• EliasMamma09

Är det dåligt med ergonomisk sittdel?

Ska köpa en ny vagn och vi funderar på emmaljunga ozone, men den har ergonomiks sittdel, är det bra eller inte bra?

• Svar på tråden Är det dåligt med ergonomisk sittdel?
  • Dixie

mina barn har gärna sovit på sidan eller på magen i sin vagn - det fungerar ju inte i en ergonomisk sittdel, så jag hade inte köpt en.

• Brunello

vi har gillat den skarpt, det blir mycket mer ombonat

• EliasMamma09

Sonen sover inte på magen så för oss skulle inte det vara ett problem.
    men det jag funderar över är om det är bra att ha det, benen upp i luften fast det går ju att ändra fotstödet så det blir ganska plant läge.

Ingen mer som har erfarenhet?

• mini75

Jag har haft både och. Visst, de sitter mkt bra i ergonomisk sits, speciellt tycker jag, när de är små. Dottern klagade aldrig men det känns obekvämt att liksom vara låst i sin position när man sover. JAg gillar planare underlag när det kommer till sova... jag tycker det är mysigare, mer som en säng...
    Sen när barnet är litet så är ju inte benen så långa och då kunde jag tycka att kanten blev lite "vass" (den som är mellan själva sittdelen och där benen vilar emot). Fast det verkar ju som det gick att justera på den vagnen som du kollat på. Men ligger de inte som i ett "V" då? (Vet inte hur den vagnen ser ut..)

• Brunello

Jag upplever att vårt barn gillade att sova med benen lite högt så där, ibland tog hen ner dem och la dem liksom i skräddarställning, och som sagt, när de är små ligger de ju i princip plant i bara ryggdelen av sitsen.

• Kina79

Jag hade aldrig köpt det. Jag gillar helt plant liggläge, så kan de ligga lite hur de vill. Och bara för att man har ett barn som just nu inte sover annat än på rygg, så kan det ju faktiskt ändras
    Barnet kanske vill kunna vända och vrida sig när det blir lite äldre.

• EliasMamma09

Ja jag tycker det är supersvårt, jag har själv bara sett vagnen på bild eftersom den inte kommit till affären än, men fotstödet går att ändra, det jag funderar över är att när man har liggläge följer sufletten med och inte går att dra fram så det blir helt öppet för sol och regn och snö mm, funderar också på om sonen kommer växa ur den mycket fortare för att den är mindre, det kanske blir en Nitro i alla fall :D

• mini75

Jag tycker nitron verkar bra, har inte haft den själv men var på vippen att köpa den förut. Den verkar smidig, lätt och rymlig ombonad och rejäl! Just som du sa med suffletten är det - den följer med på en ergonomisk sittdel vilket jag störde mig lite på oxå...
    Har du ett barn som du vill ska sova i vagnen tex på dagen rekommenderar jag att du ska välja plant liggläge!
    Lycka till1

• Cerenna

Jag har en vagn med ergonomisk sittdel och det är först när vi bytte till den från liggdelen som dottern har börjat trivas i sin vagn. Nu sover hon gärna middag där, det gjorde hon i stort sett aldrig i den plana liggdelen. Sen om det beror på vagnens  utformning eller på någon annan faktor kan man ju inte riktigt vara säker på.

• EliasMamma09

Ingen annan som har erfarenhet?

• Sötnosarna

Jag har haft föregångaren till ozone, alltså city jet, tror faktiskt det är samma sittdel.Men rätta mig om jag har fel.
    Jag tyckte visserligen att min dotter satt bra men när hon skulle sova så lutade man ju själva sittdelen så hon satt ju i samma position bara att man lutade den så hon låg ner. (om du förstår vad jag menar). Jag gillade det inte!

• EliasMamma09

Ja jag har hört samma sak, att det är nitro chassi och city jet sittdel, nej jag tror det blir en nitro, känns som att sonen kommer kunn aha den längre, synd bara att nitron är tyngre :(

• LindaLii

Det är så olika mellan barn! Jag har haft en massa vagnar, både ergonimiska och inte. Min äldsta son vägrade somna i någon vagn förrän jag köpte en bugaboo. Han älskade att sova i den ergonimosiak sittdelen och somnade för första gången på tre månader i en vagn och somnade aldrig i någon annan. Så det kan vara otroligt olika. Minsta killen gillar sidoläge så han sover bäst i city crossen

♥♥♥♥ Mamma till Max 3/8-06 och Hugo 22/4-08♥♥♥♥
Svar på tråden Är det dåligt med ergonomisk sittdel?