• Z78

mäta skor

Jag undrar om det finns att köpa sådana som man mäter inne i skorna som de har i skoaffärerna. Har aldrig sett det någonstans men tycker att det är något som många skulle vilja ha hemma. Själv tycker jag det är bökigt och svårt att mäta med ett vanligt måttband, får det aldrig riktigt rätt.

• Svar på tråden mäta skor
  • versan

Jag letade länge med.
    Tillslut hittade jag ett skomått på Tradera.
    Sök där.

• versan

Den är ovärderlig.
    Har aldrig problem att hitta rätt skostorlek längre & så slipper lilltjejen (4år) följa med och välja skor.

• versan
    versan skrev 2010-02-22 14:21:47 följande:
    Phuiii! Nu hittade jag en www.tradera.com/Springyard-Sizer-matsticka-au...lycka till med skoletande sedan.
    Jag använder denna både till att mäta innermått på skon & måta dotterns fot så den första mätstickan jag länkade till behöver man inte.

• glasbubblan
    versan skrev 2010-02-22 14:16:22 följande:
    Den är ovärderlig. Har aldrig problem att hitta rätt skostorlek längre & så slipper lilltjejen (4år) följa med och välja skor.
    Har också en sån. Men jag och min man är inte överens om hur den används. Jag menar att det ska stå samma siffra när man mäter foten som när man mäter skon. Han menar att man ska lägga på 1,5 cm för skon. Jag menar att mätaren är utformad på ett sätt som gör att man inte behöver lägga på... Hur gör du? (Beror kanske på modellen iofs, finns kanske olika...) 
  • versan
    glasbubblan skrev 2010-02-22 14:24:39 följande:
    Har också en sån. Men jag och min man är inte överens om hur den används. Jag menar att det ska stå samma siffra när man mäter foten som när man mäter skon. Han menar att man ska lägga på 1,5 cm för skon. Jag menar att mätaren är utformad på ett sätt som gör att man inte behöver lägga på... Hur gör du? (Beror kanske på modellen iofs, finns kanske olika...) 
    Jag lägger alltid på 1.0cm -1.5cm för det måste finnas utrymme för extra sockar osv..
    Detta gäller Vinterskor.

På sommarskorna så kör vi 0.5cm -1cm skillnad. då får det inte glappa.
    Barnen växer ju så det är bra om det finns växmån på skon det är ju surt om skorna blir utväxta på några veckor.
  • glasbubblan

Ok. Jag tror ändå att det är fel... i alla fall på min mätsticka... (som ser ut som den vita du länkade till, tror jag) går jag efter samma siffra. Står det 17 när jag mäter foten med de så ska det stå 17 när jag har stickan i skon. Min mätare har en "klump" på själva "böjen" om är 1,5 cm lång, och alltså lägger till det själv. 

• versan
    glasbubblan skrev 2010-02-22 14:56:33 följande:
    Ok. Jag tror ändå att det är fel... i alla fall på min mätsticka... (som ser ut som den vita du länkade till, tror jag) går jag efter samma siffra. Står det 17 när jag mäter foten med de så ska det stå 17 när jag har stickan i skon. Min mätare har en "klump" på själva "böjen" om är 1,5 cm lång, och alltså lägger till det själv.   
    Hmmm... NU måste jag kolla på min mätsticka.
  • versan
    glasbubblan skrev 2010-02-22 14:56:33 följande:
    Menar du klumpen bak på hälen?
    isåfall är den inräknad i måttstorleken.
    Och då lägger man på 1.5cm
  • glasbubblan
    versan skrev 2010-02-22 15:00:18 följande:
    Menar du klumpen bak på hälen? isåfall är den inräknad i måttstorleken. Och då lägger man på 1.5cm
    Precis klumpen där bak. Den sitter där för att man INTE ska behöva lägga på. Ställ ungen på stickan. Och stoppa sen ner stickan i skon. Står det samma siffra är den lagom, just för att klumpen är där (dvs foten + klumpen = rätt mått på skon.)
  • versan
    glasbubblan skrev 2010-02-22 15:06:20 följande:
    Precis klumpen där bak. Den sitter där för att man INTE ska behöva lägga på. Ställ ungen på stickan. Och stoppa sen ner stickan i skon. Står det samma siffra är den lagom, just för att klumpen är där (dvs foten + klumpen = rätt mått på skon.)
    hahaha... Det har jag aldrig tänkt på nu måste jag kolla upp detta.
  • glasbubblan
    versan skrev 2010-02-22 15:11:02 följande:
    hahaha... Det har jag aldrig tänkt på nu måste jag kolla upp detta.
    "Innermåttet" på stickan = barnets fot
    "Yttermåttet" på stickan = lagom innermått på skon
  • lillamye

köpt ett hårt metall måttband från öb billigt och mkt bra,

Svar på tråden mäta skor