• Jaramla

finns det krav på hur en bönematta skall vara och var köper man en?

jag vill köpa en bönematta i present till min sambo (muslim). var gör man det o skall den vara på nåt visst sätt? vill inte fråga honom eftersom det ju skall vara en överraskning

• Svar på tråden finns det krav på hur en bönematta skall vara och var köper man en?
  • Kakmonster

Hej!

Om du bor i Stockholm så finns det säkert att köpa i den lilla butiken i Stockholms moske. Dit kan alla gå, du behöver inte ha sjal på dig eller så. Där finns lite av varje men mest böcker.
    Hoppas du hittar nån!

• Jaramla

tack för svar! får väl åka till stockholm då aldrig tänkt på att det kan finnas butik i anslutning till moské, kanske det kan göra här i göteborg också då! skall undersöka detta, bra tips, tack igen!

• UmmAlina

Kerly bor du i GBG?

I så fall finns en butik som även har en butik på internet. www.kunoz.net där har jag köpt flera bönemattor.

• Jaramla

åh vad bra!! tack! skall jag packa ner barnen en dag när kollektivtrafiken flyter lite bättre o åka o titta!

är det någon som vet om det finns några regler eller kan de se ut hur som helst?

• Kakmonster

Hej igen!

Om du köper en bönematta i en arabisk (muslimsk) butik så funkar nog alla. Mattorna har ofta ett orientaliskt mönster eller typiska muslimska symboler. Dom får inte ha ett mönster som föreställer männinskor eller djur.
    Egentligen behövs ingen bönematta för att be, som jag förstår det så skall den främst bara fungera som ett skydd för att du inte skall be på ett smutsigt golv. Är golvet rent behövs ingen matta.

Lycka till!

• UmmAlina

Jag upptäckte nu att sidan inte fungerar. Konstigt, det kanske bara är något tillfälligt.

Butiken ligger i Hjällbo Centrum, inne i Gallerian.

• Jaramla

tack igen! nej, sambon använder alltid bara en handduk men jag tänker att han skulle bli glad för en matta just därför

• Haraaz

Det finns inte några krav, man behöver inte ens ha en bönematta. Det enda som spelar roll är att platsen man ber på är ren, så om golvet t.ex skulle vara dammigt så är det praktiskt att ha en bönematta att lägga över, det är det den är till för.

• melonen72
    Jaramla skrev 2010-02-22 15:50:56 följande:
    jag vill köpa en bönematta i present till min sambo (muslim). var gör man det o skall den vara på nåt visst sätt? vill inte fråga honom eftersom det ju skall vara en överraskning
    Hej! En fin tanke att köpa en bönematta...men en liten fråga..vad hjälper bönen om han ändå lever i "synd"? Som muslim får han inte ens vara sambo....
    Kanske du skulle fria till han å köpa en vigselring,,,o SEN en bönematta? {#lang_emotions_laughing}
  • Haraaz
    melonen72 skrev 2010-02-25 10:11:56 följande:
    Hej! En fin tanke att köpa en bönematta...men en liten fråga..vad hjälper bönen om han ändå lever i "synd"? Som muslim får han inte ens vara sambo.... Kanske du skulle fria till han å köpa en vigselring,,,o SEN en bönematta?
    Man ska aldrig säga "vad hjälper bönen?", oasvett vilken situation man befinner sig i. T.o.m om en människa har dödat, så ska han inte överge bönen. Oavsett vilken synd han begått/begår så måste bönen uträttas eftersom endast Gud kan förlåta, man måste förlita sig på Gud och inte tro att man aldrig kommer bli förlåten.
  • Jaramla
    Hej! En fin tanke att köpa en bönematta...men en liten fråga..vad hjälper bönen om han ändå lever i "synd"? Som muslim får han inte ens vara sambo.... Kanske du skulle fria till han å köpa en vigselring,,,o SEN en bönematta?
    tja, känns ju som en ekvation han får lösa själv faktiskt! för mig är det ju helt egalt, jag vill bara köpa nåt fint eftersom han är en fantastisk sambo o pappa.

låter kanske drygt, men det är ju hans tro o inte min.
    Haraaz skrev 2010-02-25 10:31:41 följande:
    Man ska aldrig säga "vad hjälper bönen?", oasvett vilken situation man befinner sig i. T.o.m om en människa har dödat, så ska han inte överge bönen. Oavsett vilken synd han begått/begår så måste bönen uträttas eftersom endast Gud kan förlåta, man måste förlita sig på Gud och inte tro att man aldrig kommer bli förlåten.
    fint svar! tack!
  • Anna Paulita
    Hej! En fin tanke att köpa en bönematta...men en liten fråga..vad hjälper bönen om han ändå lever i "synd"? Som muslim får han inte ens vara sambo....Kanske du skulle fria till han å köpa en vigselring,,,o SEN en bönematta?
    Kristna lever väl också i synd som ogifta...och ingen ifrågasätter väl deras val. Tycker det var ett konstigt uttalande.
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Adamson263
    UmmAlina skrev 2010-02-23 09:42:23 följande:
    Jag upptäckte nu att sidan inte fungerar. Konstigt, det kanske bara är något tillfälligt.

Butiken ligger i Hjällbo Centrum, inne i Gallerian.
    Jag har sett fina bönemattor hos www.hijabnow.se de finns i Stockholm.
Svar på tråden finns det krav på hur en bönematta skall vara och var köper man en?