• lillasötarara

Skämmer vi bort våra barn mer idag än förr?

Idag klagas det mycket över bortskämda barn och curlande föräldrar. Barn verkar ha en alltmer attidtyd till vuxna, aktoriteter och bete sig som om de får göra nästan vad som helst utan konsekvenser. Man hör talas om ungar som kastar snöbollar i ansiktet på en bebis när mamman är ute och går med den i barnganen (en tråd här på FL) och om barn som allt mer sätter sig emot t.ex. lärare i skolan bara för att de inte tycker om att bli tillsagda eller för att de inte vill göra något. barn som lägger sig ner och skriker i affäreren för att de inte får det leksaken eller godiset de ville och förälder som ger med sig för att den inte orkar bråka och för skammen. Om föräldrar som ger sina barn nästan allt vad de pekar på och som köper nytt när barnen slarvar bort något. Förälder som inte begär att barnet ska hjälpa till hemma och sköter det mesta åt barnet så den stackaren slipper ta ansvar, för oj det är är ju skadligt för barn att lära sig ansvar!

Med detta i åtanke så verkar det som vi verkligen skämmer bort våra barn, inte alla, men det är dessa man lägger mest märke till ute i samhället och i ens egen närhet. Så är det verkligen så...

Skämmer vi bort våra barn och gör våra barn till ouppfostrade skitungar som tror handlingar inte får några konsekvenser?

För vad jag kan se så är det precis detta som verkar pågå och nu säger jag inte att alla barn är små hemska monster, men är det okej att barn får bete sig på detta sätt? Frigörande från föräldrar och allt, men inte ska de väl få bete sig hur som helst och tro hur som helst. Det är ju föräldrars och vi vuxnas ansvar att förbereda dem på vuxenlivet, inte göra så att de tror att allt handlar kring dem och konsekvenser finns inte.

Eller har jag fel?

• Svar på tråden Skämmer vi bort våra barn mer idag än förr?
  • Suzy QX

Klart de är mer bortskämda idag. Inte bara materiellt.

Redan från förskoleålder ska de bestämma själva över sin skoldag. Man får inte säja åt dem för att det är kränkande.

Dessutom är de skyddade in i absurdum. Intet ont sagt om cykelhjälmer, reflexvästar och bakåtvända barnstolar mm mm. Men utöver det får de knappt vara ute på egen hand eller ensamma hemma före 15 års ålder.

Sen ska det skjutsas överallt. Att cykla är ju farligt.. så mycket bättre att mamma o pappa skjutsar hela tiden istället.

Kom även att tänka på hjälmarna när de lär sig gå, rökande/drickande gravida och föräldrar är utrotade, skydd för uttag, fastskruvade bokhyllor och garderober.

Barn behöver inte längre lära sig att saker är farligt, de flesta hoten är redan eliminerade runt dem. Dessutom är blöjorna så bekväma och torra att de inte ens är obehagliga efter de gjort sina behov i dem.

Att vi 70-talister öht lever är ju en gåta..

• lillasötarara

Ja jag anser att barn idag är lite väl bortskämda.

Som t.ex oj det är så hemskt synd om mitt barn som får gå några hundra meter, jag tar bilen. Jättemycket bättre för miljön. 90/100 föräldrar gör troligen detta. super!

I skolan, t.ex. en elev vägrar göra något. Säger att mamma och pappa har sagt att ingen kan tvinga henne/honom att göra något hon/han inte vill. Läraren står där och kan/vågar inte göra något åt det med risken för att bli anmäld om den ens råkar peta ungen på fel sätt!

Saker har gått till en överdrift! jag röstar för en ändring, de är barn och ska behöver tydliga regler och behöver absolut få känna på ansvar och konsekvenser.

Man skyller på att det är såjobbigt, mycket bättre att låta barnet få vad de vill så man slipper bråk och tjaffs. Superbra för barnets verklighetsbild!

Svar på tråden Skämmer vi bort våra barn mer idag än förr?