• Nelle 76

Tips för att göra en egen bebis-mobil?

Hej,

är det någon som har några bra idéer och tips på hur jag kan göra en egen bebismobil att hänga över t ex skötbordet??? Dels hur man löser själva anordningen men också vad man kan hänga i...
    Vore kul att göra en personlig variant till det kommande knyttet! 
  • Svar på tråden Tips för att göra en egen bebis-mobil?
  • Nelle 76

Det var inte så dumt - kan ju storebror vara med och tillverka!

Fler tips någon??
  • Jennieochbaby

Jag har precis gjort en babymobil med virkade små djur(amigurumis) som jag hängde upp, och "stommen" gjorde jag i vanlig ståltråd och sen lindade jag den med svart garn.. Blev så gullig så:)

• Nelle 76

Aha, amiguramis ja - såg en bok på Panduro om dessa små virkade sötnosar! Men jag har typ inte virkat sedan skolslöjden...hur svårt är det??? Funkar det att köpa en bok och material och sedan sätta igång enligt beskrivningen tro? Eller krävs förkunskap?

• Marvin
    Nelle 76 skrev 2010-02-24 13:53:08 följande:
    Aha, amiguramis ja - såg en bok på Panduro om dessa små virkade sötnosar! Men jag har typ inte virkat sedan skolslöjden...hur svårt är det??? Funkar det att köpa en bok och material och sedan sätta igång enligt beskrivningen tro? Eller krävs förkunskap?
    Hur har det gått för dig? Virkat något?

Jag är på jakt efter idéer på mobil...gjorde du någon?

Jag skulle gissa att det är pilligt att virka smått och därför ganska svårt...gissningsvis är det inte lämpligt som nybörjarprojekt. (Jag är mer en stickmänniska, men har virkat en tröja rätt nyligen.) Nackdelen med att virka "små dockor/djur) är nog att det tar tid och som bebisförälder verkar det vara en bristvara!!
  • Strumpan08

Jag har virkat en mobil, upphängningen löste jag genom att virka in ett par barngalgar och hänga upp. Se bilder på min virkblogg. Det tar sin lilla tid, men det är inte svårt.

Strumpan ♥ 081209 ~ Myran ♥ 101007
  • Flisan79

Jag har en egengjord mobil.

Jag köpte glasfjärilar i en inredningsbutik. Rosa smala sidenband och en silverring (ca 25 cm i diameter) på panduro. Fäste banden i ringen och knöt fast fjärilarna av tampar som hängde ner och tamparna som blev uppåt knöt jag ihop tillsammans. Undrar om ni förstår . Jättesöt blev den iaf.
    Kan lägga in bild när jag kommer hem för det är ett enkelt sätt att göra en mobil och givetvis kan man hänga vad som helst i den.

• TjärRingen

Jag använde mig av den ring från panduro som Flisan79 skrev om och har sen virkat små moln, vattendroppar och en sol. Hittade söta mönster på diverse sidor. Virkade runt ringen med fasta maskor också.

Om man inte pallar med pyttevirkning så kanske filt funkar? Går ju att limma ihop, sy med små stygn eller sy ihop med stora stygn i avvikande färg. Finns ju många klara färger på filt som bebisen tycker om! Filtbitar går också att köpa på t ex Panduro.

• ekholm

Jag gjorde en egen mobil till vår son när han va bebis som han älskade att ligga på skötbordet och titta på. Jag köpte 5 stycken av Ikeas små djur för 5:- och så delade jag på en blompinne som jag målade grön och gjorde ett kryss av och sen sydde jag i gummisnodd i varje djur och hängde på pinnen.

En billig mobil som va riktigt uppskattad :)

Svar på tråden Tips för att göra en egen bebis-mobil?