• Eja79

skall ni ha examensfest?

Tar min högskoleexamen i sommar och sitter och funderar på om man skall ha någon slags fest när man atr "studenten". Hur skall ni som också är klara då göra? Vad brukar man göra?

• Svar på tråden skall ni ha examensfest?
  • Tutilure

För mig är det ett tag kvar innan jag tar examen men jag kommer absolut att ha en examensfest/bjudning.
    Det tycker jag att jag är värd.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • FreeForAll

Hej! Jag tar också min examen till sommaren och mamma säger att hon tänker ha en examensfest åt mig.
    Sedan pratar vi i klassen om att göra något gemensamt också.

Jag är PK, skjut mig.
  • malka02

Det funderar jag oxå över. Vi skriver c-uppsatsen nu o lämnar in precis innan avslut. Vad händer om man inte får ett G på den? Skulle ju kännas skitdumt att fira sin examen fast man inte klarat den så att säga.
    Min plan är annars att gå ut o äta nåt gott med de närmaste, med lite tur är vi i flytt-tagen då o vill inte ha hemma.

• Minimax

Jag ska ha en examensfest. Det är ett år tills jag blir klar och då ska jag fira. Det blir "Ex-öl" med enkel mat, typ pytt-i-panna, och öl. Har redan börjat planera som en målbild för att orka sista året!

• Anova

Tror ingen av mina vänner hade ex-fest. Jag hade det inte.

• Aleida

Jag tar examen i sommar. Skolan ordnar en examensfest med eftersläpp så kompisar kan komma. Förutom det tänker jag ha någon form av släkt/vänner med bebisar och barn- examensfest. Typ buffé och sånt.

• vindil

Nä, ingen bjudning, känns fånigt, som att man måste fira varenda bedrift i livet - befordning, nytt jobb, utlandsresa på gång...

• malka02
    vindil skrev 2010-03-01 21:55:19 följande:
    Nä, ingen bjudning, känns fånigt, som att man måste fira varenda bedrift i livet - befordning, nytt jobb, utlandsresa på gång...
    Äche, klart man ska fira att man varit så duktig Jag tar varje tillfälle som ges att fira lite extra. Sen kankse man inte behöver ställa till storkalas a'la student men en god middag med de närmast sörjande skadar väl inte?
  • vindil
    malka02 skrev 2010-03-02 16:45:16 följande:
    Äche, klart man ska fira att man varit så duktig Jag tar varje tillfälle som ges att fira lite extra. Sen kankse man inte behöver ställa till storkalas a'la student men en god middag med de närmast sörjande skadar väl inte?
    En vän hade en fest á la studentfest tillsammans med sin syster som tog studenten, det kändes lite som att hon hade ju kunnat ha det en annan gång och inte "sno uppmärksamheten" från syrrans dag, trots att en kandidatexamen självklart är en större bedrift än gymnasiestudier (för de flesta). Dessutom var ju släkt o vänner "tvungna" att köpa en examenspresent också... Jag vet inte, självklart är det trevligt att fira och jag vill inte vara trist, men nåt större i stil med detta tycker jag iaf är... kanske inte nåt man gör? Men med nära vänner/familj som vet hur mycket man lagt ner, kanske? Inte med grannar o sånt, som kommer på studentmottagningar...
  • vindil

Studentmottagning är ju ändå ett slags "avsked", nu har barnet blivit stor. Examensfest är ju för vuxna, och känns mer som presenttiggeri :)

• Minimax
    vindil skrev 2010-03-02 17:52:30 följande:
    Studentmottagning är ju ändå ett slags "avsked", nu har barnet blivit stor. Examensfest är ju för vuxna, och känns mer som presenttiggeri :)
    Jag tror att det beror en del på var och vad man pluggar och vilka traditioner det finns. Teknologer firar tex ofta sin examen och det brukar vara mer som en pub med grattis öl och mat utan presenter och dylikt. Jag har tänkt mig något åt det hållet. En disputationsfest brukar mer ha karaktären av studentmottagning, men lite vuxnare. På en del håll är examensfesten något man firar ihop endast med sina fd kursare och en sådan fest hade jag när jag tog min lärarexamen.
  • vindil
    Minimax skrev 2010-03-02 18:21:34 följande:
    Jag tror att det beror en del på var och vad man pluggar och vilka traditioner det finns. Teknologer firar tex ofta sin examen och det brukar vara mer som en pub med grattis öl och mat utan presenter och dylikt. Jag har tänkt mig något åt det hållet. En disputationsfest brukar mer ha karaktären av studentmottagning, men lite vuxnare. På en del håll är examensfesten något man firar ihop endast med sina fd kursare och en sådan fest hade jag när jag tog min lärarexamen.
    Jo men festa med vänner och/eller kurskamrater är ju nåt jag vill göra iaf! Eller middag med närmaste familjen. Men inte någon mottagning för familj, släkt, avlägsna kusiner o grannar.
  • Minimax
    vindil skrev 2010-03-02 18:37:14 följande:
    Jo men festa med vänner och/eller kurskamrater är ju nåt jag vill göra iaf! Eller middag med närmaste familjen. Men inte någon mottagning för familj, släkt, avlägsna kusiner o grannar.
    Mottagning kommer inte jag heller ha.
  • Minimax

Jag menar att en mottagning är inget jag associerar till examensfest.

• malka02
    vindil skrev 2010-03-02 17:52:30 följande:
    Ha ha till mej är det fritt fram att ge presenter nej skämt å sido. jag tycker nog ändå att tre års slit ska firas lite, mina tre är har varit ganska jobbiga men även mycket givande så jag är nog värd en middag ivarjefall.
  • elio

Jag kommer nog fira, men mer på en privat nivå, typ gå till en restaurang eller så. Firade även min student på det sättet jag tyckte var roligast; genom att befinna mig på Sweden Rock Festival. ;)

Svar på tråden skall ni ha examensfest?