Misslyckade jävla föräldrar
När man tror att man behöver daska barnen i rumpan för att de ska lyssna eller smiska dem på fingrarna för att de ska lära sig nåt, ja då har man helt enkelt misslyckats som förälder. När man tror att man behöver slå sina barn för att fostra dem så har man brustit i sitt föräldrarskap.
Jag har haft den här diskussionen massvis med gånger förr och argumenten för att slå är alltid samma; "ingenting annat funkar". Dessutom hävdar dessa lobbyister att vi andra, som inte kränker våra barn, kommer få ouppfostrade skitungar som inte vet rätt från fel. "Herregud ba, ungarna behöver ju disciplin!" som om disciplin och aga gick hand i hand.
Lata fantasilösa idioter.
Vad hände med respekt? Varför anser man som vuxen att man har rätt att agera envåldshärskare? Varför anser man att barns rätt till att bli bemötta som jämlikar inte ska tas på allvar? Varför inte ta vara på barns naturliga sammarbetsvilja?
För att ett barn ska lära sig lyssna på dig så behöver DU föregå med gott exempel. Hur ska ditt barn lyssna, respektera eller tycka det du säger är viktigt om du inte lyssnar och tar barnets åsikter och känslor på allvar? För att få respekt så måste man först ge respekt. Det finns inga genvägar. Så enkelt är det.
Sure, jag förstår att man ibland som stressad, trött småbarnsförälder kan ställas inför något som får det att brista helt. Man är ju bara människa. Ibland begås det misstag.
Och visst förstår jag att man i farliga situationer kan reagera instinktivt och lappa till ungen. "Så du skulle hellre låta din unge bli påkörd!?" (nej, jag utdelar hellre ett knytnävsslag i ungens fejja - men jag planerar att motverka att situationen ens uppstår)
Men det är en enorm skillnad på att göra fel och veta om det (för att sen be om ursäkt) och att hävda sin rätt att slå och göra det i syfte att fostra.
Det senare är oursäktligt.