• Puss och Kram

Kostnad att anlita arkitekt vid ombyggnad

Vi funderar på att bygga om vår 1,5plansvilla på övervåningen genom att bygga ut men ett allrum ovanför våran befintliga farstukvist. Problemet är att vi har lite problem med planlösningen inomhus pga en trappa och vi skulle gärna skulle vilja se hur en ombyggnad skulle kunna se ut i 3D för att få en uppfattning om det blir snyggt... Nån som har anlitat en arkitekt för detta, och vad kan det kosta?

• Svar på tråden Kostnad att anlita arkitekt vid ombyggnad
  • Jezamine
    Puss och Kram skrev 2010-02-22 11:39:41 följande:
    Vi funderar på att bygga om vår 1,5plansvilla på övervåningen genom att bygga ut men ett allrum ovanför våran befintliga farstukvist. Problemet är att vi har lite problem med planlösningen inomhus pga en trappa och vi skulle gärna skulle vilja se hur en ombyggnad skulle kunna se ut i 3D för att få en uppfattning om det blir snyggt... Nån som har anlitat en arkitekt för detta, och vad kan det kosta?
    Du kan väl begära in en offert från olika arkitekter?
    Avstängd tills vidare
  • Argo

Vet inte hur Arkitekter arbetar men jag antar att arvodet är åtminstone en 900-1000 kronor per timme.

En första titt på plats och lite idéer får ni säkert för en 3.000-4.000 spänn.

Arbeten med CAD-ritningar och sånt är en 8-16 timmar till. Säg kanske 35.000.

Bygglov, kontakter med kommun osv ...

Här kan du få en liten aning om hur en arkitekt tänker kring tidsåtgång. Visserligen rör det sig om en helt ny villa, men ändå.
    http://www.zodiak-ark.se/01_Bilder%20Start%20Sida/ZODIAK%20ARKITEKTER%20AB%20OFFERT_ARKITEKTENS%20ARVODET_07.pdf

För en hel villa tar denna arkitekt 100 (fast pris) och det skulle innebära en 90.000-100.000. jag tvivlar på att ni kommer så värst mycket billigare undan eftersom ni vill förändra huset på ett sätt som är bygglovspliktigt.

• sommar2001

Både vi och 2 grannar har anlitat arkitekt för utbyggnad av husen. Alla fick betala 5000 kr för fullständig planritning både in och utvändig. Alla har så gamla hus så det har inte funnits någon ritning att använda sig av. I vårt pris ingår även att han kommer hit och gör en ny invändig planritning när vi är färdig med renoveringen, några väggar ska flyttas. Fick det som "kompensation" eftersom att vår ritning blev 3 veckor sen.

Bygglovsansökan har varit anledningen till att vi använt arkitekt.

• Puss och Kram
    Argo skrev 2010-02-22 12:22:29 följande:
    Vet inte hur Arkitekter arbetar men jag antar att arvodet är åtminstone en 900-1000 kronor per timme. En första titt på plats och lite idéer får ni säkert för en 3.000-4.000 spänn.Arbeten med CAD-ritningar och sånt är en 8-16 timmar till. Säg kanske 35.000.Bygglov, kontakter med kommun osv ...Här kan du få en liten aning om hur en arkitekt tänker kring tidsåtgång. Visserligen rör det sig om en helt ny villa, men ändå. www.zodiak-ark.se/01_Bilder%20Start%20Sida/ZO...För en hel villa tar denna arkitekt 100 (fast pris) och det skulle innebära en 90.000-100.000. jag tvivlar på att ni kommer så värst mycket billigare undan eftersom ni vill förändra huset på ett sätt som är bygglovspliktigt.
    90 000-100 000 tvivlar jag på att det kostar, Inte rimligt i mina ögon i alla fall eftersom material åtgången kommer att gå på 150 000-200 000kr... Så omfattande är det inte och och bygglov och andra kontakter sköter vi själva. Maken jobbar som snickare och har alla dessa kontakter själv. Men tack för att du ville kika på det.
    sommar2001 skrev 2010-02-22 21:55:55 följande:
    Både vi och 2 grannar har anlitat arkitekt för utbyggnad av husen. Alla fick betala 5000 kr för fullständig planritning både in och utvändig. Alla har så gamla hus så det har inte funnits någon ritning att använda sig av. I vårt pris ingår även att han kommer hit och gör en ny invändig planritning när vi är färdig med renoveringen, några väggar ska flyttas. Fick det som "kompensation" eftersom att vår ritning blev 3 veckor sen.Bygglovsansökan har varit anledningen till att vi använt arkitekt.
    Det lät lite mer det jag trodde, även 10 000-15 000. Var bor ni i landet? Vi bor på landet utanför gävle och detaljritningar är inte så viktiga här heller vet jag.
  • Argo
    Puss och Kram skrev 2010-02-23 09:40:36 följande:
    90 000-100 000 tvivlar jag på att det kostar, Inte rimligt i mina ögon i alla fall eftersom material åtgången kommer att gå på 150 000-200 000kr... Så omfattande är det inte och och bygglov och andra kontakter sköter vi själva.
    Tja, kanske - kanske inte. Den arkitekten tog 100 timmar om man ville ha ett fast pris. Från hans hemsida:

