• Anonym (trög?)

Hjälp! Rätt skatt??

Kan ni hjälpa mig att förstå mig på skattetabellerna? Jag tjänar 19650kr och går under skattetabell 32.

http://www.skatteverket.se/download/18.2ef18e6a125660db8b08000339/skatt_30_32.pdf

Tittar man på först kolumnen står det att den som tjänar 19601-19700 ska betala 4396kr i skatt. Hur kan detta stämma? Det blir ju en skattesats under 23 procent..

Finns det någon som kan förklara för mig hur det ligger till?

• Svar på tråden Hjälp! Rätt skatt??
  • Butterscotch

Ju mindre du tjänar (i SEK), desto mindre betalar du i skatt (både i SEK och i %). Detta beror bland annat på att det finns fribelopp, dvs en viss summa man kan tjäna per år utan att behöva betala skatt överhuvudtaget, samt på jobbskatteavdraget.

Att du tillhör skattetabell 32 betyder alltså INTE att du ska betala 32 % i skatt på din inkomst. 23% skatt på den inkomst du nämner i ts låter väl rimligt, och om det är det som står i skattetabellen så är det korrekt.

• Anonym (trög?)

Tack för era svar.

Jag förstår att jag inte ska betala 32 procent i skatt för att jag tillhör skattetabell 32. Det har jag aldrig påstått...

Men 23 procent i skatt... om jag betalar det varje månad känns det som om jag kommer att få kvarskatt så småningom även om jag inte "borde" enligt skattetabellen.

Låter det inte lite med 23 procent för en "normal" lön?? (visst många tjänar mycket mer, men det är en rimlig lön för mitt arbete)

Någon som kan ge exempel på sin lön + skatt?

• Anonym

Anledningen till att du får 23 % i slutgiltig skatt är pga jobbskatteavdragen som du kan räkna ut på följande hemsida:

www.jobbskatteavdrag.se/

• Anonym (trög?)
    Anonym skrev 2010-02-24 20:46:00 följande:
    Anledningen till att du får 23 % i slutgiltig skatt är pga jobbskatteavdragen som du kan räkna ut på följande hemsida:www.jobbskatteavdrag.se/
    Tack... Men enligt denna sida bör jag betala mer i skatt än vad som dragits på min lön...

Tack för era åsikter iaf.. får se till att de drar mer skatt på mig vid nästa lön..
  • Anonym

Om den skatt som dras stämmer med vad som står i din skattetabell så är det rätt, då finns ingen anledning att de ska dra mer. Eller ring till Skatteverket och prata med dem helt enkelt, om du har andra inkomster eller liknande som behöver tas med i beräkningen. Verkar ju korkat att låna ut pengar gratis till staten om man inte behöver.

• morningsun

Det är inte du som betalar in källskatt, det gör din arbetsgivare. Försåvitt du inte är egenföretagare och då blir svaret väldigt annorlunda. Min revisor brukade rekommendera att lägga undan 2/3 av intäkterna till moms, skatter och avgifter.

• Anonym (trög?)

Men finns det ingen som kan ge exemppel på sin lön, skattetabell och skatt?

Förlåt men jag tycker bara att det låter lite med 23 procent i skatt...

• Ungmamma83
    Anonym (trög?) skrev 2010-02-26 16:40:26 följande:
    Men finns det ingen som kan ge exemppel på sin lön, skattetabell och skatt? Förlåt men jag tycker bara att det låter lite med 23 procent i skatt...
    men tillhäör du skattetabell 32 och tjänar en viss summa så är det 23% skatt.
  • En glad tjej

Jag tjänar 25005 kr innan skatt och betalar enligt tabell 31. Enligt tabell ska jag betala 5834 kr i skatt och det är 23,3%. Skatten har blivit rejält sänkt de sista åren.

• En glad tjej

Förlåt, skrev fel. Jag betalar 5829 kr i skatt på mina 25 005 kr. Fast det blir ändå 23,3% jag betalar.

• Anonym
    Anonym (trög?) skrev 2010-02-26 16:40:26 följande:
    Men finns det ingen som kan ge exemppel på sin lön, skattetabell och skatt? Förlåt men jag tycker bara att det låter lite med 23 procent i skatt...
    23 % i skatt är lågt, men det beror på att du får tillbaka pengar i och med jobbskatteavdragen  Du betalar fortfarande kommunalskatt på din lön, (oftas 30-33%) beroende på var du bor. Sedan får du tillbaka pengar, det sk jobbskatteavdraget, som beror på hur mycket du tjänar. Därav 23 % i slutgiltig skatt. Prata med din löneavdelning om du känner dig osäker, de kan förklara för dig!
  • Anonym (trög?)

Tack för era svar återigen!

Har nu en ny fråga... Enligt mina gamla deklarationer har jag en kommunal inkomstskatt på drygt 31 procent..

Borde då inte en skattesats på 23 procent som jag betalat nu ge mig kvarskatt vid nästa års deklaration. Jag har förstålelse för att vissa avdrag görs för skattereduktioner.

Eller har inte dessa skattesatser med varandra att göra?

Ursäkta mina korkade frågor, jag har inte arbetat på 3 år då jag gick tillbaks till skolbänken..

• Butterscotch
    Anonym (trög?) skrev 2010-03-02 18:04:32 följande:
    Tack för era svar återigen! Har nu en ny fråga... Enligt mina gamla deklarationer har jag en kommunal inkomstskatt på drygt 31 procent..Borde då inte en skattesats på 23 procent som jag betalat nu ge mig kvarskatt vid nästa års deklaration. Jag har förstålelse för att vissa avdrag görs för skattereduktioner.Eller har inte dessa skattesatser med varandra att göra?Ursäkta mina korkade frågor, jag har inte arbetat på 3 år då jag gick tillbaks till skolbänken..
    Som sagt, kommunalskatten och inkomstskatten är inte desamma. Om det inte råder några ovanliga omständigheter så stämmer skattetabellerna, och om det står 23% där så är det rätt och du får inte kvarskatt. Men om du är osäker trots allt kan du ringa Skatteverket och prata med dem, då får du allra bäst svar.
Svar på tråden Hjälp! Rätt skatt??