• Mollan85

    Någon socialpedagog??

    Jag funderar på att utbilda mig till socialpedagog i varberg, vilket är en treårig högskoleutbildning. Har hört så mycket negativt om socialpedagoger jämfört med socionomer!

    Jag undrar om någon har erfarenhet av just den utbildningen?
    Vad jobbar du med som socialpedagog?
    för/nackdelar?
    hur ser arbetsmarknaden ut?

    många frågor=)

  • Svar på tråden Någon socialpedagog??
  • Kalia

    Jag är inte specialpedagog men lärare. Jag har fattat det som att man måste ha en lärarexamen först, sedan jobba i trer år inom relevant arbetsområde och SEDAN kan man läsa för att bli specialpedagog. Men jag kanske har fattat fel...?

    Jag tror det är jättebra att vara specialpedagog/speciallärare. Jag tänkte utbilda mig till det så småningom.

    (jag är med 85.a)

  • hotten

    jag blir klar socialpedagog om en månad.

    socionom kan man bara utbilda sig till genom högskola, socpedagog genom högskola eller folkhögskola. utbildningen kan vara allt mellan 1-3 år beroende på studietakten och om utbildningen ger nån extra fördjupning i något (vanligen inte men kan vara tex mer inriktad mot barn å unga eller mot vården eller dyl,,, om det skulle göra någon skillnad egentligen tror jag inte utan arbetsgivaren kollar till helheten vad man läst å oftast bättre om det är en bred utbildning.. vilket du kan få i extrem snabb takt på 1 år om du läser tex på distans och har föreläsningar mm vissa dagar).

    För dessa breda utbildningar tex på folkhögskolan finns inga exakta krav utan man blir mer antaget efter personliga brev, meriter (hellst arbete på behandlingshem, fängelser, skola, sjukvård och utbildning innom dyl, (tex lärare, sjuksköterska eller "bara" barnskötare men med mycket andra meriter tex innom föreningsliv, griuppledare mm)  och har arbetat några år med dyl. även referenser frågas.

  • Mollan85
    Kalia skrev 2010-02-24 22:29:43 följande:
    Jag är inte specialpedagog men lärare. Jag har fattat det som att man måste ha en lärarexamen först, sedan jobba i trer år inom relevant arbetsområde och SEDAN kan man läsa för att bli specialpedagog. Men jag kanske har fattat fel...? Jag tror det är jättebra att vara specialpedagog/speciallärare. Jag tänkte utbilda mig till det så småningom. (jag är med 85.a)
    Specielpedagog och socialpedagog är två olika yrken=) det du tänker på är- special lärare, så då måste du första ha en lärarexamen och sen vidarutbilda dig inom ett speciellt område.
  • Mollan85
    hotten skrev 2010-02-26 00:32:48 följande:
    jag blir klar socialpedagog om en månad. socionom kan man bara utbilda sig till genom högskola, socpedagog genom högskola eller folkhögskola. utbildningen kan vara allt mellan 1-3 år beroende på studietakten och om utbildningen ger nån extra fördjupning i något (vanligen inte men kan vara tex mer inriktad mot barn å unga eller mot vården eller dyl,,, om det skulle göra någon skillnad egentligen tror jag inte utan arbetsgivaren kollar till helheten vad man läst å oftast bättre om det är en bred utbildning.. vilket du kan få i extrem snabb takt på 1 år om du läser tex på distans och har föreläsningar mm vissa dagar). För dessa breda utbildningar tex på folkhögskolan finns inga exakta krav utan man blir mer antaget efter personliga brev, meriter (hellst arbete på behandlingshem, fängelser, skola, sjukvård och utbildning innom dyl, (tex lärare, sjuksköterska eller "bara" barnskötare men med mycket andra meriter tex innom föreningsliv, griuppledare mm)  och har arbetat några år med dyl. även referenser frågas.
    ok!  var läser du din utbildning och vad tycker du? Har du fått jobb nu när du går ut?
  • hotten
    Mollan85 skrev 2010-03-01 15:21:00 följande:
    ok!  var läser du din utbildning och vad tycker du? Har du fått jobb nu när du går ut?
    jag söker inte arbete, men för flera som går utbildningen har fått arbete redan nu innan de är färdiga.
  • hotten
    lugnåsbo skrev 2010-05-24 21:45:21 följande:
    Jag vill oxå läsa till socialpedagog men det finns verkligen inga utbildningar nära mej dock en i tollare på distans. Men vet inte om det verkligen är en "riktig" socialpedagog utbildning, vill jobba typ på socialkontoret.