Ombyggnad är mer komplicerad och mer tidskrävande än ett nybygge.

Projektering inkl. bygglov av en medelvilla samt bygglovsritning brukar inte ta mer än 85 timmar
    förutsatt att det inte finns fler träffar med kunden än det som presenteras i tabellen.

Sitter vi framför en dator och designar huset i 3D räknas tiden extra, löpande.

Projektering och uppritande av bygglov hamnar i de flesta fallen på mellan 70 och 85 tim
    om jag anlitas på timarvode/löpande. Önskar kunden ett fast pris för hela arbetet är mitt bud 100h (enligt innehållet i tabellen ovan).

Här är en artikel som är intressant:
    http://www.dn.se/bostad/arkitekter-hittar-smarta-losningar-1.671040

Notera hur de försöker ursäkta kostnaderna:

Staffan Carenholm anser att arkitekter inte alls är dyra, i förhållande de tjänster de erbjuder. Arkitekter kan läsa hus- och konstruktionsritningar och har kunskap om bygglagar och förordningar. De kan föreslå bra material och rätt hantverkare för jobbet. Och de kommer ofta med nya idéer och hittar lösningar på uppkomna problem.

- En bra arkitekt
    sparar pengar åt konsumenten. De är yteffektiva och hittar smarta lösningar.
    Efter ytterligare lite koll så ser jag att landsbygdsarkitekter (dvs inte i Stockholm) verkar kunna ligga på runt 600 kronor per timme.

Multiplicera den siffran med det antal timmar du tror det behövs då för att tänka genom jobbet och ta fram alla ritningar.
    Det vettigaste du kan göra är att ringa till A-firmor och fråga. Då får du bättre koll.
  • johandra

Är ni helt säkra på att ni behöver anlita en arkitekt då? Kan ni kanske byta trappan så ni får det lättare?

Vi har precis byggt om hela vår övervåning samt bytt vår trappa...Vyn på trappan får man i offerterna från trappfirmorna,den andra planritningen kan man göra själv..

Nu e jag galet intresserad av sånt här och har planerat denna ombyggnad i nästan tre år och det blev nästan bättre än jag trott...Har man inte ork o lust eller intresset så kan det kanske vara svårt förståss...Men då kanske ni kan gå med de svåraste bitarna till arkitekten?För att spara lite pengar? Gör era egna ritningar och gå dit för lite feedback bara?

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • sommar2001

Vi bor utanför Östersund, på vischan..
    I vårt fall var det bygglovshandläggaren som begärde en "riktig" ritning. Den första personen vi hade kontakt med sa att det skulle räcka om vi hade en skalenlig ritning av fasaden före och efter samt bilder på det befintliga huset. När han gick i pension var det "nya" regler..

Vi skötte kontakten med kommunen, samlade in underskrifter från grannar för att påskynda handläggningstid och sänka kostnaderna för bygglovet.

• October

Ska ni göra ombyggnaden själva eller med hjälp från byggfirma? Mitt tips är i så fall att kontakta en erfaren byggare, de kan ofta hjälpa er med skisser eller har kontakter som gör ritningar för bygglov och har bra idéer om vad som funkar mm till en billigare peng än en arkitekt. Jag jobbar själv en del med bygglovsritningar och hjälper till med idéer och planlösningar tillsammans med kund och det till helt andra priser. Jag gör då ritningarna i 3D och beroende på detaljer kostar det 1000-5000 kr exkl moms, anlitas jag genom byggföretaget som jag har kontakter med och de får jobbet att bygga så är den tjänsten helt gratis. 

