger men det finns singlejersey som är ganska tunnt och stumt används ofta i T-shirt. Det ser ut som rätstickat på en stickning. Dvs räta maskor på framsidan och aviga på baksidan. Rullar sig gärna i kanterna.

Det finns massor med andra typer av trikåer och kan vara av olika material (bomull, polyester, siden, viscose osv) de kan vara extra stretchiga om de innehåller mer eller mindre lycra/elastan/spandex. 

Svar på tråden Är interlock samma som sweatshirtstyg?