• jannajamtland

Marsvin eller hamster

Vi funderar på att köpa en hamster eller ett marsvin, men vilket av dom är trevligast som husdjur?

Av det jag hitills läst så verkar marsvinet bäst, verkar lite gosigare och lugnare, men jag kan ju ha helt fel, så tala om era erfarenheter och ge oss lite tips

• Svar på tråden Marsvin eller hamster
  • Tözen

Marsvin, absolut! Jag har två grisar och dom är helt underbara. Dom har verkligen sina individuella personligheter och är jättesnälla. Jag har aldrig blivit biten av ett marsvin, inte ens om jag varit tvungen att göra nåt som inte gillas...typ bada dom etc.

• Tözen

Vill tillägga att man ska ha minst två...dom är flockdjur och ska trivs inte ensamma! =)

• M Hellin

Marsvin absolut, de är sociala, biter otroligt sällan, hamster biter ofta enligt min erfarenhet. Gör du illa marsvinen oavsiktligt så skriker/piper det istället för att bita som en hamster skulle göra, en hamster är liten bräcklig och otroligt korkad, har inget begrepp om bordskanter, så sätter du ner den på bordet så får du ha stenkoll så den inte åker i golvet, det gör iofs ett marsvin också, men det har du ju med fördel redan på golvet då det är lite större. Ett marsvin kläms lätt ihjäl i en barnhand, det är inte lika lätt med marsvin, de är lite robustare, men samtidig är ju inte nån av dem en leksak så lek under uppsikt krävs ju oavsett vilket djur du väljer. Marsvin tar mer plats, kräver mycket hö, det ska alltid finnas hö i buren, de nöter sina tänder när de äter hö, och får tänderna växa okontrollerat får du problem ganska snart. Marsvinens klor ska klippas regelbundet, det behöver du inte med en hamster. Marsvin pratar, högt och ljudligt och har du barn som sover kan det vara ett problem. Hamstrar springer i sina hjul, som låter på ett eller annat vis, gnissel eller skrammel, oftast på natten då det är nattaktiva djur. Båda djuren har sin charm, men marsvin skulle vara mitt förstaval just för att de är vakna dagar de är mer sällskapliga, och lite mer djur, en hamster är mer en pälstuss som äter och lever om på nätterna.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • jannajamtland

Vi har haft kanin tidigare och den tog ju lite plats så ett marsvin tar kke samma plats på ett ungefär, tänkte använda kaninens gamla bur iaf.

Barnet som är tänkt att få marsvinet är 10, mest hennes med huvudansvar men självklart hjälper vi vuxna till med skötsel osv.

Hur stor bur behöver man till 2 stycken?

• Tözen

För 2 marsvin ska buren vara minst 120x160cm.
    Köp inte från djuraffärer...dom får inte lika bra start i djuraffärer som hos uppfödare och kan få fel mat mm.
    Vet ju inte var du bor men gå in och kolla här: hem.bredband.net/b504882/
    Hon har jättefina marsvin. Iofs inga till salu nu men d kommer. Ponytails marsvin heter d.

• Ulle73

Vi har både och två marsvin och två hamstrar.

Marsvinen är ju lite större och vakna på dagen. De pratar mycket och piper på en när man skär grönsaker.. ;) De är ju flockdjur som flera sagt tidigare så man behöver två.

Hamstrarna vi har är också väldigt sociala. Kommer fram när vi pratar med dem osv. De är ju lite skörare, men ändå trevliga djur. Man kan vänja dem vid att vara vakna mera på dagen, men de springer ju i hjulet på natten vilket kan störa. Hamstrar skall leva ensamma..

Marsvinen lever förhoppningsvis några år längre än hamstrarna. Har även haft hamstrar som inte varit så trevliga och bitiga, men det har varit dvärghamstrar.

Lycka till med vad du än väljer. :)

• Effi81

Jag skulle också säga marsvin helt klart! De blir mycket större personligheter än hamstrar och är lättare att hantera för barn. Väldigt snälla djur och dessutom med en massa roliga läten, det är svårt att inte charmas av marsvin som tigger mat genom att pipa när man öppnar kylskåpsdörren.

Men som flera andra har påpekat så är det ett måste att skaffa TVÅ marsvin, de är flockdjur och ska inte bo ensamma. Rekommenderar dessutom att ni köper från en uppfödare och inte en djuraffär.

Jag föder upp marsvin (kika in min hemsida här: www.luneas.se, dock inte uppdaterad på ett tag, bloggen uppdateras oftare: www.luneas.bloggagratis.se) och har just nu flera marsvin till salu. En familj i Ånge ska köpa ett marsvin av mig på fredag nästa vecka så transport dit kan alltså ordnas då och det är väl inte så långt från er? Maila sophie@luneas.se om det låter intressant!

• Stef

ABSOLUT marsvin framför båda hamster och kanin.

Hamster är ett nattaktivt djur, dem borde man överhuvudtaget inte ha som sällskapsdjur. ( har själv haft 4 st när jag var barn, och jag kommer aldrig skaffa hamster till mina egna barn) Otroligt synd om dessa små djur som ska bli väckta mitt på dagen för att ungarna vill gosa, och som skall tillfredställa sitt rörelsebehov genom att stressat kuta runt i ett gnisslande springhjul.. me fy tusan det är inte sjysst djurhållning.

Kaniner ska man inte ha om man inte har möjlighet att ge den rätt sorts utrymme. och med rätt sorts utrymme menas att dem skall kunna springa fritt, sträcka ut benen och träna musklerna och inte "skutta" hämmat i en lägenhet. Och den möjligheten har nästan inga. Därför är kaninen det mest plågade husddjuret i Sverige!!

Marsvin är otroligt roliga, sociala och lätta att ordna bra förhållanden för. OBS som tidigare nämnt skall dem vara minst 2 st för att å bra!!

Lycka till!

• La Linda

Marsvin! men ni ska ha två stycken och en liten ute hage som dem kan skutta runt i så blir dem mycket glada. Köp gärna från privat uppfödare kollar på blocket/tidning så mår dem antagligen bättre och är lugnare. Mina marsvin var super snälla och mycket underhållande. Har haft hamster med och det går inte att jämföra dem e skygga och oberäkneliga.

Lycka till!

• WPmamman

Marsvi tycker jag.  Haft en hög själv och de är väldig sociala och trevliga djur. Om de blir vana vid att springa lösa så brukar de vara med och kolla vad man gör. Min mor har just nu ett marsvin som fostrar hennes leonbergervalp, så de kan verkligen bli en del av flocken{#lang_emotions_laughing}

• Gyllan

Har haft både hamster och marsvin och rekommenderar absolut Marsvin. Helt fantastiska små varelser. Om ni kan tänka er att ta hand om två små grisar som behöver det så kan jag rekommendera www.marsvinshjalpen.se

• jannajamtland

Tack för alla tips och råd
    Vilket kön är att föredra eller spelar det ingen roll?

Jag lutar mest åt marsvin med kort päls, kaninen hade lång och det var nog med jobb med det så slipper helst massa pälsjobb denna gång.

Håller på söka efter uppfödare här i närheten, ngn nämnde Ånge och dit är det ju inte så långt, inte Sundsvall heller då mina föräldrar åker dit kke ngngång varje månad.

Vilken ålder är lämplig att köpa dom i, har hört allt från 8 veckor och uppåt.

Svar på tråden Marsvin eller hamster