• Puss och Kram
    October skrev 2010-02-24 14:53:03 följande:
    Ska ni göra ombyggnaden själva eller med hjälp från byggfirma? Mitt tips är i så fall att kontakta en erfaren byggare, de kan ofta hjälpa er med skisser eller har kontakter som gör ritningar för bygglov och har bra idéer om vad som funkar mm till en billigare peng än en arkitekt. Jag jobbar själv en del med bygglovsritningar och hjälper till med idéer och planlösningar tillsammans med kund och det till helt andra priser. Jag gör då ritningarna i 3D och beroende på detaljer kostar det 1000-5000 kr exkl moms, anlitas jag genom byggföretaget som jag har kontakter med och de får jobbet att bygga så är den tjänsten helt gratis. 
    Vi gör ombyggnationen själv och min make har egen byggfirma sen länge, men vi har aldrig behövt fundera på sånt här tidigare. Han har mest jobbat åt företag där han fått ritningarna i handen. Vi får kanske helt enkelt kolla runt bland hans "kollegor" om de har några bra kontakter. Vi har funderat ett tag nu och har nog löst planritningen, det är mest 3D ritningen vi är ute efter... Vill få en blick över hur det kan se ut när det är klart. Det är vissa mått på konstruktionen av den befintliga byggnaden som gör att vi känner oss lite osäkra...

Vem mer gör ritningar för bygglov förutom arkitekter?
  • Puss och Kram
    johandra skrev 2010-02-23 13:05:32 följande:
    Är ni helt säkra på att ni behöver anlita en arkitekt då? Kan ni kanske byta trappan så ni får det lättare?Vi har precis byggt om hela vår övervåning samt bytt vår trappa...Vyn på trappan får man i offerterna från trappfirmorna,den andra planritningen kan man göra själv..Nu e jag galet intresserad av sånt här och har planerat denna ombyggnad i nästan tre år och det blev nästan bättre än jag trott...Har man inte ork o lust eller intresset så kan det kanske vara svårt förståss...Men då kanske ni kan gå med de svåraste bitarna till arkitekten?För att spara lite pengar? Gör era egna ritningar och gå dit för lite feedback bara?
    Vi har kommit runt problemet med trappen, men nu är fasaden ett stort frågetecken. Tvära kast Jag blir också lite galet manisk när jag sätter igång med något liknande projekt. Men jag går verkligen bet på det här med att rita upp det somj ag vill i 3D... Det kanske inte är en arkitekt vi behöver utan nån som är bra på 3Dritningar... var finns dom då?
  • LevJohan

Vi anlitade www.byggritningar.com när vi skulle göra vår tillbyggnad. Vi hade först kontakt med en vanlig arkitektfirma och de skulle ha cirka 50 000 för att rita upp tillbyggnaden. Vi tyckte att det lät rätt saftigt så vi kollade runt lite på nätet och hittade den andra firman. Hela kalaset gick på knappt 8500 kronor för samma ritningar. Helt klart värt de!

// Johan

• Mullan

Vi ringde en arkitekt och ville ha hjälp med att rita endast utbygget då planlösningen och allt annat redan var färdigt. Dom skulle ha 25-30000. Vi tackade för oss och gjorde det själva.

Vi provade att måla upp på fiskarhedenvillan. Välj ett hus och använd deras ritverktyg, måla sedan om. Vi kunde på så sätt göra planlösningen från grunden.

• KarSon
    Jag har precis sökt bygglov för tillbyggnad av min villa. Huset är 68kvm och ska bli 168kvm. Fick tips av en bekant att använda mig av NG-frilans. Han ritade upp planritning, fasadritning, situationsplan samt sektionsritning. Ingen arkitekt (vilket var bra för det höll ner kostnaden) men det blev kanon!

Han kom ut och mätte huset sedan gjorde han ritningar som han skickade till mig, allt blev klart på drygt 1 vecka. 
    Funkade utmärkt att ansöka med. Vi fick grönt ljus så nu ska vi bara bygga också =)

Hans mail: [email protected].
Svar på tråden Kostnad att anlita arkitekt vid ombyggnad