• Mesakura

Pluggar till förskolelärare

Hej jag har lite frågor angående att jobba som förskolelärare. Vad krävs av oss i jobbet?
    Vår lärare gjorde en övning med oss häromdagen och sa att nu är ni väl jättesugna på att pröva den här i er förskolegrupp? Nej tänkte jag. Jag kände inte alls för det, men jag vill verkligen jobba med barn. Har jag hamnat fel?
    /Fundersam

• Svar på tråden Pluggar till förskolelärare
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Det är roligt att arbeta med barn. Vi brukar skoja när vi är på utflykter och ligger i gräset med barnen-Tänk att vi har betalt för det här!
    Det finns också dagar när vi funderar över vårt yrkesval, tex mitt i vinterkräksjukan. Alla jobb har väl sina fördelar och nackdelar. En bra tummregel kan vara 80 - 20 regeln. Om jag älskar 80 % så får jag acceptera 20%
    Att du inte kände dej sugen efter din lärares presentation kanske mer berodde på läraren eller på avsaknaden av barn. Det är de som ger jobbet mening och lust! Jag vet inte om du varit på VFU än. Jag läser just nu en utbildning till VFU lärare. Se till att du får en välutbildad VFU lärare så ska du se att inspirationen infinner sig och gör den inte det. Tänk om! Vi förskollärare vill ha kollegor som älskar sitt jobb!
    Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Pluggar till förskolelärare