• Anonym (förvirrad kille)

Min tjej vill ha barn nu, inte jag!

Hej!
    Jag har ett litet problem, som jag gärna hade velat lufta lite..
    Jag är 23 år och har bott tillsammans med min sambo i snart 2 år.
    Hon är bara 20 år och vill ha ett barn med mig nu.
    Jag vill ha barn med henne också, bara inte nu. Jag tycker att det är för tidigt, är rädd för vad folk skulle säga, vill vara färdig utbildad innan dess osv.
    Problemet är att jag är klar med min utb när jag är runt 30, och hon vill verkligen inte vara "gammal" mamma.
    Hon börjar bli frustrerad eftersom att vi lever "ett familjeliv utan barn" enligt henne. Hon vill antingen att vi ska leva som normala unga människor med fester, resor och dylikt. Om hon vill resa så drar hon jorden runt i 6-12 mån, vilket jag inte riktigt vill. Jag vill inte lämna allt bara sådär, hon är helt enkelt mer spontan och galen än mig. Jag tycker heller inte att fester är lika roligt, jag sitter hellre hemma och kollar på film, visst, hon är också trött på festandet, men hon tycker ju heller inte att det är roligt att bara sitta hemma. Ni tänker nog att hon inte är mogen för ett barn, men det är hon. För om hon hade haft ett barn hade hon uteslutet allt festande och resande helt och hållet. Men nu när vi inte har ett barn, så vill hon inte leva som en hemmafru..

Jag vet att min kära sambo hade blivit en underbar mamma, trots sin unga ålder, men jag vill bara inte ännu. Jag tror inte att min familj hade kunnat acceptera det, då dom är väldigt konservativa.
    Vad borde jag göra? Någon som sitter/har suttit i samma sits som jag?
    Snälla, kom inte med en massa elaka kommentarer varken om mig eller tjejen, försök att se det ur mitt perspektiv och hur hennes. Jag älskar denna tjejen & jag vet att vi har en framtid tillsammans.

• Svar på tråden Min tjej vill ha barn nu, inte jag!
  • Anonym (20år 2barn)

jag är 20 har 2 barn min sambo är i din ålder 23
    han är klar me sin utbildning om 3år..
    läser på chalmers.. redan läst ett par år
    om ni inte ha barn nu varför ska ni då bara sitta inne?
    passa på att resa och göra allt möjligt nu medans ni kan..

• K3zz

Det enda ni kan göra är att prata om det, kanske kan ni komma fram till en kompromiss?? Har hon fast jobb? Om inte så kanske ni kan vänta tills hon fått det alt. du är klar med studierna. Kan kännas bättre för henne att ha ett mål att sikta på innan barn om det absolut inte blir nu. Kan samtidigt förstå henne och att vänta 7 år till kan kännas oändligt långt för en barnsugen tjej :)
    Prata om det och se var ni landar, det måste kännas ok för båda!

Anonym (20år 2barn) skrev 2010-02-22 16:22:32 följande:
    jag är 20 har 2 barn min sambo är i din ålder 23 han är klar me sin utbildning om 3år.. läser på chalmers.. redan läst ett par år om ni inte ha barn nu varför ska ni då bara sitta inne? passa på att resa och göra allt möjligt nu medans ni kan..
    för att jag inte tycker att det är lika roligt att gå ut, som jag tyckte i hennes ålder.. Jag är nog för feg för att resa iväg bara sådär.. Men absolut, vi borde göra fler saker nu när vi kan.
  • Anonym

Hej! vi var lite i samma sits också, jag ville ha barn men min man kände sig inte redo. Vi pratade väldigt mycket om det i nästan 1½-2 år innan vi tog steget och skaffade barn. tycker att det är viktigt att man båda känner sig redo. Men sen är det också svårt att vara "redo" man bli redo när barnet föds. jag utbildar mig också och att skaffa barn när man pluggar är det bästa jag gjort! vi kan båda vara hemma mycket med vår son. prata om det och försök mötas på halva vägen!

• Anonym (20år 2barn)

de jag ångrar är väl just resandet och att bara kunna hitta på nåt väldigt spontant och sticka iväg..
    funka inte riktigt nu 2 barn så de ska planeras och absolut går ju barnen före

• Drömmerdrömmar

Alla är vi olika, jag och min sambo fyller 23 och vi väntar vårat andra barn,detta är livet (enligt oss) :)

• Anonym

Om omgivningen skulle vara positiv till det hela skulle du kunna tänka dig skaffa barn då?
    Känns som det är Pga dom du inte vill skaffa barn =S

• Anonym

Prata om det och försök hitta en kompromisslösning, tex att ni börjar försöka skaffa barn om två år. Då hinner ni kanske gifta er innan om det är viktigt för dig (fast det kanske det inte är?). Gå halva vägen var?

K3zz skrev 2010-02-22 16:24:00 följande:
    Det enda ni kan göra är att prata om det, kanske kan ni komma fram till en kompromiss?? Har hon fast jobb? Om inte så kanske ni kan vänta tills hon fått det alt. du är klar med studierna. Kan kännas bättre för henne att ha ett mål att sikta på innan barn om det absolut inte blir nu. Kan samtidigt förstå henne och att vänta 7 år till kan kännas oändligt långt för en barnsugen tjej :) Prata om det och se var ni landar, det måste kännas ok för båda!
    Nej hon har inte fast jobb, vilket också är ett problem.. Vad skulle det målet vara?
    Ja, 7 år för henne känns som en evighet! Jag får göra det..
    Anonym skrev 2010-02-22 16:26:31 följande:
    Om omgivningen skulle vara positiv till det hela skulle du kunna tänka dig skaffa barn då? Känns som det är Pga dom du inte vill skaffa barn =S
    Vet inte.. antagligen inte..
Svar på tråden Min tjej vill ha barn nu, inte jag!