    www.tollare.empir.se/page/38/socialpedagogisk...
    jobba på socialkontoret skall du vara socionom, inte socialpedagog. en socialpedagog riktar sig till mänskliga kontakter en socionom mer till pappersarbete å beslut.
    socinom är högre fast utbildningen är rätt lik, dock har socialpedagoger samtalsteknik mm dvs mer just arbete med männsikor.

    Tollare är ingen godkänd utbildning, dock är det alltid arbetsgivaren som bestämmer vad de godkänner.

    I kalik folkhögskola utbildar sig folk från hela sverige, den är på distans och bara 10 träffar p´å några dar, annars uppgifter veckovis på nätet.
  • MalinEddie
    hotten skrev 2010-06-09 19:42:12 följande:
    jobba på socialkontoret skall du vara socionom, inte socialpedagog. en socialpedagog riktar sig till mänskliga kontakter en socionom mer till pappersarbete å beslut.
    socinom är högre fast utbildningen är rätt lik, dock har socialpedagoger samtalsteknik mm dvs mer just arbete med männsikor.

    Tollare är ingen godkänd utbildning, dock är det alltid arbetsgivaren som bestämmer vad de godkänner.

    I kalik folkhögskola utbildar sig folk från hela sverige, den är på distans och bara 10 träffar p´å några dar, annars uppgifter veckovis på nätet.
    Jag blev intresserad av detta. Vill du berätta lite mera?:) Vad jobbade du med innan eftersom de helst ser att man har erfarenhet? Behöver man mer än grundläggande behörighet, isåfall vilka ämnen? Tacksam för svar!
  • lugnåsbo
    hotten skrev 2010-06-09 19:42:12 följande:
    jobba på socialkontoret skall du vara socionom, inte socialpedagog. en socialpedagog riktar sig till mänskliga kontakter en socionom mer till pappersarbete å beslut.
    socinom är högre fast utbildningen är rätt lik, dock har socialpedagoger samtalsteknik mm dvs mer just arbete med männsikor.

    Tollare är ingen godkänd utbildning, dock är det alltid arbetsgivaren som bestämmer vad de godkänner.

    I kalik folkhögskola utbildar sig folk från hela sverige, den är på distans och bara 10 träffar p´å några dar, annars uppgifter veckovis på nätet.
    Men kalix är ju så megalångt bort även om det bara är tre träffar =)

    Här på socialkontoret i stan jobbar det iallafall en socialpedagog som jag vet.
    Men det kanske är lite olika.
  • hotten
    MalinEddie skrev 2010-06-09 20:33:32 följande:
    Jag blev intresserad av detta. Vill du berätta lite mera?:) Vad jobbade du med innan eftersom de helst ser att man har erfarenhet? Behöver man mer än grundläggande behörighet, isåfall vilka ämnen? Tacksam för svar!
     man bör ha livserfarenhet, arbetserfarenhet och erfarenhet innom socialt arbete tex de jag nämt innan är en merit, annars kanske ha varit kontaktfamilj, familjehem osv.. erfarenheten behöver inte vara just yrkes relaterad.. 
    Detta främst för att man ens skall kunna tillgodose sig utbildningen och ha saker att referera till osv..
    Man ser till helheten och lämpligheten som person därför läggs stor vikt i personliga brevet.

    Saknar man erfarenheten så bör man istället först gå någon grundutbildning tex behandlingsassistent utbildningen eller annan likvärdig.

     
Svar på tråden Någon socialpedagog??