• Anonym (anna)

"utväxt" på blygdläppen, vad är det för nåt??

Hej
    Jag är gravid i v 31 och fick för ca 5 veckor sedan en utväxt på den yttre blygdläppen.
    Den är helt rund, ca 3-4 mm i omkrets och kliar när man tar på den.
    Man skulle kunna likna den vid en fet fästing i utseende och storlek.

Kan det vara nåt farligt eller finns det någon som haft nåt liknande?

Tack på förhand!

• Svar på tråden "utväxt" på blygdläppen, vad är det för nåt??
  • Rebekka

kondylom kanske?? Be din bm kolla... så får du svar

• Anonym (anna)

VA!!!???
    Men är inte det en sexuellt smittbar sjukdom?
    Alltså den sitter fast i köttet, hårt!! Så det är inte som en finne eller så, utan en köttflik så att säga.

• Anonym (samma här)

Det kan vara en talgkörtel som blivit infekterad... då blir det som en hård knuta precis under huden. Ofta går det bort av sig själv, annars kan en läkare snitta och "lyfta" bort körteln med lokalbedövning. I så fall har det ju inget att göra med graviditeten, man kan få det när som helst...

• alan

Tycker också att det låter som kondylom...

• Anonym (tjej)

TS:Jag har exakt samma sak som du beskriver!

Jag fick som en hudflik på venusberget någongång innan jag blev gravid.
    Jag tror att den har kommit av att jag rakat mig mothårs på nåt sätt, jag tror inte att det är nån sjukdom!

Denna störande lilla skavank är typ lika stor som en sukett tror jag...
    Den sitter fast i huden och kliar ibland.
    Jag ringde till vårdcentralen och frågade om man kan få komma dit och få den borttagen eller om man måste vända sig till en hudklinik.
    De sa att jag säkert kan komma till en vanlig sköterska som tar bort den. Just då hade de inga tider, så jag skulle återkomma senare.

• MammaJ

Det låter lite som om det skulle kunna vara "Bertolin-körtel". Jag har opererat bort en på vänster yttre blygläpp för några år sedan. Jag gick till Tudor och han skar upp den pressade ut en liten var kapsel och det självläkte på ett par dagar. En inflammation i en körtel alltså... Min satt precis i slidmynningen men på vänster blygläpp

• Anonym

Jag fick som ett utstående födelsemärke, hudfärgat, på den yttre blygdläppen.
    Den var liksom mjuk och gjorde lite ont.
    Gick till VC och de skar bort den, sydde ett stygn och så var jag "fin" igen!

• Anonym

Tycker det är lite löjligt att "skrika" kondylom när det kan vara massa andra, helt ofarliga, saker.
    Nästan som om man vill "skrämma" TS.

• lollipop25

Det är väl inte till att skrämma iaf, utan bara vad det kan vara eller? Hoppas iaf att du snart får reda på vad det är o att dom kan ta bort det eventuella.

• Anonym (anna)

Okay, tack för svaren då allihop.
    Ska fråga barnmorskan när jag ska dit nästa gång.

Låter som samma som "tjej" och "anonym" har.
    Hoppas.
    Men, ÄR kondylom en sexuellt smittbar sjukdom?
    För i så fall är det inte det iallfall.

• wellah

kondylom är sexuellt smittbart och något man får dras med hela livet, kan ligga latent i flera år och blossar gärna upp först när man är infekterad eller gravid tex. Kondylom penslar man bort eller bränner bort.... kan även självläka.... (rätta mig om jag är senil.....)

jag har sånna där hudflikar men mellan skinkorna och det är utvärtes hemorojder för min del.....

annars finns det ju molusker som är en virussjukdom som ser ut likadant har jag fått för mig...

• Anonym

Det sägs att 80% av sveriges befolkning har kondylom så det är fullt möljigt att det är det såvida du inte är oskuld och blivit gravid genom insemination.

• lollipop25

Wellah : det är rätt ang. kondylom. Det är ett virus som man inte kan bli fri ifrån visserligen kan kondylomen komma 1 gång under ens liv eller blossa upp vid olika tillfällen t ex graviditet som du skriver. Det kan ligga latent i många år innan dom bryter ut. Många vet inte ens om att man bär på viruset förrän kondylomen visar sig. Och eftersom det är ett virus kan man inte spåra det var ifrån man blivit smittad.

• MinTid

80% !? Anonym var har du fått den siffran ifrån?

• Anonym

MinTid:
    Den har figurerat här på FL flera gånger bland annat.

• Anonym

MinTid:
    Men det är inte alla som får synliga utbrott av den. Men den ligger latent i ca 80% sägs det.

• silhuett

Det är väl munherpes som 80% av befolkningen har. Tror INTE att 80% har kondylom..

• Anonym

Ahaaa.. sorry, begreppsförvirring :) Men det är ändå mååånga som har kondylom.

• Rebekka

Nej jag vill inte skrämmas utan vill bara markera att det är egentligen ingen idé att spekulera i vad det kan vara... bättre att låta en läkare eller bm titta... vad är meningen att spekulera egentligen... bättre att göra något åt saken.
    TS beställ tid istället..

• Anonym (blävarning)

Har också haft det vid två tillfällen. Satt precis där trokanterna ligger mellan benen så det kändes rejält när man gick.
    Jag klämde bägge, de var som två stora finnar. Stenhårda och fulla med var. Blä, men det var skönt när de var borta. Har inte haft några liknande på säkert 10 år.

Svar på tråden "utväxt" på blygdläppen, vad är det för nåt??